Interview Bravebiz

Wat is het geheim achter de effectieve strijdwijze van Jelba?

Mede-oprichtster Arwen Obermeyer heeft met de oprichting van Jelba een duidelijk doel voor ogen. “Mijn compagnon Bart Strijker en ik zagen een paar dingen: B2B bedrijven met een groot vraagstuk op het gebied van Online omzet marketing, zonder de ervaring, kennis en de mensen om de strategie te formuleren en uit te voeren. Consultants die exorbitante bedragen vragen voor adviezen die ze zelf niet implementeren en dus vaak in een la verdwijnen, softwarebouwers die onwetende bedrijven zaken aansmeren die ze niet nodig hebben en uurtje-factuurtje ondernemingen die zich niet committeren aan resultaten maar alleen aan de inspanning. Er wordt louter angst verkocht, gedacht en gehandeld op korte termijn en uiteindelijk is de ondernemer de sigaar. Dit kan en moet een stuk beter kunnen”. Arwen Obermeyer is er eentje van de mouwen opstropen. Niet lullen maar poetsen luidt het credo. Zoals zij het zelf graag zegt: “Ik ga altijd voor resultaten”.

Beste meisje van de klas.

Het zijn bewoordingen die er niet om liegen. Maar in hoeverre is Jelba een verademing voor in hun eigen ogen “traditionele” B2B bedrijven in de industrie? Op de website valt te lezen dat Jelba zorgt “voor de business wind in uw zeilen”. Jelba investeert in bedrijven door slim en anders met de inzet van technologie structureel business te realiseren voor MKB bedrijven. Traditionele kanalen voelen immers vertrouwd, maar het zijn de nieuwe digitale kanalen die voor de versnelling zorgen in uw omzet. Om een Jelba expert te worden dien je het beste meisje of jongetje van de klas te zijn. Niet meer niet minder! Het bedrijf maakt gebruik van de beste internet technologie, sales en marketing experts in Nederland.

“Waar mijn geduld ophoudt begint het zijne.”

Op de vraag op basis van welke kwaliteiten Arwen Obermeyer en Bart Strijker zich respectievelijk het beste meisje en jongetje van de klas mogen noemen, antwoordt Arwen stellig: “Voor ons is het resultaat het enige dat telt. Wij laten ons dan ook alleen afrekenen op de groei van onze klanten en niet op de inzet van onze uren. We maken dan ook niet dingen mooi, maar juist effectief. Daarnaast kunnen wij teren op een gigantische kennis van online B2B leadgeneratie. Bart en ik zijn beiden powerhouses. Waar mijn geduld ophoudt begint het zijne en andersom. Mijn rol is om de bezieling en branding van het merk aan de hand te nemen, terwijl hij juist weer heel goed is in de technologische kant van het verhaal. Wij verkopen geen software, we drijven echt de business.”

“Maak geen 5 jaren plannen als ondernemer”

Goed teamwork, een onverzettelijke drive en een fortuinlijk genenpakket lijken dus de bepalende ingrediënten voor succes als ondernemer. Arwen voegt hier aan toe: “Het verplaatsen in de psychologie van een ander is ook cruciaal. Luister naar de klant en de klant van de klant, probeer hem te begrijpen en te doorgronden en anticipeer daarop. Maak in deze tijd als ondernemer dan ook geen 5 jaren plannen. Je kunt je verliezen in te mooie ideeën. Daar verandert de wereld veel te snel voor. De toekomst valt simpelweg niet te voorspellen. Ik geloof dat je daarnaast uniek moet zijn in wat je doet”.

Berenburg cola’s.

Ondanks haar overkomen als een business lady van het eerste uur en een commerciële stempel op haar Curriculum vitae ( op haar 23ste was ze al commercieel eindverantwoordelijk voor een B2B uitgave binnen de IT branche) heeft Arwen een grote hang naar toneel. Of is dit zo’n gekke combinatie nog niet? Arwen: “Naast de middelbare school zat ik in het weekend op de vooropleiding voor de toneelschool. Hier leerde ik onder andere hoe ik mij moest verplaatsen in de psychologie van een ander. Maar met generatiegenoten als Carice van Houten en Katja Schuurman voorzag ik dat ik met mijn uiterlijk hen niet zou kunnen overtreffen en zou eindigen als poppenspeler bij een educatief schooltheatergezelschap. Financiële onafhankelijkheid was en is voor mij belangrijk dus besloot ik de commerciële weg in te slaan en de Hoge Hotelschool in Leeuwarden te gaan doen. Een schot in de roos, inhoudelijk ontzettend breed, een druk verenigingsleven, zeilen en de Berenburg cola’s. De mentaliteit van de horeca heb ik ook nog steeds in me: aanpakken en niet bang zijn om je handen vies te maken”.

Maar haar grote voorliefde voor de industrie kreeg zij bij mediabedrijf VNU. “Daar werd ik in de wondere werelden van stortgoed, procesindustrie, metaalbewerking en logistiek gedompeld. Prachtige ondernemers en ondernemingen, die geweldige producten maken waar de meeste Nederlanders zich niet bewust van zijn; dat ons kikkerland zo veel moois maakt!”

“Verlaat het nest en vertrouw erop dat je kan vliegen”

Tot slot heeft Arwen nog een aantal tips voor toekomstige of beginnende ondernemers. “Op een gegeven moment moet je durven het nest te verlaten en erop vertrouwen dat je kan vliegen. Wees niet bang om door bestaande barricades heen te breken! En last but not least: ‘Kies een goede partner’. Stabiliteit thuis is heel belangrijk. Toen ik mijn man leerde kennen heb ik bedongen als Part of the deal dat hij en ik elkaars carrière blijven faciliteren. Dat betekent elkaar de ruimte geven. Je bent een commercieel dier pur sang of niet”.

Voor meer informatie over dit interview klik hier.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.