TrueView-advertenties: zo werkt adverteren op YouTube!

Laatste update: 10 juni 2020

YouTube is het grootste videoplatform ter wereld. Als B2B bedrijf kunt u daar niet omheen. Een mooie productvideo of expertvideo zet uw merk in de schijnwerpers en trekt potentiële leads aan. Uw (toekomstige) klanten gebruiken YouTube namelijk ook! Of dat nu gebeurt in hun vrije tijd of voor hun werk. Maar hoe bereikt u deze groep mensen? Een advertentie heeft namelijk alleen nut als deze de juiste doelgroep bereikt. Gelukkig zijn daar op YouTube meerdere manieren voor. Ontdek in dit artikel hoe adverteren op YouTube precies werkt en hoe u er het maximale uithaalt voor uw B2B bedrijf. Kom maar op met die online exposure!

Wat zijn TrueView-advertenties?

Op televisie zitten er reclameblokken tussen programma’s in. Dit werkt op YouTube en andere videoplatforms net zo, alleen is het net wat anders vormgegeven. Klikt iemand een video aan? Dan kan hij of zij eerst een video-advertentie te zien krijgen. De duur van deze ad verschilt. Soms moet de hele video worden uitgekeken. In andere gevallen kan de video-advertentie na een paar seconden weggeklikt worden. U betaalt echter alleen per impressie!

De advertentievideo kan een call-to-action bevatten. Denk aan een button om de website te bezoeken of een bepaald product te kopen. Vaak is het doel van TrueView-advertenties echter het vergroten van de naamsbekendheid. Uw bedrijf moet in het geheugen blijven hangen van de kijker. Herhaling is daarbij van belang. Want ziet iemand uw advertentie meerdere keren voorbij komen? Dan kan het niet anders of uw merknaam blijft plakken.

 

 

Zo wordt uw ad bekeken door de relevante doelgroep

Voor alle B2B online marketing geldt: het bereiken van de juiste doelgroep is cruciaal. Dus ook voor TrueView-advertenties. Een video over CNC-machines zal niet landen bij tieners (en net zomin is dit een interessante doelgroep voor B2B bedrijven.) Waarschijnlijk weet u als B2B bedrijf haarfijn hoe die ideale doelgroep er wel uitziet. Maar hoe bereikt u deze groep? Dat kan op verschillende manieren.

Plaatsing op basis van gekozen onderwerp

YouTube neemt u het werk uit handen en koppelt uw advertentie automatisch aan gerelateerde video’s op basis van een gekozen onderwerp. Het is niet bekend hoe dat precies gebeurt. Het algoritme van Google (en dus YouTube) is immers een black box. In ieder geval kunt u een video over CNC-automatisering bijvoorbeeld linken aan het onderwerp Metaalindustrie. U kunt twee onderwerpen naast elkaar testen om te zien welke plaatsing zorgt voor betere resultaten, afhankelijk van uw doelstellingen.

In het Plaatsingen rapport in Google Ads kunt u checken bij welke video’s uw advertentie precies wordt geplaatst. Belangrijk: YouTube maakt hierbij geen onderscheid tussen B2B en B2C video’s. Het is dus goed om zelf door de lijst te gaan en deze handmatig aan te passen. Dit is ook waardevol om een andere reden. Een B2C account is misschien niet geschikt voor uw advertentie — maar kan wel interessant zijn voor B2B influencer marketing!

Custom intent 

U kunt ook zelf uw doelgroep instellen. Hier wordt dus niet de video als uitgangspunt genomen, maar de mensen die deze bekijken. Deze mensen worden vervolgens getarget op basis van eerder bekeken video’s en Google zoektermen. Heeft iemand dus op “freesbank” gezocht? Grote kans dat hij vervolgens op Youtube een video over CNC-freesbanken krijgt voorgeschoteld. Met custom intent kunt u dus specifiek targeten. 

Remarketing: blijf in het geheugen van de klant

Alles is connected op het internet. Komt dat even goed uit voor u als bedrijf. Bezoekt iemand uw B2B website? Dan kunt u deze “persoon” blijven volgen via cookies (mits deze persoon alle cookies op uw website heeft geaccepteerd). Uiteraard gebeurt dit niet echt op persoonsniveau. Dat is immers wettelijk niet toegestaan. Wel kunt u heel gericht een doelgroep targetten. Bijvoorbeeld: elke bezoeker die dertig seconden lang uw handboren heeft bekeken. Deze doelgroep dient wel groot genoeg te zijn voor videomarketing (ca. > 1000 mensen). Maar u kunt ervan uitgaan dat deze doelgroep oprecht geïnteresseerd is in uw product. Loggen deze mensen later op de dag in op Youtube? Dan krijgen ze uw advertentie voorgeschoteld. Zo worden ze weer fijn herinnerd aan uw assortiment. Toch maar die handboor aanschaffen dus! 

Adverteren op YouTube in de praktijk

Jelba zet advertenties in op de meest effectieve manier. Of dit nu Google ads zijn of TrueView-advertenties. Cijfers zeggen wat dat betreft meer dan woorden. Onze video voor onze klant Cellro is al bijna 30.000 keer bekeken! Kijk, dat is nou B2B videoproductie en B2B social advertising met resultaat. Want al die views leiden tot leads en meer naamsbekendheid. Bovendien blijkt uit de cijfers dat de video lang wordt bekeken, ook nadat de advertentie kan worden overgeslagen. Deze doelgroep is dus oprecht geïnteresseerd in dit product en merk. Dat maakt de ad extra succesvol. 

Triple threat: video, display en ad

Youtube advertenties staan nooit op zichzelf. Deze maken deel uit van een bredere campagne. Jelba combineert video-advertenties dan ook met display en Google ads. Zo creëren wij maximale exposure voor onze klanten. De ads worden op ieder platform afgestemd. Een TrueView-advertentie verschilt qua vorm immers van een Google ad. De achterliggende boodschap blijft echter hetzelfde: onze B2B klanten online laten groeien. Dat wilt u toch ook? 

Jelba: dé B2B Online Specialist 

De online wereld kent geen geheimen voor onze B2B experts. Onze ad-specialisten halen het maximale uit online advertenties. De Jelba B2B online marketeers bouwen daaromheen mooie campagnes. En onze B2B video experts filmen prachtige video’s voor uw producten en bedrijf. Want inderdaad: die Cellro video met 30.000 views is óók door ons gemaakt. Zin om online te groeien? Neem contact op! Onze experts staan voor u klaar.

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.