B2B Online Marketing: alles wat u moet weten

B2B online marketing is net als reguliere online marketing een vorm van marketing waarin online middelen worden ingezet met als doel producten en diensten onder de aandacht te brengen. Hierbij draait het om het verzamelen van contactgegevens, het genereren van leads en het verkopen van producten via online kanalen. B2B online marketing is, zoals ‘B2B’ al aangeeft, gericht op bedrijven die zaken doen met bedrijven. Dit onderscheid is belangrijk, aangezien online marketing die op B2B gericht is afwijkt van online marketing die op consumenten gericht is (B2C). B2B online marketing bestaat uit een uitgebreid scala aan activiteiten. Het is voor elke onderneming verschillend welke activiteiten allemaal van toepassing zijn.

  1. Wat valt er allemaal onder B2B online marketing?
  2. Is B2B online marketing geschikt voor mij?
  3. B2B online marketing tips
  4. Jelba als B2B marketingafdeling

1. Wat valt er allemaal onder B2B online marketing?

Online marketing is een interactief en dynamisch proces, en bestaat uit meerdere onderdelen die op elkaar aansluiten. Hieronder leest u activiteiten die belangrijk zijn voor B2B online marketing. Hierbij moet wel gezegd worden dat elk bedrijf anders is, en de online marketing activiteiten die bij het bedrijf passen verschillen dus ook. Hierin adviseren wij u altijd graag.

1.1. Analyse
Analyse is, net als bij veel onderdelen in het bedrijf, een erg belangrijke component van B2B online marketing. Er is dagelijks veel activiteit op uw website. Bezoekers komen op uw website en ze verlaten uw website. Wanneer haken bezoekers af? Waar klikken ze vaak op? Lopen bezoekers vast? Data die het gedrag van uw website bezoekers inzichtelijk maakt is cruciaal voor een effectieve online marketing en heeft effect op de gezondheid van uw bedrijf. Een website die slecht functioneert, levert gefrustreerde bezoekers op die snel geneigd zijn om af te haken.

1.2. B2B content marketing
Content marketing is zeker in de B2B sector erg belangrijk. Zakelijke aankopen worden minder snel gedaan dan aankopen die door consumenten gedaan worden. Er gaat vaak een langere periode overheen voordat zakelijke aankopen gedaan worden. Ook zijn er vaak meerdere mensen betrokken in het aankoopproces en de aankopen kosten gemiddeld meer geld. Inkopers van zakelijke producten lezen zich vaak goed in in het bedrijf en de producten voordat ze een besluit maken. Het is dus cruciaal dat er goede en duidelijke content over uw producten en uw bedrijf beschikbaar is. Hiernaast zorgt goede content ook voor een betere organische vindbaarheid.

1.3 B2B SEA
Het succesvol adverteren via Google met SEA (search engine advertising) is een vak apart. Kennis en kunde van Google Adwords is belangrijk om er maximaal rendement uit te halen. SEA gaat hand in hand met aantrekkelijke landingspagina’s. Adverteren zorgt ervoor dat het verkeer naar uw website enorm verhoogd wordt, maar het landen op irrelevante pagina’s zorgt juist voor een averechts effect voor de reputatie van uw bedrijf. De effectiviteit van SEA hangt nauw samen met de kennis van de uitvoerders van het adverteren.

1.4 B2B SEO
Wanneer u content produceert, is het belangrijk om rekening te houden met zoekmachine optimalisatie (SEO). Goede SEO zorgt ervoor dat u organisch (en gratis) bovenaan in de zoekresultaten in Google komt te staan. En dit is belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat 60% van de bezoekers klikt op positie 1-3 in Google; de overige 40% klikt op lagere posities. Hierbij moet wel benadrukt worden dat 92% van alle clicks in Google plaatsvinden op de eerste pagina. Wanneer uw website niet op de eerste pagina rankt, is de kans op een bezoek dus erg laag.

1.5 B2B video marketing
Passend bij content marketing, is video marketing. Een video kan de werking van een product, uitleg of grote stukken tekst makkelijk en interactief visualiseren. B2B video marketing en video adverteren wordt steeds belangrijker in de B2B online marketing. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat content die verrijkt wordt met visueel beeld 94% meer views krijgt. Ook wordt visuele content vaker gedeeld (40 keer meer) en 600.000 keer beter opgenomen door het brein dan platte tekst.

