Het belang van social media wordt in de B2B vandaag de dag nog steeds onderschat. Wij horen nog steeds regelmatig managers van B2B bedrijven vol overtuiging zeggen dat social media niet belangrijk is voor hun bedrijf. Zij denken dat hun doelgroep daar geen interesse in heeft. Hierdoor lopen zij enorme kansen mis.
Met de juiste strategie kan sociale media voor B2B organisaties zeer waardevol zijn. B2B social media advertising kan hier sterk aan bijdragen. B2B social media advertising is het inzetten van campagnes op sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn door b2b bedrijven. Hierbij kan de doelgroep zeer specifiek getarget worden. Dit betekent dat u zelf grotendeels kunt bepalen wie uw ads te zien krijgt. In dit artikel vertellen we over het belang van b2b social advertising en hoe u het kunt toepassen.
Waarom is social media belangrijk voor B2B bedrijven?
Social media is belangrijk voor B2B bedrijven, maar waarom nou precies? Er zijn veel redenen. Hieronder vind u een aantal van de belangrijkste:
-
De zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten
Dit is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende, maar ook de belangrijkste reden. Sociale netwerken zijn ideaal om uw doelgroep te bereiken. Zo kunt u bovendien het verkeer naar uw website laten toenemen.
-
Het verkrijgen van marktinzicht
Door de klant via social media te betrekken kunt een beter inzicht krijgen in wat de klant wil en nodig heeft. Zo kunt u dus een beter inzicht krijgen in wat er in uw markt speelt. Dit is cruciaal voor elk bedrijf.
Social media kanalen zijn van groot belang voor SEO. Door LinkedIn, Facebook, Youtube, Instagram en uw website te integreren, neemt de autoriteit van uw website aanzienlijk toe. Zo behaalt u eenvoudig een betere ranking in Google. Linkbuilding, het onderling linken van de verschillende platformen, is hierbij cruciaal.
-
B2B Social advertising
B2B social advertising is het inzetten van campagnes door b2b bedrijven op sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Dit kan een zeer winstgevende manier van adverteren zijn. Met name omdat er hierbij zeer specifiek ‘getarget kan worden’. U kunt zelf precies bepalen welke doelgroep uw ads te zien krijgt.
8 tips voor succes met B2B social advertising
Sociale media is dus relevant voor elk bedrijf. Maar hoe bereikt u nou het beste succes op het gebied van social advertising? Hieronder krijgt u vijf tips met het adverteren op social media.
1. Werk aan een lange termijn social media advertising strategie
Het is belangrijk om niet alleen aan de korte termijn te denken. Een goed uitgevoerde social media campagne kan ook op de lange termijn resultaten opleveren. Zo creëert het merkbewustzijn en zorgt het ook op de lange termijn voor leads en traffic.
Het is belangrijk om periodieke doelen te stellen. Bekijk hoeveel ads budget en content er voor een periode nodig is. Evalueer de behaalde resultaten aan het eind van de periode en probeer het proces te optimaliseren. Als u dit gedurende meerdere periodes doet, zal de groei aan het eind van het jaar zeker zichtbaar zijn. Falen is oké, zolang ervan geleerd wordt.
2. Kies uw sociale media platform nauwkeurig
Helaas wordt het steeds moeilijker om organisch (onbetaald) vindbaar te zijn. Hierdoor is het steeds meer noodzakelijk om te investeren in (social) advertising. Maar ook andere marketing strategieën zoals influencer marketing zijn mede hierdoor in opkomst.
De beste aanpak is uiteraard om op alle social media waar uw doelgroep aanwezig is betaald te adverteren. Maar helaas laat het budget dit niet altijd toe. Hierdoor moeten er dus soms keuzes gemaakt worden. Bedenk dan goed dan welk social media platorm het meest relevant is en wat u wil bereiken. LinkedIn is over het algemeen het meest relevant voor B2B bedrijven.
3. Heb een goed idee van wie u wil bereiken
Om de beste resultaten te behalen is het natuurlijk cruciaal om een duidelijk beeld te hebben van wie u wil bereiken. Alleen dan kunt u de juiste mensen op het juiste moment bereiken. Maak dus een duidelijke selectie op basis van eigenschappen zoals:
-
- Gender
- Leeftijd
- Sociale status
- Levensstijl
- Werk
- Inkomen
- Generatie
4. Zorg voor goede content
Kwalitatief goede content is cruciaal. U moet echt iets te bieden hebben, waardoor mensen uw artikelen of ads willen lezen of delen. Betrek uw doelgroep actief. Saaie of slechte content betekent geen betrokken klanten. En dus geen succes.
5. Vergroot uw volgersschare
Bij alle sociale media platformen wordt de voorkeur gegeven aan content die ook organisch gewaardeerd wordt. Het is dus belangrijk om actief te werken aan het vergroten van uw netwerk. Dit kunt u doen door te zorgen voor goede posts die gewaardeerd worden door potentiële klanten en relevante klantvragen te beantwoorden.
6. Vergroot uw succes met A/B testen
Blijven optimaliseren is de sleutel tot succes. Hier zijn A/B tests ideaal voor. Zo kunt u het best mogelijke resultaat halen met social media advertising. Zo kan er bijvoorbeeld een A/B test worden uitgevoerd op de lengte van een video op Facebook. Werkt een filmpje van 30 seconden of 2 minuten beter? En zo zijn er talloze andere mogelijkheden. Uiteraard geldt, hoe meer u optimaliseert, hoe beter het resultaat zal zijn.
7. Vergeet de CTA niet
Het is cruciaal om altijd een geen goede call-to-action te hebben. Hiervoor moet u eerst vaststellen wat u wil dat men gaat doen na het zien van de advertentie. Een strategische CTA zorgt ervoor dat uw volgers niet alleen iets zien, maar ook echt iets gaan doen met de informatie die ze gekregen hebben.
8. Laat het over aan professionals
Veel bedrijven in B2B weten niet precies waar ze mee bezig zijn. Marketing en de bijbehorende inzet van social media wordt nog te vaak niet op de juiste waarde geschat. Met alle negatieve gevolgen van dien. Om echt waarde toe te voegen en succes te hebben in social media is het belangrijk dat iemand met kennis van zaken zich hiermee bezighoudt.
B2B social advertising bij Jelba
Wilt u ook met succes social advertising toepassen? Wij passen dit bij Jelba toe voor al onze B2B e-commerce en B2B leadgeneratie klanten. Als u dit goed verdeeld over alle kanalen dan is dit een voordeel voor de bezoeker en dus ook zeker voor de klant. Wilt u meer weten over alle mogelijkheden van B2B social media neem dan rechts onderin contact met ons op. Jelba is specialist in B2B social media én het adverteren hierop.
Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.