B2B Online Marketing uitbesteden neemt toe onder MKB bedrijven.

Laatst bijgewerkt: B2B update 23 maart 2017

B2B Online Marketing uitbesteden neemt toe onder MKB bedrijven.

Het is algemeen bekend dat middelgrote bedrijven (100 medewerkers +) structureel online marketingactiviteiten uitbesteden. Bekende organisaties als Gartner of Forrester onderzoeken dit met enige regelmaat en dit blijft onverminderd populair. Grotere bedrijven gebaseerd op het aantal medewerkers (500 +) beschikken vaak over een volledige online marketingafdeling en besteden alleen specialistische taken uit. Specifieke B2B online marketing activiteiten worden in house opgepakt. Hierbij met de toevoeging dat het inrichten van licenties per definitie wordt uitbesteedt.

Jelba heeft in het eerste kwartaal van 2017 een onderzoek gedaan onder ruim 100 MKB-bedrijven actief in de B2B branche. Onder deze groep is onderzocht in hoeverre zij kiezen voor zelfstandig in house uitvoeren van de online gerelateerde marketing taken of in hoeverre zij dit wensen uit te besteden.

“Online marketing wordt steeds belangrijker voor de business”

Opvallend uit de reacties was dat MKB-bedrijven het belang van online voor de business volledig onderschrijven.  De meeste gehoorde reacties van directeuren en/of eigenaren om online marketing uit te besteden hebben wij voor u op een rijtje gezet.

1.  Complexiteit van B2B online marketing neemt toe. Diverse specialistische kennis is nodig en niet meer te verenigen in 1 of 2 personen.
2.  Belang van B2B online marketing neemt snel toe voor de omzet. Traditionele verkoopmethoden zijn steeds minder doeltreffend en rendabel (cold calling, beurzen, fysieke mailings, adverteren in vakmedia) potentiele klanten oriënteren zich meer en meer via online kanalen. Ook in traditionele B2B markten.
3.  Online marketing is geen core-business. Bedrijven weten eigenlijk niet waar zij moeten starten, welke koers ze moeten varen en wie binnen het bedrijf de uit de Online marketing strategie voortvloeiende werkzaamheden zou kunnen doen.
4.  Goedkoper en gerichter. Uitbesteden heeft als bijkomend voordeel dat er minder risico is voor de eigen onderneming en gerichter gevraagd kan worden naar resultaten.
5.  Creativiteit in campagne. Bedrijven beschikken vaak over marketing ervaring met beurzen en print, maar de kennis en ervaring met online campagnes ontbreekt.

Daarnaast hebben wij aan deze groep gevraagd welke taken zij het liefst willen uitbesteden. De volgende resultaten kwamen hieruit naar voren

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Onderzoek Jelba onder 100 MKB bedrijven in de B2B

Inhouse Online Marketing is dit een optie?

Op de vraag of het insourcen van Online marketing een strategische optie zou zijn werden de volgende antwoorden gegeven:

Ja, dit is voor ons zeker een optie, onze Online activiteiten zijn beperkt en wij leggen de focus op fysiek klantcontact: 5%
Nee, Het is geen optie, want de mensen met de noodzakelijke ervaring en opleiding zijn schaars in deze regio: 37%
Nee, het is geen optie, want wij kunnen een dergelijke afdeling niet rendabel maken op dit moment, het vergt verschillende expertises en ervaren leiderschap in dat vakgebied om een dergelijke afdeling te kunnen runnen. 41%
Weet ik niet: 4%
Ja, wij hebben deze ambitie, maar deze investering in mensen en technologie zien wij op langere termijn: 8%
Ja, wij hebben deze ambitie, maar gaan pas investeren in Online als onze ERP en DWM systemen helemaal op orde zijn: 5%

Conclusie:

Op basis van deze resultaten onder 100 MKB bedrijven is de tendens vergelijkbaar met de grotere bedrijven. B2B Marketing online wordt steeds belangrijker als onderdeel van de reguliere bedrijfsvoering. Het zelfstandig organiseren van dit specialisme binnen het eigen bedrijf is niet aantrekkelijk en de MKB bedrijven die actief een rol willen spelen in online marketing kiezen voor uitbesteden.

Bron: Onderzoek Jelba onder 100 MKB bedrijven in de B2B

Publicaties. Wilt u meer informatie over dit onderzoek ontvangen neem dan contact op met Arwen Obermeyer (arwen@jelba.nl) of Bart Strijker (bart@jelba.nl) of op telefoonnummer: 030 – 227 14 23

Over Jelba 

U weet dat er online kansen voor uw bedrijf zijn, u weet dat 98% van de professionele inkopers online zoekt. U wilt meer omzet uit nieuwe-  en bestaande klanten door online acties.  Als specialist in B2B leadgeneratie, B2B e-commerce en B2B Online Marketing binnen de bouw, industrie, transport en logistiek weten wij als geen ander dat het opzetten en up-to-date houden van een website of webshop een enorme uitdaging is. Wij formuleren een digitale groeistrategie, bouwen de website en gaan het vervolgens runnen door effectieve online marketing.

Alle B2B internet experts bij Jelba fungeren als de online marketingafdeling voor de klant. Wij zijn collega’s. Zo acteren wij ook. Wilt u maximaal profiteren van de digitale kansen in B2B en instappen tegen een laag risico? Dan is Jelba uw partner. U krijgt uw eigen online marketingafdeling voor minder dan de prijs van 1 FTE. Wij rekenen af op resultaat = meer omzet. Wij DOEN!

Bekijk hier de klanten die dagelijks B2B leadgeneratie met succes in de praktijk inzetten.

Note: geschikt voor verdere publicatie.

Wilt u onze B2B update gebruiken voor uw eigen artikelen of plaatsen op uw eigen website. Geen probleem. Graag wel even een bronvermelding naar Jelba.nl en het betreffende artikel.