Dealer Marketingprogramma: wat is dit?

Meer omzet via uw dealers

Een mogelijk onderdeel van de B2B online marketingactiviteiten die Jelba voor uw bedrijf uitvoert, is het dealer marketingprogramma. Hierbij verzorgen wij een deel van de B2B online marketing van uw dealers om de afzet van uw producten via de dealer online te verhogen. Dit creëert een win-win situatie. Het aantal verkopen van uw producten stijgt en uw dealers zullen meer klanten aantrekken. Het dealer marketingprogramma is vooral aan te raden als u niet gefocust bent op directe verkoop via uw eigen B2B webshop of als u wilt voorkomen dat u met uw eigen online marketingactiviteiten het gras voor de voeten van uw dealers wegmaait. In dit artikel leggen wij u verder uit hoe een dealer marketingprogramma werkt en wat de voordelen hiervan zijn.

Wat is een dealer marketingprogramma?

Een dealer marketingprogramma is een online marketingprogramma waarbij we samen met u als fabrikant/producent de focus gaan leggen op uw dealers. Dit houdt in dat de B2B-experts van Jelba uw dealers ondersteunen in hun B2B online marketing. De doelstelling hiervan is het verhogen van het aantal aanvragen van uw producten bij uw dealers. Dit heeft dus uitsluitend betrekking op uw producten. Onze marketingactiviteiten die gefocust zijn op uw eigen B2B e-commerce en website zetten we tegelijkertijd natuurlijk ook voort.

Om uw dealers te overtuigen om deel te nemen aan het dealer marketingprogramma, is het ten eerste van belang om hét grote voordeel voor hen glashelder over te brengen: gratis ondersteuning bij online marketingactiviteiten, wat zal resulteren in meer traffic en omzet. Daarnaast is het belangrijk om de dealer een gevoel van exclusiviteit te geven. Wanneer een dealer mee gaat draaien in het dealer marketingprogramma, kan deze partij bijvoorbeeld de naam ‘Premium Dealer’ krijgen.

U bepaalt zelf aan welke voorwaarden dealers moeten voldoen voordat ze deel kunnen nemen aan het dealer marketingprogramma. Bovendien is het vanzelfsprekend dat niet iedere dealer in uw dealernetwerk deel kan nemen aan het dealer marketingprogramma. U wilt immers voorkomen dat uw dealers met elkaar gaan concurreren. U kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om het marketingprogramma per dealer op andere producten of productgroepen te richten.

Onderdelen van een dealer marketingprogramma

Hoe ziet zo’n dealer marketingprogramma er precies uit? Een dealer marketingprogramma is opgebouwd uit diverse onderdelen waarmee u enerzijds uw eigen merk en producten op de kaart zet en anderzijds de verkoop van uw producten via uw dealers verhoogt. Hieronder leggen we alle (mogelijke) onderdelen van het dealer marketingprogramma aan u uit.

Uw naam op de website van uw dealer en vice versa

De online marketingactiviteiten die wij voor uw dealers uitvoeren zijn gratis. Zij hoeven hier slechts hun medewerking aan te verlenen. Wat vragen wij hier dan voor terug? Het enige wat wij van uw dealers terugverwachten is dat zij een pagina op hun website wijden aan uw merk. De tekst en opzet van deze pagina wordt volledig verzorgd door Jelba. Zo is uw naam altijd vertegenwoordigd op de site van de leverancier van uw producten. Wij zorgen ervoor dat deze informatie up-to-date blijft. Andersom zullen we ook een pagina op uw eigen website inrichten waarin informatie te vinden is over de dealers die deelnemen aan het dealer marketingprogramma.

Altijd de juiste productinformatie op de site van uw dealers

Wij merken dat zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de productinformatie op de websites van dealers vaak tekortschiet. Een onderdeel van het dealer marketingprogramma is daarom het ondersteunen van de dealers in de informatievoorziening over uw producten in hun webshops. Dit kan door middel van een feed of door hier teksten voor aan te leveren bij uw dealers. Een koppeling met uw PIM-systeem behoort ook tot de mogelijkheden. Bovendien zorgen we ervoor dat uw naam genoemd wordt op de productpagina’s, zodat eindgebruikers altijd bij u terecht kunnen indien zij meer informatie over uw producten willen hebben.