1.6 Conversie optimalisatie
Het analyseren van data is stap 1. Maar nadat de data is verzameld, moet het geïnterpreteerd en toegepast worden. Kleine aanpassingen kunnen voor de natuurlijke ‘flow’ van uw website veel doen. Moeilijk navigeerbare websites leveren alleen maar moeilijkheden op. Dit heeft negatieve gevolgen op uw conversie. Door het interpreteren en toepassen van gebruikersdata, kan er conversie optimalisatie plaatsvinden.

1.7 Data driven marketing
Data driven marketing is ook erg belangrijk voor de B2B online marketing. Dit houdt in dat online marketingstrategieën alleen nog maar gedreven worden aan de hand van data en niet op basis van gevoel. Data vertelt namelijk de feiten. Dit kan soms (merkwaardig) afwijken van gevoel, maar het is wel feitelijk hoe uw doelgroep zich op de website gedraagt. Data driven marketing is een discipline die voor het succesvol uitvoeren van online marketingactiviteiten kan zorgen.

1.8 Dealer marketing
Specifiek voor bepaalde ondernemingen is er dealer marketing. Marketingactiviteiten hiervoor concentreren zich op het verhogen van de afzet van uw producten bij uw dealers. Hierbij hoort ook een stukje online marketingactiviteiten voor de dealer zelf. Een win-winsituatie dus.

1.9 Design
Een mooi design is erg gunstig voor de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Het belangrijke van design is het effect dat het heeft op uw verkoop. Uit onderzoek is gebleken dat als bezoekers tussen twee vergelijkbare bedrijven online moeten kiezen, 80% van de bezoekers gaat voor de website die het mooiste design heeft. Een mooi design straalt immers kwaliteit uit.

1.10 Development
Goede online marketing gaat samen met een website die goed functioneert. Dit heeft natuurlijk allemaal te maken met development. Development moet toegespitst worden op de bedrijfsvoering van het bedrijf. Moeten er enkele producten interactief worden aangeboden? Of moeten duizenden kleine producten allemaal 1 voor 1 makkelijk een winkelmandje in kunnen? Een goed opgebouwde site is de basis van een gezonde online onderneming.

1.11 Digitale strategie
Om de B2B online marketing goed te kunnen laten verlopen, is een doordachte digitale strategie belangrijk. Een digitale strategie bestaat uit meerdere componenten die onder online marketing vallen. Denk hierbij aan analyse, content marketing, SEA, SEO, design en development. Een goede strategie is gebaseerd op data van uw bedrijf. Concurrenten, kansen en gedrag op de website worden allemaal meegenomen in een digitale strategie.

1.12 E-commerce
Het onderhouden en optimaliseren van uw webshop is ook een onderdeel van B2B online marketing. Het hoofddoel van bedrijven die aan e-commerce doen is het verkrijgen van meer online transacties. Er is een aantal dingen dat zorgt voor een succesvolle webshop. Denk hierbij aan product content, goede productafbeeldingen en een eenvoudig check-out proces.

1.13 E-mailmarketing
E-mailmarketing is een aspect van online marketing dat niet voor iedereen passend is. Indien u veel met uw (potentiële) klanten wilt communiceren, interessante content of aanbiedingen te bieden heeft dan is e-mailmarketing een goed middel. Belangrijk bij het versturen van mails is de privacy wetgeving (GDPR) en de frequentie van het versturen van de e-mails. Te veel is niet goed, maar te weinig is ook effectloos.

1.14 Feed marketing
Indien u een webshop heeft, is feed marketing onmisbaar. Feed marketing bestaat uit het automatisch doorzetten van productdata naar platforms en vergelijkingswebsites. Google Shopping, Bol.com en Amazon zijn hier voorbeelden van. Elk platform stelt andere eisen aan de beschrijvingen en kolommen die ingevuld moeten worden. Feed marketing is niet altijd eenvoudig. Het goed inrichten van een feed is cruciaal voor het succes van feed marketing.

1.15 Inbound marketing
Inbound marketing is een strategische keuze in het drijven van B2B online marketing. Hierbij draait het niet om het achterna zitten van onwillige klanten, het opbellen van koude leads en het benaderen van mensen die wellicht geen interesse hebben. Bij inbound marketing draait het erom dat de lead naar u toekomt en niet andersom. Dit wordt bereikt door het aanbieden van interessante en relevante content, mooie producten en goede service.

