Klein wint het van groot, boksen met de grote jongens!

Laatst bijgewerkt: B2B update 17 februari 2017

“Snel wint het van traag” en “klein wint het van groot”Concurreren met B2B bedrijven

Vroeger kon je als B2B midden-kleinbedrijf op online en marketinggebied weleens te maken krijgen met het welbekende Calimero effect. Het kuikentje met zijn gevleugelde uitspraak “Zij zijn groot en ik is klein, en da’s niet eerlijk”, was een metafoor voor als de grote bedrijven flink gingen investeren in nieuwe technologische ontwikkelingen en B2B online marketing. Vandaag de dag leven wij in het digitale B2B tijdperk waar de concurrentie zich niet meer afspeelt tussen de “kleine en de grote spelers”, maar tussen de “trage en de snelle” spelers.

“Toptalent werkt bij snel opererende bedrijven, een corporate onderneming is exit”

Bekende B2B ondernemers zoals Ricardo Semler, groot geworden in de metaal- en constructie wereld, roepen het al jaren. De klassieke corporate onderneming is een trage en steeds trager wordende onderneming. Vernieuwing komt van de kleine en andersdenkende bedrijven. Dit heeft te maken met de dynamiek en het snel willen schakelen. De alom gelauwerde Elon Musk kreeg bij de oprichting van SpaceX al snel kritiek van de klassieke logge raketbouwers. De verfrissende aanpak van “trial en error” zou niet passen in deze conservatieve industrie. Inmiddels weten wij allemaal wel beter. Daar komt bij dat de trend van de laatste jaren is dat jong talent niet meer wil werken voor een corporate, maar voor bedrijven die echt een verschil maken. En waar zij dus met hun talent ook een wezenlijk verschil kunnen maken. De klassieke corporate ondernemingen krijgen dus niet meer de beste talenten. De beste mensen van Lockheed en Boeing stapten ook al snel over naar het destijds onzekere SpaceX. Een talent vindt zichzelf goed en wil dit ook laten zien in de praktijk aan gelijkgestemden. Succes is dan een logisch gevolg.

“Elk MKB bedrijf kan beschikken over de beste software”

Daar komt bij dat talentvolle medewerkers vandaag de dag willen wel werken met de beste technologie. Op deze manier blijven zij gewild op de arbeidsmarkt. Technologie wordt elke dag complexer dus deze behoefte neemt toe. Daarentegen wordt technologie ook elke dag goedkoper. De opkomst van Saas en Daas businessmodellen, P.I.M. systemen, B2B E-commerceversterken dit principe. Bij Jelba werken wij elke dag met de beste technologie voor B2B bedrijven. Onze klanten beschikken allemaal over, zonder uitzonderingen over kwalitatieve producten en boksen altijd op tegen een klassieke “old school marktleider”. Alleen zijn zij niet meer de Calimero! Zij zijn hard op weg om zelf bovenaan op de lijst te staan door een totaal andere aanpak op het gebied van B2B online en marketing. De hoogste tijd dat wij deze aanpak nader toelichten. Zij zijn de reden dat Jelba is uitgegroeid tot een van de grote B2B online spelers in Nederland en inmiddels hard op weg is om dit ook te worden in België en Duitsland.

“Je eigen online B2B marketingafdeling voor minder dan de kosten van 1FTE”

De grote klassieke bedrijven hebben dan wel niet meer het imago en de beste online mensen. Zij hebben vaak nog wel een oorlogskas om een online afdeling in te richten. Hier knelt toch de schoen voor menig MKB bedrijf. Wil je vandaag de dag aan het B2B online spel meedoen dan zijn heb je meerdere specialisten nodig. De all-in-one marketeer of all-in-one developer bestaat niet meer. De veranderingen gaan zo snel dat het bijhouden van de diverse disciplines al enkele uren per week beslaat. Functies op het gebied van Tooling, Tag management, SEO, SEA, Shopping, Front-End, Back-End, Interaction Design, Lead generation, E-commerce et cetera, zijn allemaal specialisten. Onze (veelal MKB) klanten hebben dit toch allemaal in huis en profiteren dagelijks van een laag risico van hun Jelba online marketing team. Zo spelen zij voorin de linie mee in het online spel zonder oorlogskas, maar met een online legertje van formaat.

Nieuwsgierig geworden wat wij dagelijks doen voor onze klanten. Bekijk hier een selectie van onze aanpak per klant.

Note: geschikt voor verdere publicatie.

Wilt u onze B2B update gebruiken voor uw eigen artikelen of plaatsen op uw eigen website. Geen probleem. Graag wel even een bronvermelding naar Jelba.nl en het betreffende artikel.