B2B Marketing uitbesteden – Wij zijn de collega’s van onze klanten

Laatste update: 16 maart 2020

Denkt u eraan om uw B2B marketing uit te besteden? In dat geval wilt u wel het juiste bureau kiezen. Wat onderscheidt een goed B2B marketingbureau van een geweldig B2B marketingbureau? In de eerste plaats is dit uiteraard het resultaat. Groei van uw B2B bedrijf: dáár gaat het om. Toch zijn er andere aspecten die ook belangrijk zijn. De bedrijfscultuur bijvoorbeeld. Hoe iemand omgaat met andere mensen zegt veel over zijn of haar karakter. Dit geldt net zo voor bedrijven. Hoe gaat een B2B marketingbureau om met haar klanten? Is dat bijvoorbeeld op een traditionele formele manier? Of is er gelijkwaardigheid en synergie?

Zo’n klantfilosofie is niet alleen maar leuk en aardig. Het heeft daadwerkelijk een aantal concrete voordelen. Die voordelen leiden vervolgens weer tot groei van uw bedrijf. Genoeg redenen dus om te kiezen voor een B2B marketingbureau dat op de juiste wijze omgaat met u als klant. Maar hoe werkt dit in de praktijk? En wat zijn die voordelen voor u als B2B bedrijf? Ontdek het in dit artikel als u overweegt om uw B2B marketing uit te besteden.

Collega’s van de klant: hoe dit werkt

In de traditionele marketingwereld wordt er gewerkt met uurtje-factuurtjes. Op deze manier verdeelt het bureau de aandacht over haar klanten. Wie het hardst roept, krijgt de meeste aandacht. Of beter gezegd: wie meer betaalt, krijgt de aandacht. Terecht wekt dit irritatie bij klanten. Veel werk is immers niet te vatten in een simpele urenconstructie. Het uitstippelen van een digitale groeistrategie is een kwestie van maanden in plaats van dagen. Dit moet continu gemonitord en aangepast worden.

Even ter vergelijking: bij collega’s zet je ook geen timer neer. Net zomin reken je een tarief voor hun werk. Samen werk je aan een project en zet daarbij jullie gezamenlijke expertise in. Zo kan ook het “collega van de klant” principe worden gezien. Er is intensief contact tussen beide partijen. Het B2B marketingbureau heeft alle kennis in huis over online marketing en de B2B markt. De klant is de expert op het eigen vakgebied. Gecombineerd leidt dit tot concrete resultaten!

B2B marketing uitbesteden: bij Jelba in de praktijk

Uurtje-factuurtje? Daar zijn wij bij Jelba allergisch voor. Wij zetten ons 24/7 in voor onze klanten. Is er een issue met de B2B website? Ons development team lost het meteen op. Zijn er trends waar we per direct op moeten inspelen? Onze online marketeers en sociale media experts staan altijd paraat. Wij zijn als online marketingbureau geen externe partij. Wij zijn de B2B Online Marketingafdeling van onze klanten.

Klanten noemen ons ook wel “onze collega’s in Utrecht.” Neem Jaap van der Vlies, directeur van onze klant IndustriëleAanhangers.nl: “De mensen van Jelba zijn mijn collega’s en snappen de logistieke markt. Wij hebben één gezamenlijk doel en zijn beide expert op ons gebied. Door de inzet van Jelba ben ik inmiddels marktleider met industriële aanhangers. Geweldig!”

We werken dan ook regelmatig bij klanten op kantoor. Of dit nu in Alkmaar of in Hengelo is. Andersom zijn onze klanten ook vaak te vinden bij ons op kantoor. Dit is uiteraard om de business te bespreken. Hoe zorgen we voor nog meer leads? Waar gaat ons volgende hoeksteenartikel over? Samen lunchen doen we echter óók. Daar zijn we immers collega’s voor.

Collega’s van de klant: waarom dit werkt

U kunt nu denken: allemaal leuk en aardig, wat zijn concreet de voordelen van deze werkwijze? Waarom heeft u als B2B klant baat bij zo’n aanpak? Daar zijn een aantal redenen voor. Hieronder staan ze genoemd.

  1. De lijntjes worden kort gehouden. Het is niet meer nodig om alles te bespreken in één maandelijkse meeting. Door het frequente en intensieve contact worden fouten voorkomen en blijft het hele team op koers.
  2. Kennis wordt gedeeld. Samen kun je meer! Een expert heeft veel kennis in huis, maar hij of zij kan niet álles weten. Het is dan ook veel verstandiger om de krachten te bundelen.
  3. Er wordt tijd besteed aan u als klant in plaats van aan documentatie. Niets is ergerlijker dan bureaucratische handelingen die ten koste gaan van het echte werk.
  4. Als klant bent u altijd op de hoogte. Waar nodig kunt u aanvullen of juist bijsturen. Als ervaringsdeskundige weet u namelijk het beste wat er speelt binnen uw branche.
  5. Er is een goede relatie tussen het B2B marketingbureau en de klant. Uit ervaring weet u: dit is positief voor de zaken. Medewerkers zijn oprecht gemotiveerd om zich in te spannen voor uw business. Dat levert groei op!

B2B marketing uitbesteden: bij Jelba in de praktijk

Onze aanpak werkt. Dat blijkt wel uit de resultaten. Onze klanten spreken dan ook van het Jelba effect. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

  1. Contact hebben we vrijwel dagelijks met onze klanten. Via de mail? Nee, liever bellen we even. Daarbij is geen lange introductie nodig. We weten immers precies wat er speelt.
  2. Wij bij Jelba zijn experts op het gebied van B2B online marketing. Deze kennis zetten wij dan ook maximaal in! Bij de klant vragen we informatie op over het bedrijf en het vakgebied. Op deze manier halen we de beste resultaten. In de woorden van onze klant De Ridder Packaging: “Met Jelba als Online Marketingafdeling hebben wij alle expertise in huis en lopen wij (ook) online voorop.”
  3. Wij besteden al onze tijd aan onze klanten. Geen uren bijhouden. Geen bureaucratie. Gewoon pure inzet! Dit is bovendien een teaminspanning. U krijgt er niet slechts één Utrechtse collega bij, maar een heleboel. Van een B2B online marketeer tot een content editor, en van een designer tot een developer.
  4. In onze gedeelde Google Drive map kan de klant precies zien waar we aan werken. Bijvoorbeeld het design voor de nieuwe B2B website of webshop. Correcties? Deze worden per direct uitgevoerd. Zo werken wij efficiënt en naar tevredenheid van de klant. Volgens onze klant Boso geeft de samenwerking met Jelba dan ook “snelheid en resultaat aan onze online ambities.”
  5. Maandelijks werken wij bij onze klanten op kantoor. Dat voelt een beetje als thuis. Onze B2B content editors verzamelen ter plaatse input voor artikelen. Onze online marketeers nemen de laatste groeicijfers door en bespreken hoe het nóg beter kan. Met ons specialisme én enthousiasme laten we uw bedrijf groeien!

B2B Marketing uitbesteden aan Jelba

Jelba is dé B2B Online Specialist. Wij houden van resultaat. Als Online Marketingafdeling van de klant zetten wij ons dan ook met de volle 100% in. Onze klanten zijn onze ambassadeurs. Zij plukken al de vruchten van onze digitale strategie. Ook onze “collega-klant” worden? Neem contact op en ontdek hoe wij uw bedrijf kunnen laten groeien!

Hester Reitsma

Hallo, ik ben Hester,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!