1.16 Leadgeneratie
Het genereren van leads is een belangrijke indicator voor het succes van B2B online marketing inspanningen. Bij leadgeneratie draait het om het in het vizier brengen van producten en interessante content om zo potentiële kopers te verleiden om hun contactgegevens achter te laten door middel van bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of een formulier om een whitepaper te downloaden.

2. Is B2B online marketing geschikt voor mij?

Indien u een bedrijf heeft of in een bedrijf werkt waar goederen of diensten gericht zijn op de zakelijke markten, is B2B online marketing geschikt voor u. Het maakt niet uit of het bedrijf groot of klein is; online marketing is voor elk bedrijf een manier om zich online op de kaart te zetten. Het feit dat ongeveer 98% van professionele inkopers zich eerst online inleest voordat ze een aankoopbeslissing maken, is al reden genoeg om uw online omgeving goed in te richten. Wellicht heeft u nog niet de expertise in huis om de online marketing voor uw bedrijf op poten te zetten. Wij raden in dit geval aan om de online marketing uit te besteden. Een aantal vragen die u uzelf kunt stellen om uw online aanwezigheid te bepalen zijn de volgende: Wordt mijn bedrijf goed op Google gevonden (1-5 positie) bij het zoeken naar relevante woorden? Loop ik online voor of gelijk op vergelijkbare concurrenten? Plaats ik regelmatig nieuwe (product)content? Indien het antwoord op deze vragen nee is, is B2B online marketing een belangrijke stap om uw bedrijf (online) te laten groeien.

B2B Online Marketing bij Jelba

3. B2B online marketing tips

  • Besteed de B2B online marketing uit
    Indien u geen mensen met kennis op het gebied van online marketing in uw bedrijf hebt werken, is het belangrijk om de B2B online marketing uit te besteden. Het succesvol laten verlopen van online activiteiten kan alleen als er kennis in huis is. Een mogelijke oplossing is om iemand intern aan te nemen, maar u kunt ook een B2B marketingbureau kiezen om mee samen te werken. Het voordeel hiervan is dat u (voor hetzelfde geld als 1 FTE) een compleet team van experts inhuurt die werken aan de online positionering van uw bedrijf. Het uitkiezen van een passend marketingbureau is niet altijd makkelijk. Het is goed om te kijken naar een bureau dat specialist is op het gebied van B2B. Ook kunt u kijken naar welke klanten het marketingbureau al bedient. Als uw bedrijf hiertussen past dan bent u ervan verzekerd dat het marketingbureau al veel verstand en ervaring heeft met soortgelijke bedrijven. Steeds meer MKB bedrijven kiezen er overigens vandaag de dag voor om online marketing uit te besteden. 
  • Ga strategisch te werk
    Bedrijven die beginnen met marketingactiviteiten vergeten vaak één lijn te trekken in hun campagneplannen. Het is cruciaal dat alle verschillende onderdelen, die we hierboven voor u uiteengezet hebben, naadloos op elkaar aansluiten. Een goed voorbeeld hiervan is dat de content op uw website, die zorgt voor organische vindbaarheid, aan moet sluiten op de betaalde campagnes die u uitvoert en andersom. Zo kunt u bovenaan staan in Google met advertenties over een bepaald onderwerp én organisch het eerste resultaat zijn voor hetzelfde onderwerp. Er zijn nog talloze andere voorbeelden van het nut van een samenhangende en consequente online marketingstrategie.

4. Jelba als B2B online marketingafdeling

Jelba is een B2B specialist. We bedienen veel klanten binnen de agrarische sector, de bouw, de industrie, transport en logistiek. Wij weten hoe lastig het kan zijn een B2B webshop en een B2B website effectief te onderhouden. Om dit goed te laten verlopen, ontwikkelen we altijd eerst een digitale groeistrategie voor onze klanten. Bij Jelba nemen wij de rol als collega’s aan: wij zijn een team dat deel uitmaakt van uw organisatie. Wij hechten enorm veel waarde aan onze klanten en vinden het belangrijk om samen succesvol te zijn. Indien u benieuwd bent naar de online marketing kansen voor uw bedrijf, dan maken wij graag een gratis online scan. Deze aanbieding geldt overigens alleen voor B2B bedrijven die producten verkopen. Mocht u andere informatie wensen of meer praktijkvoorbeelden zien, dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Claire van Ingen

Hallo, ik ben Claire,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!