B2B Marketing Trends 2019

Als specialist in B2B Marketing maken wij elk jaar een overzicht van de trends voor het nieuwe jaar. Eerdere B2B Marketing Trends voorspellingen uit 2017 en 2018 zijn uitgekomen en niet meer weg te denken uit een professionele B2B online marketingafdeling. Aan ons de taak om de Jelba B2B-experts uit te dagen om met de voorspellingen voor de B2B Marketing Trends 2019 te komen.

B2B Marketing Trends 2019

Waar ligt de focus in 2019, welke ontwikkelingen zijn op dit moment actueel en krijgen echt voet aan de grond in het komende jaar? De B2B-experts van Jelba nemen u graag mee in hun visie.

“B2B-kopers gaan van desktop naar mobiel” –  Arwen Obermeyer, founder Jelba

Toen wij jaren geleden startten met online marketing in de hardcore Business to Business was het niet verrassend om te zien dat de meerderheid van de website- en webshopbezoekers van desktopcomputers kwam. Gemiddeld over al onze klanten zagen we dat 25% van de bezoekers met een mobile device de B2B webshops en B2B leadgeneratieplatforms van onze klanten bezocht. Dit is in drie jaar tijd meer dan verdubbeld. Dat heeft veel consequenties voor de manier waarop wij webshops en websites ontwerpen en bouwen.

De aloude slider of video in de header van de pagina, wat er geweldig uitziet op een desktop, werkt bijvoorbeeld niet op een smartphone. Langere stukken tekst werken ook slecht. Hoe breng je toch een boodschap over? Hoe maak je je website of shop een fijne en mooie ervaring op een kleiner scherm? Welke conversies hebben voorrang op mobiel? Hoe zorg je ervoor dat producten makkelijk vindbaar en te bestellen zijn op mobiel? Allemaal design en technische vraagstukken waar wij al jaren mee bezig zijn. De WordPress-, Magento 1-, Magento 2- en  Woocommerce-installaties die wij bouwen zijn technisch ook sterk in ontwikkeling op dit vlak. Onze analyses zijn steeds meer gericht op de mobiele websitebezoeker, waar we zien dat de conversiekansen talrijk zijn; het gedrag van iemand die mobiel je website bezoekt heeft in veel gevallen een andere intentie en tijdscope. Deze B2B Marketing Trends 2019 zetten zich onverminderd door het komende jaar.

“Headless content management systeem breekt door” – Aloys Buschman, B2B Technology Expert

Een ontkoppelde CMS-architectuur, oftewel een ‘headless CMS’, biedt de mogelijkheid om op dynamische wijze content te publiceren voor ieder gewenst platform. De content wordt hier namelijk gescheiden van een voorgedefinieerde front-end. Wat houdt dat in? Neem WordPress als voorbeeld. In de meeste gevallen wordt de back-end van dit platform helemaal ingericht op de manier waarop content getoond moet worden. Per contenttype wordt er als het ware een (flexibel) front-end template gebouwd. Dit template wordt volledig responsive gemaakt, zodat de functionaliteiten overeind blijven op ieder device, maar de ervaring is niet altijd gelijk. Dat is niet gek, want in de designfase wordt vaak één device als uitgangspunt genomen. Een headless CMS maakt hier een einde aan.

Het headless CMS wordt een centrale hub waarin alle content wordt beheerd. Vanuit deze plek wordt de content, middels een API, gepusht naar verschillende front-ends. Hiermee kunnen bedrijven een ultieme klantervaring bieden op elk platform. Daarnaast geeft het designers en developers flexibiliteit om te optimaliseren: het design kan totaal vernieuwd worden, zonder dat de hele back-end opnieuw opgebouwd hoeft te worden.

Uiteraard klinkt dit fantastisch, maar een dergelijke toepassing biedt nog veel uitdagingen. Content editors en marketeers creëren nu content rondom de ‘WYSIYG-editor’. Bij een headless-oplossing moet dit principe in zijn geheel losgelaten worden: content moet immers toepasbaar zijn op meerdere platformen. Om hier zicht op te houden moet er van tevoren nagedacht worden over een contentmodel. Een contentmodel is een soort mapping, zoals een databasestructuur is voor data. Hierin wordt beschreven hoe de data gestructureerd, gecategoriseerd en verrijkt moet worden, met bijvoorbeeld metadata. Dit vergt alleen een hoop tijd en aandacht. Zonder een doordacht model wordt het moeilijk om content te produceren die op elk platform tot zijn recht komt.

