B2B Marketing trends 2018

Als het einde van het jaar nadert dan is het tijd om onze bijdrage aan de bekende B2B marketingtrends lijstjes met u te delen. Wat zijn de B2B marketing trends 2018? Waar ligt de focus voor de B2B Marketeer in 2018? Welke B2B marketing trends van 2017 zetten zich door? Waar worden de budgetten aan besteed en hoe wordt de B2B Marketeer efficiënter, beter en relevanter?

Interesse in de B2B Marketing Trends van 2019? Klik dan hier.

Interesse in de B2B Marketing Trends van 2020? Klik dan hier.

Belangrijke B2B marketing trends 2018

“Door het toepassen van liquid content wordt de website of webshop gepersonaliseerd en kan een eindgebruiker zich direct hiermee identificeren”, aldus Jochem Nauw van Jelba.

Binnen B2B Online marketing zien wij een tendens naar steeds verdergaande optimalisatie en automatisering op persoonsniveau. Uiteraard is marketing automation al jaren bezig met een opmars in B2B, maar dit krijgt een versnelling in 2018. Binnen Jelba maken wij hier een onderscheidt tussen automation voor B2B websites (leadgeneratie) of B2B webshops (transactie). Voor beide type websites zie je duidelijk dat liquid content modules i.c.m. IP-verificatie steeds meer wordt toegepast in de van oudsher traditionele B2B markten, te weten: bouw, industrie en logistiek.

Door het toepassen van liquid content wordt de website of webshop gepersonaliseerd en kan een eindgebruiker zich direct hiermee identificeren. Dit brengt unieke voordelen en kansen met zich mee. Zo wijst onderzoek uit dat liquid content zorgt voor hogere conversies en klantwaarderingen. Natuurlijk is personalisatie al langer een trend in de B2B onlinemarketingwereld, maar wordt het nu echt tastbaar. Wij verwachten dat het inzetten van optimalisatie en automatisering op persoonsniveau zorgt voor een grotere overtuigingskracht en authenticiteit waardoor leads en transacties voor B2B bedrijven zullen toenemen in 2018.

B2B leadgeneratie

Terugblik B2B Marketingtrends voorspelling van 2017 en de impact op 2018

Vorig jaar hebben wij al het dilemma tussen fabrikant en groothandel geschetst. De gezonde business “spanning” tussen fabrikant en groothandel zet zich ook verder door in 2018. Alles wordt transparant en ook de technische groothandels zetten steeds sterker in op een toegewijd e-commerce beleid. Anno 2017 heeft slechts 15% van de Technische Groothandels een e-commerce omgeving zonder log-in om direct te kunnen bestellen en prijzen te zien voor de inkopers of inkoopverenigingen. Dit zal snel veranderen. Wij gaven vorig jaar aan dat dit aan het einde van 2017 naar verwachting 20% zal zijn. Gezien de vele overnames binnen de Technische groothandels afgelopen jaar kan dit door schaalgrootte sneller stijgen.

De impact op het verkrijgen van de juiste product content van de fabrikant wordt dus steeds belangrijker gaven wij aan in 2017. Het is duidelijk geworden dat inbound marketing een grote rol krijgt binnen de snelgroeiende spelers in B2B. Aan de andere kant wil de fabrikant steeds meer grip krijgen op de eindklant. Een interessante dynamiek, die vanuit beide klant perspectieven goed te verklaren valt. Inmiddels zoekt 95-98% van de B2B inkopers via digitaal (dit was in 2017 circa 90%).

Niet in het online vizier komen is dus hoe dan ook verliezen. Je ziet dat toonaangevende B2B fabrikanten zoals Dormer Pramet, ProFit Gatzagen of Tricorp gericht kiezen voor een e-commerce strategie via de dealer, maar met een duidelijke pull op de eindklant. Een nieuwe term die wij hier dan ook voor hanteren bij Jelba is distri-commerce. Een distri-commerce strategie geeft invulling aan de samenwerking tussen fabrikant en leverancier op basis van een business partnership. Gezamenlijk online meer verkopen.

Het belang van een krachtig B2B PIM-systeem (product informatie management systeem) zal in het verlengde van deze ontwikkeling dus ook steeds belangrijker worden in 2018. En het PIM systeem was al aan een sterke opmars begonnen in de B2B.

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Jules Wolfis

Hallo, ik ben Jules, nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!