B2B online marketing: 15 tips voor succes

Laatste update: 9 september 2021

B2B digital marketing is, zoals ‘B2B’ al aangeeft, gericht op bedrijven die zaken doen met bedrijven. Business to business online marketing is totaal anders dan B2C marketing. Het doel van B2B online marketing is producten en diensten onder de aandacht te brengen. Zo kunt u leads genereren en producten verkopen. Het maakt niet uit of uw bedrijf groot of klein is. Online marketing is voor elk B2B bedrijf een belangrijke manier om zich online op de kaart te zetten. 98% van de professionele inkopers oriënteert zich namelijk eerst online voordat ze een aankoopbeslissing maken. In dit artikel geven we 15 tips voor B2B online marketing.

1. Analyseer meer

Analyse is, net als bij veel onderdelen in het bedrijf, een erg belangrijk component van B2B online marketing. Er is dagelijks veel activiteit op uw website. Bezoekers komen op uw website en ze verlaten uw website. Wanneer haken bezoekers af? Waar klikken ze vaak op? Lopen bezoekers vast? Data die het gedrag van uw website bezoekers inzichtelijk maakt is cruciaal voor een effectieve online marketing en heeft effect op het online succes van uw bedrijf. Een website die slecht functioneert, levert gefrustreerde bezoekers op die de site snel weer verlaten.

2. Gebruik content marketing

Content marketing is zeker in de B2B sector erg belangrijk. Inkopers van zakelijke producten lezen zich vaak goed in in het bedrijf en de producten voordat ze een besluit maken. Het is dus cruciaal dat er goede en duidelijke content over uw producten en uw bedrijf beschikbaar is. Hiernaast zorgt goede content ook voor een betere organische vindbaarheid.

3. Gebruik Google Ads

Het succesvol adverteren via Google met SEA (search engine advertising) is een vak apart. Kennis en kunde van Google Adwords is belangrijk om er maximaal rendement uit te halen. Adverteren zorgt ervoor dat het verkeer naar uw website enorm verhoogd wordt. Maar het landen op irrelevante pagina’s zorgt voor een averechts effect.

4. Let op SEO

Wanneer u content produceert, is het belangrijk om rekening te houden met zoekmachine optimalisatie (SEO). Goede SEO zorgt ervoor dat u organisch (en gratis) bovenaan in de zoekresultaten in Google komt te staan. En dit is belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat 60% van de bezoekers klikt op positie 1-3 in Google; de overige 40% klikt op lagere posities. Hierbij moet wel benadrukt worden dat 92% van alle clicks in Google plaatsvinden op de eerste pagina. Wanneer uw website niet op de eerste pagina rankt, is de kans op een bezoek dus erg laag.

5. Gebruik video marketing

Video’s brengen de boodschap vaak beter en sneller over. Bovendien krijgt visuele content veel meer views en wordt het vaker gedeeld. B2B videomarketing en video adverteren wordt daarom steeds belangrijker in de B2B online marketing.

6. Let op conversie optimalisatie

Er moet altijd gekeken worden hoe de site verbeterd kan worden. Kleine aanpassingen kunnen voor de natuurlijke ‘flow’ van uw website veel doen. Door het interpreteren en toepassen van gebruikersdata, kunt u uw website verbeteren en de conversie laten toenemen.

7. Data driven marketing

Data driven marketing is ook erg belangrijk voor de B2B online marketing. Dit houdt in dat online marketingstrategieën alleen nog maar gedreven worden aan de hand van data en niet op basis van intuïtie. Data driven marketing is een discipline die voor het succesvol uitvoeren van online marketingactiviteiten kan zorgen.

8. Let op het design

Een goed design is cruciaal voor de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Bovendien heeft het heeft een gunstig effect op de verkoopaantallen en de conversie. Uit onderzoek is gebleken dat als bezoekers tussen twee vergelijkbare bedrijven online moeten kiezen, 80% van de bezoekers gaat voor de website die het mooiste design heeft. Een mooi design straalt immers kwaliteit uit.

9. Zorg voor goede development

Goede online marketing gaat samen met goede functionaliteit. Dit heeft natuurlijk allemaal te maken met development. Dit moet toegespitst worden op de bedrijfsvoering van het bedrijf. Moeten er enkele producten interactief worden aangeboden? Of moeten duizenden kleine producten allemaal 1 voor 1 makkelijk een winkelmandje in kunnen? Een goed opgebouwde site is de basis van een gezonde online onderneming.

10. Optimaliseer uw webshop

Het onderhouden en optimaliseren van uw webshop is ook een onderdeel van B2B online marketing. Het hoofddoel van bedrijven die aan e-commerce doen is het verkrijgen van meer online transacties. Er is een aantal dingen dat zorgt voor een succesvolle webshop. Denk hierbij aan product content, goede productafbeeldingen en een eenvoudig check-out proces.

11. Gebruik email marketing

Wilt u met uw (potentiële) klanten communiceren? Dan is email marketing een goed middel. Dit is de bekendste vorm van marketing automation. Hierbij is het belangrijk om de privacy wetgeving (GDPR) goed door te nemen. Bovendien moet u een goede balans vinden in het aantal mails dat u verstuurt. Niet teveel, maar ook zeker niet te weinig.

12. Gebruik feed marketing

Feed marketing is onmisbaar bij webshops. Dit bestaat uit het automatisch doorzetten van productdata naar platforms en vergelijkingswebsites zoals Google shopping. Feed marketing is niet altijd eenvoudig maar wel belangrijk.

13. Verleid bezoekers om hun gegevens achter te laten

Het is belangrijk potentiële kopers te verleiden om hun contactgegevens zoals hun email adres achter te laten. Bijvoorbeeld door een contactformulier in te vullen of een whitepaper te downloaden. Het genereren van leads is een belangrijke indicator voor het succes van B2B online marketing.

14. Ga strategisch te werk

Het is cruciaal dat alle verschillende onderdelen, die we hierboven voor u uiteengezet hebben, naadloos op elkaar aansluiten. Een goed voorbeeld hiervan is dat de content op uw website en de betaalde campagnes die u uitvoert goed op elkaar moeten aansluiten. Zo kunt u bovenaan staan in Google met advertenties over een bepaald onderwerp én organisch het eerste resultaat zijn voor hetzelfde onderwerp. Ook is het belangrijk om uw Google My Business correct in te richten en regelmatig te updaten. Zo bent u online maximaal vindbaar!

15. Besteed de B2B online marketing uit

Veel bedrijven in B2B weten niet goed waar ze mee bezig zijn. Zij passen de verschillende onderdelen niet goed toe en gaan niet strategisch te werk. Om echt succes te hebben in social media is het belangrijk dat iemand met kennis van zaken zich hiermee bezighoudt. Bij Jelba krijgt u een compleet team van experts die werken aan de online positionering van uw bedrijf voor de prijs van één medewerker.

Wij kunnen u helpen met B2B marketing

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.