B2B Online Marketing bij Jelba

“Focus op rijke content” – Yori Thijssen, B2B Content Expert

In de B2B is het belangrijk om uw klanten te voorzien van content die voor hen waardevol is. De professional vraagt meer en meer om productspecifieke teksten en verdieping in de materie die relevant is voor hun business. Dit betekent dat er in 2019 meer rijke content zal worden gecreëerd in de B2B content marketing.

Allereerst is video een belangrijke vorm van rijke content. Behalve brandvideo’s zijn productvideo’s of instructievideo’s uitstekende marketingmiddelen om in te zetten in bijvoorbeeld de industrie, agrarische sector, transport en logistiek of de bouw- en installatiesector. Denk daarnaast aan het produceren van vlogs. Ook in de professionele context kan het zeer waardevol zijn om potentiële klanten een ‘kijkje in de keuken’ te bieden. Video marketing wordt ook in de B2B steeds prominenter.

Een andere vorm van visuele content die ook nu al veel gebruikt wordt zijn infographics. Gebruikers krijgen hierbij direct een overzicht van de info die je wil bespreken. De infographic kan je blog ondersteunen, maar een blog kan ook als verdere uitwerking van de infographic dienen.

Potentiële klanten zullen daarnaast steeds vaker vakinhoudelijke verdieping kunnen vinden in de vorm van whitepapers. Ook dit is een handige marketingtool, waarmee geïnteresseerden de info kunnen vinden en waar je als marketeer concrete leads mee verzamelt. Een win-winsituatie dus. Een vergelijkbare en meer dynamische tool om ditzelfde effect te bereiken is een podcast: een geluidsbestand waarin professionals aan het woord komen. Kortom, door de inzet van rijke content zal de online aanwezigheid van B2B-bedrijven alleen maar verder toenemen in 2019.

“Gepersonaliseerde content is de nieuwe standaard” – Vincent Aalbers, B2B Online Marketing Expert

Twee belangrijke B2B Marketing Trends 2019 in de online marketing zijn gericht op het aanbieden van gepersonaliseerde content. Door de steeds meer toenemende individuele behoefte en persoonlijke wensen van de gebruikers of bezoekers, ligt er een uitdaging voor de online marketeer om hier met de juiste middelen en content op in te haken. Wij onderscheiden hierbij interactieve content en liquid content. Interactieve content spreekt voor zich: de content die wordt aangeboden komt a.d.h.v. interactiviteit tot zijn recht. Voorbeelden hiervan zijn infographics of video’s. Daarnaast kan je ook denken aan een quiz of poll die wordt aangereikt.

Liquid content is als het ware het aanbieden van aangepaste content voor een specifieke doelgroep. Neem als voorbeeld de content op een webshoppagina. Wanneer de betreffende webshop zowel producten aanbiedt aan mensen binnen de auto-industrie als mensen binnen de medische industrie, kan je met liquid content inhaken op de specifieke behoeftes van beide industrieën. Concreter gezegd kan er met liquid content voor gezorgd worden dat er een header getoond wordt die inhaakt op de wensen van klanten binnen de medische industrie wanneer een medewerker van een ziekenhuis op de betreffende site komt. Wanneer er een medewerker op de site komt die werkzaam is binnen de automotive, wordt er een header getoond die weer inhaakt op de wensen van deze specifieke doelgroep. Naast een header zijn er tal van mogelijkheden op een betreffende site waar je d.m.v. liquid content op in kan haken. Denk hierbij aan het weergeven van relevante producten bij producten die worden bekeken of zelfs de indeling van het menu of submenu.

De tegenwoordige online markt is overweldigend en de concurrentie ligt op de loer. Hierbij is het meer dan ooit van belang om te personaliseren met content en hierbij te focussen op de wensen van de alsmaar breder wordende doelgroep. Binnen de B2B online marketing wordt er vaak gesproken over klantgerichte marketing. Voor relevante en effectieve klantgerichte online marketing is een gepersonaliseerd aanbod van groot belang. Interactieve content en liquid content zijn hiervoor onmisbaar.

