Eén van de belangrijkste middelen om uw website beter vindbaar te maken is search engine optimization (SEO). Wanneer uw website beter gevonden wordt, zal er meer organisch verkeer naar de website komen. En alle mensen die via een zoekopdracht naar uw website toekomen zijn immers potentiële klanten. Dat B2B SEO enorm belangrijk is, beginnen de meeste ondernemers inmiddels te snappen. Maar hoe lang duurt het nou voordat u resultaten gaat zien? Jelba legt het uit!
Wat zijn B2B SEO resultaten?
Voordat u kunt evalueren wanneer u resultaten ziet, is het belangrijk om te bepalen wat deze resultaten zijn. Dit is voor elke website anders. Er is geen ‘one size fits all’. De reden dat zoekmachine optimalisatie wordt toegepast, is om te zorgen dat het bedrijf kan groeien. De website te laten stijgen in de rankings van Google is een middel om de bedrijfsdoelen te behalen. Door op belangrijke zoektermen steeds hogere rankings te halen, zal het verkeer naar uw website toenemen. Een deel van de nieuwe bezoekers zal klant worden. Een stijging van organisch verkeer kan dus bijvoorbeeld een goed resultaat zijn. Maar ook een stijging van het conversie percentage uit organisch zoekverkeer is een goed resultaat.
SEO-resultaten meten met SEO-tools
Om de rankings op zoektermen te meten zijn er verschillende SEO-tools beschikbaar. Twee hele belangrijke gratis tools zijn Google Analytics en Google search Console. Hiermee kunt u meten hoeveel verkeer er naar uw website komt en zelfs hoeveel doelen er behaald worden. Meten is immers weten! B2B marketingbureau’s zoals Jelba maken ook vaak gebruik van betaalde tools, zoals bijvoorbeeld Moz of SEMrush.
Zo kunt u precies zien hoeveel weergaven een kennisbankartikel of pagina heeft behaald in de afgelopen tijd. Ook ziet u precies of er meer of minder verkeer naar uw website is. En ook belangrijk: u kunt u zien hoeveel behaalde doelen (zoals bijvoorbeeld een offerteaanvraag) afkomstig zijn uit organisch verkeer. Op deze manier kunt u realistische doelen instellen voor de B2B SEO.
Verschillende belangrijke factoren voor succes SEO
Er zijn verschillende factoren waarvan het afhankelijk is hoe snel uw website zal stijgen in de rankings van Google. Ten eerste is het belangrijk dat u goed in de gaten houdt dat uw website goed geïndexeerd wordt door Google. Anders zullen de verschillende pagina’s nooit in de organische zoekresultaten voorkomen en stijgen. Zoekmachines ‘kruipen’ namelijk door uw website heen (in het Engels heet dit ‘crawlen’), waardoor de inhoud bekeken wordt. Vervolgens wordt deze in de server geïndexeerd. Op deze manier kan bijvoorbeeld Google uw website weergeven in de organische zoekresultaten.
Andere belangrijke factoren zijn:
-
-
Is de inhoud van het artikel relevant?
-
Het allerbelangrijkste om te stijgen in de rankings blijft de inhoud. Goede content is onevenaarbaar. Het moet relevant zijn voor de lezer. Hoe beter de kwaliteit, hoe hoger uw artikelen in de zoekresultaten weergeven worden.
-
-
Hoe lang bestaat de website?
-
Het is eigenlijk heel simpel: Google geeft voorkeur aan oudere sites. Google geeft meer vertrouwen aan een site die al langer bestaat en zal daarom een oudere site sneller laten stijgen. Het is dus onder andere heel belangrijk als u een nieuwe website bouwt dat u niet uw vorige resultaten verliest!
-
-
Bent u hiervoor al bezig geweest met B2B SEO?
-
Als je nog nooit iets aan SEO hebt gedaan zal het langer duren voordat je zal stijgen in de rankings van Google. Wanneer je namelijk al bent bezig geweest met SEO hoef je vaak maar kleine aanpassingen te maken om sneller resultaat te zien.
-
-
In welke branche bent u actief? Is er in deze branche veel of weinig concurrentie?
-
In de ene B2B branche is meer concurrentie dan in de andere. Verkoopt u gereedschap of bijvoorbeeld heftrucks, dan zal de concurrentie groter zijn dan wanneer u bijvoorbeeld een robot voor een CNC bewerkingscentrum verkoopt.
-
-
Hoeveel goede links van andere sites heeft uw website?
-
Wanneer u veel kwalitatieve links naar uw website heeft hecht Google hier veel waarde aan. Dit wordt ook wel backlinking genoemd. Dit is voor hun namelijk een bewijs dat uw website veel autoriteit heeft en dus relevant is voor bezoekers.
B2B SEO: een continu proces
SEO is ook een continu proces: geef je het geen aandacht meer dan zullen uw resultaten op Google ook langzaam achteruitgaan. U moet dus altijd aan de content van uw website blijven werken, al is het slechts het optimaliseren van bestaande artikelen.
SEO is namelijk complex met veel variabelen. Het is dus echt een strategie waarbij u een lange adem nodig hebt. U kunt het vergelijken met bijvoorbeeld uw conditie: wanneer u begint met uw conditie bent u ook niet meteen topfit. Stap voor stap bouwt u deze op, net zoals uw SEO. Als het verkeer in de eerste instantie niet zo snel stijgt als u zou willen, kunnen er op de achtergrond echter wel grote resultaten behaald worden.
Realistische B2B SEO-planning
Hoe snel u dus resultaten gaat zien hangt af van verschillende factoren. En is dus voor elk bedrijf anders. Houd er echter rekening mee dat soms het enkele maanden kan duren voordat u echt resultaat gaat zien. Wanneer u direct meer verkeer naar uw website wilt, kunt u dan ook het beste tegelijkertijd inzetten op SEA en Google Ads. Hiermee bent u namelijk meteen beter zichtbaar. Het is dan wel belangrijk dat u ook werkt aan de SEO, want dit zal namelijk op de lange termijn meer resultaten opleveren.
Mensen zien graag het organisch verkeer naar hun website toenemen in een mooie stijgende lijn, het liefst in een zo kort mogelijke tijd. In werkelijkheid zal het organisch verkeer ietwat grilliger eruitzien, zoals dit:
Het is dus belangrijk om meetbare doelen te hebben in uw B2B SEO-strategie. Alleen op deze manier kunt u echt weten of u resultaten heeft. U kunt het beste deze doelen opdelen in blokken, zoals in kwartalen. Zo kunt u per kwartaal meten of u goed op schema ligt. Wanneer dit niet zo is kunt u uw SEO werkzaamheden aanpassen om toch een grotere kans te hebben dat uw doelen behaald worden.
B2B SEO Experts
Er komt dus nogal wat expertise bij kijken om dit te realiseren. Als u op zoek bent naar B2B online succes bent u bij Jelba aan het juiste adres. Bij Jelba hebben we namelijk alle expertise in huis om van uw B2B SEO een écht succes te maken. Wij weten alles over B2B content marketing.
En als u eenmaal aan het stijgen bent in de rankings is het van belang om aan de top te blijven. Wij zorgen dat dit werkt. Benieuwd naar een aantal praktijkvoorbeelden? Neem anders eens contact op met één van onze experts voor meer informatie.
Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.