B2B e-commerce

B2B e-commerce wordt steeds zichtbaarder voor de buitenwereld. Daar waar websites eerst alleen op B2C richtten, beseffen steeds meer bedrijven dat B2B ook een hele belangrijke markt is. B2C e-commerce wordt altijd veel gepromoot in de media, dit terwijl het volume van de B2B markt maar liefst vier keer zo groot is. B2B e-commerce kan als iets heel anders worden gezien dan B2C e-commerce. Sommige bedrijven maken de fout om een paar knoppen aan hun commerciële website toe te voegen om zo tot een B2B website te komen. B2B inkopers verschillen echter sterk van de B2C consument, daarom is het belangrijk om hier rekening mee te houden. In dit artikel leggen wij het u graag uit.

Het verschil tussen een B2B en B2C klant

Het voornaamste punt waar u een B2B en B2C klant op kan onderscheiden is het doel van de aankoop. B2B kopers hebben een andere motivatie, een ander doel en zoeken naar een ander product wanneer zij gaan zoeken op internet. B2B inkopers zijn professionals en kopen vaak voor grote bedragen en komen frequent terug om producten af te nemen. De voornaamste verschillen staan in de tabel hieronder opgesomd.

B2B

B2C

Neemt beslissingen voor het bedrijf
Zelfstandige koper
Grote orders
Kleine bestellingen
Klantgerichte prijzen
Vaste prijzen
Koopt regelmatig
Bestelt minder vaak
Koopt omdat het bij het werk hoort
Bestelt vanuit persoonlijke redenen
Koopt in een specifieke markt
Koopt in alle markten
Zoekt op productnummer
Zoekt op product

Wat kan ik doen om goede B2B e-commerce uit te voeren?

  • Kies de juiste software
    Dit kan misschien als vanzelfsprekend klinken, maar goede B2B webshop software is een essentiële basis voor het goed uitvoeren van e-commerce. De software die u kiest moet namelijk goed kunnen aansluiten op uw verdere bedrijfsprocessen. Magento is een van de meest bekende en populaire software voor het bouwen van webshops. Omdat Magento open-source is, wordt het continu doorontwikkeld door ontwikkelaars wereldwijd. Het gevolg hiervan is ook dat er veel opties zijn waardoor u de B2B webshop naar uw wensen kunt personaliseren. Magento 1 en 2 zijn al een tijd beschikbaar en worden veel toegepast bij B2B bedrijven.
  • Richt uw webshop in voor uw doelgroep
    Zoals u weet is uw klant een professionele inkoper. Zoals de tabel hierboven laat zien, betekent dit dat ze andere behoeftes hebben. Wat erg belangrijk is, is dat u inzicht heeft in deze behoeftes. Als u weet wat uw doelgroep zoekt en voorkeur aan geeft, dan kunt u de webshop hierop inrichten. Blijf onderzoek doen naar uw doelgroep, vraag ze regelmatig om tips en let goed op uw webshop data. Hiermee draagt u bij aan conversie optimalisatie, wat positieve uitkomsten voor uw omzet kan betekenen.
  • Productomschrijvingen
    Een erg belangrijk aspect van een goede webshop is dat de producten die u erop verkoopt productbeschrijvingen hebben. Hierdoor wordt u beter gevonden in Google. Ook zorgt het ervoor dat u wat meer context geeft aan de verschillende producten in de webshop en helpt u klanten die nog aan het oriënteren zijn.

Vraag offerte aan

Voordelen van goede B2B e-commerce

  • Geautomatiseerde orderverwerking
    Omdat uw webshop gekoppeld kan worden aan al uw bedrijfsprocessen zoals de administratie, gaat het gehele orderproces automatisch. Hierdoor wordt de betaling automatisch uitgevoerd, de voorraad automatisch aangevuld, de klant automatisch op de hoogte gesteld en uw administratie bijgehouden. In tegenstelling tot handmatige orderverwerking hoeft dit proces niet bij elke verkoop opnieuw gedaan te worden.
  • Gehele assortiment online
    Omdat het hele assortiment makkelijk online kan worden gezet, heeft u altijd een actueel en volledig overzicht van uw producten. Het voordeel hiervan is dat er snel aanpassingen gedaan kunnen worden en dat uw klanten inzicht hebben in uw aanbod.
  • 24/7 online self-service
    Dankzij een B2B webshop kunnen klanten makkelijk zelf oriënteren en kopen, en zit u niet vast aan openingstijden. Dankzij de self-service eigenschappen van een webshop kunnen de klanten makkelijk zelf overgaan tot een koop. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat B2B-inkopers de behoefte hebben om online te kunnen kopen. De top 3 redenen waren het gemak (72%), het niet hoeven te wachten op een sales-medewerker (52%) en het inzicht hebben in de voorraad en levertijden (42%).
  • Meer/makkelijkere verkoop
    Indien u voldoende informatie biedt en productteksten bij de producten in de webshop zet, kan de verkoop zelf worden uitgevoerd door de klant. Dit zorgt ervoor dat u minder moeite moet doen om de verkoop af te handelen en het biedt de koper een kanaal om zelf de koop in handen te nemen. Het aanbieden van uw producten in een webshop zal uw totale verkoop doen stijgen.
  • Competitief
    Omdat de B2B-sector nog wat achterloopt op B2C e-commerce, kunt u hier uw voordeel uit halen. Kijk goed naar concurrenten en naar wat ze goed doen, om hierop te kunnen inspelen. Steeds meer B2B-bedrijven spelen al in op B2B e-commerce, of gaan dit doen.

De B2B e-commerce feiten

Onderzoek voor B2B e-commerce laat interessante resultaten zien. Indien u nog twijfelt aan B2B e-commerce of de kracht ervan, is het wellicht goed de volgende gegevens te lezen:

Uit het onderzoek van Jelba blijkt dat er een stijgende behoefte is aan B2B e-commerce. 72% van de ondervraagden zei dat e-commerce erg belangrijk is voor hun digitale transformatie. 75% van de ondervraagden die al B2B e-commerce uitvoeren, gaven aan binnenkort een upgrade te plannen. Klantervaring is iets wat erg serieus wordt genomen in de e-commerce. 87% van de ondervraagde bedrijven hebben aangegeven dat de software van hun e-commerce systeem klantvriendelijk moet zijn. Maar hoe zit het dan met de omzet? Gemiddeld hebben bedrijven een ROI (return on investment) binnen 1 jaar. 91% gaf aan dat hun e-commerce activiteiten bijdragen aan een betere efficiëntie van de verkoop.

Deze cijfers geven aan dat al veel B2B bedrijven e-commerce erg serieus nemen. Om niet achter te lopen op concurrenten is het belangrijk snel in te spelen en de ontwikkelingen binnen e-commerce bij te houden. Wilt u meer weten over de verschillende modellen in B2B E-commerce. Klik dan hier.

Uw B2B e-commerce succes

Wij bij Jelba zijn gespecialiseerd in de B2B-sector. We geloven en hebben bewezen dat online activiteiten voor de B2B-sector enorm belangrijk zijn. Maar het goed uitvoeren van online activiteiten, waaronder B2B e-commerce, is niet altijd even makkelijk. Met onze expertise en ervaring van de B2B-markt kunnen wij u helpen. Sectoren waar wij actief in zijn, zijn de agrarische sector, de bouw en installatie sector, de transport en logistiek sector en de industrie. Wilt u gratis een nul-meting van uw online activiteiten ontvangen? Wij maken graag een afspraak met u.

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Jules Wolfis

Hallo, ik ben Jules, nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!