“De opkomst van material design en het einde van flat design” – Tom Teunissen, B2B Design Expert

Het succes van een B2B-website begint op de tekentafel. Een doordacht design speelt een belangrijke rol in de kansen voor nieuwe leads en conversie. Een intuïtieve website en het wegnemen van stappen in de navigatie van de website blijven groeiende behoeften vanuit de gebruiker. Het digitale tijdperk waarin we ons bevinden heeft ons verwend gemaakt en de weg naar de website van de concurrent is zo afgelegd. Gebruikers vasthouden en de handvatten bieden om op jouw website te vinden waar zij naar op zoek zijn is van het allergrootste belang.

In 2019 ligt bij design en conversie optimalisatie in de B2B een sterkere focus op gebruiksvriendelijkheid dan ooit tevoren. Binnen onze designafdeling is het tijd om flat design in de basis écht los te gaan laten. Het terugbrengen van schaduwen, kleurverlopen en patronen is sterk in opkomst en zal zich ook in 2019 verder ontwikkelen. Een krachtig voorbeeld is material design, een designtaal ontwikkeld door Google. Material design gaat over uniformiteit in interfaces en het terugbrengen van elementen die zijn verdwenen in de flat design trend. Doel: uniformiteit creëren en de werking van elementen vanzelfsprekend maken met een korte leercurve. Deze designtaal inspireert ontwerpers wereldwijd en gaat volgens onze B2B Marketing Trends 2019 zijn weg vinden naar meerdere online toepassingen.

“Data driven marketing als basis voor elke conversie marketing actie” – Bart Strijker, founder Jelba 

Klassieke (online) marketeers hebben de neiging om uitkomsten van doelgroeponderzoeken als houvast te nemen bij marketingacties. Zo hoorde ik recent nog de uitspraak op een bijeenkomst “je kan het beste een e-mail versturen op dinsdag of donderdag”. Op het internet staan namelijk veel onderzoeken over e-mailmarketing met de uitkomst dat dinsdag en donderdag tussen 10:00 en 14:00 de beste tijden zijn om een e-mail te sturen. Met de sterke opkomst van data driven marketing kunnen deze onderzoeken naar het rijk der fabelen. Laat je niet leiden door eerdere algemene onderzoeken, maar zet je eigen data centraal, creëer volume en blijft testen voor betere resultaten. Op dit moment scoren wij hoge conversies naar B2B-kopers met een e-mailactie op maandagochtend om 06:00 uur. Of dit over drie maanden nog steeds het beste moment is? Geen idee. De data zal dit uitwijzen. Vanzelfsprekend is marketing automation al behoorlijk ontwikkeld binnen online marketing en goed om mee te starten bij e-mailmarketing. Wij zien in de B2B Marketing Trends 2019 dus een zeer sterke groei van data driven marketing. Stop dus met googelen naar onderzoeken, maar bekijk de eigen marketingdata als basis voor de volgende marketingactie.

Jelba en B2B Marketing Trends 2019

Om een toonaangevende speler te blijven in B2B Online Marketing, B2B E-commerce en B2B Leadgeneratie zijn wij elke dag actief met technologie en doelgroepen om het beste resultaat (meer business via online kanalen) voor onze klanten te realiseren. Dagelijks bereiken onze klanten een dominant gedeelte van alle professionele kopers in Nederland, België en Duitsland. Onze voorspellingen voor de B2B Marketing Trends 2019 zijn gebaseerd op praktijkervaringen, terugkijken naar eerdere resultaten, de opkomst van nieuwe technologie en het online gedrag van professionele kopers.

Heeft u vragen over onze B2B Marketing Trends 2019 dan kunt u ons bereiken op telefoonnummer 030 – 227 14 23 of per e-mail naar collega@jelba.nl. Als u deze trends wil gebruiken in uw eigen publicatie dan graag even toestemming vragen en uiteraard een bronvermelding voorzien van directe link naar dit artikel. Wij denken ook aan onze eigen SEO-positie.

Op naar 2019!

Yori Thijssen

Hallo, ik ben Yori, nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!