Gezamenlijke (regionale) online marketing

Jelba voert voor uw dealers enkele gezamenlijke online marketingcampagnes uit. Dat wil zeggen, campagnes waarbij zowel uw eigen naam als de naam van de betreffende dealer wordt vermeld. De landingspagina van deze campagnes zal altijd de webshop van de dealer zijn. De online marketingcampagnes zullen in diverse vormen worden opgestart: tekstadvertenties, displayadvertenties, Google Shopping-advertenties, et cetera. Ook remarketing zal hier onderdeel van uitmaken. Hierbij kunt u de kwaliteit en resultaten verwachten die u van ons gewend bent. Om te voorkomen dat twee of meer van uw dealers in dezelfde vijver vissen, kunnen we de online marketingcampagnes op een specifieke regio of doelgroep richten.B2B Online Marketing bij Jelba

E-mailmarketing

Ook e-mailmarketing is onderdeel van het dealer marketingprogramma. Dit kan op drie verschillende manieren worden ingezet. Ten eerste kunnen wij input aanleveren voor de periodieke nieuwsbrief van uw dealer in de vorm van kennisbankartikelen op uw website staan. Zo profileren we uw merk als dé expert in uw vakgebied, niet alleen bij uw dealers, maar ook bij de eindgebruikers. Ten tweede versturen we namens u een nieuwsbrief naar uw dealers, zodat uw dealers op de hoogte blijven van uw activiteiten en ander nieuws. Ten derde zetten we de dealers die deelnemen aan het dealer marketingprogramma in het zonnetje in uw eigen periodieke nieuwsbrief om uw eigen klanten te informeren en om mogelijk nog meer dealers te motiveren om deel te nemen aan uw dealer marketingprogramma.

Social media

Wat we op het gebied van e-mailmarketing voor uw dealers doen, kunnen we ook op het gebied van social media. Dit betekent dus dat we wederom content aan kunnen leveren voor social media posts van uw dealer, waarin we u als fabrikant/producent profileren als de expert. Verder zullen we op uw social mediakanalen informatie over uw dealers verspreiden.

Kennis en training

Kennis delen we met uw dealers in de vorm van de content die wij voor uw website hebben gecreëerd. Daarnaast zetten we hier nog een extra stap in. Ook training is namelijk een belangrijk onderdeel van het dealer marketingprogramma. Om het marketingprogramma van uw dealers optimaal te laten functioneren, is het van belang dat uw dealers meer kennis opdoen over uw producten en processen, maar ook over online marketing. Internettraining, webinars, en e-learning zijn voorbeelden van trainingen die we hiervoor in kunnen zetten. Het organiseren van kennissessies voor uw dealers of potentiële dealers behoort ook tot de mogelijkheden, evenals een gezamenlijk bezoek bij de eindgebruikers. De trainingen zullen we samen met u op gaan zetten. Voor elke fabrikant maken wij ook een animatie die de vertegenwoordigers van het bedrijf kunnen gebruiken in de gesprekken met de dealers om het programma toe te lichten. Klik op de link om de animatie te bekijken van onze klant Tricorp.

Delen van successen

Uw dealer krijgt eens per kwartaal een dealer management rapportage. Op deze manier willen we de resultaten van het dealer marketingprogramma voor iedereen cijfermatig inzichtelijk maken. De successen die u samen met uw dealer boekt dankzij het dealer marketingprogramma, worden zo ook voor uw dealer glashelder. Dit zal alle partijen motiveren om de stijgende lijn voort te zetten.

Alle voordelen van een dealer marketingprogramma op een rijtje

  • Meer aanvragen voor uw producten bij uw dealers
  • Maximale inzet van online marketing zonder dat u met uw eigen dealers concurreert
  • Meer inzicht in het gedrag van eindgebruikers
  • Meer verbondenheid met uw dealers, u krijg een nog hogere funfactor.
  • Overal de juiste informatie over uw bedrijf en uw producten
  • Ondersteuning bij de online marketingactiviteiten van uw dealers, zonder dat dit hen of uzelf veel moeite kost
  • Meer bekendheid voor u, uw producten én uw dealers binnen de industrie

Jelba en dealer marketingprogramma’s

Om een toonaangevende speler te blijven in B2B Online MarketingB2B E-commerce en B2B Leadgeneratie zijn wij elke dag actief met technologie en doelgroepen om het beste resultaat (meer business via online kanalen) voor onze klanten te realiseren. Dagelijks bereiken onze klanten een dominant gedeelte van alle professionele kopers in Nederland, België en Duitsland. Onze kennis en ervaringen op het gebied van B2B online marketing en dus ook rondom dealer marketingprogramma’s en dealer marketing delen wij graag. Bent u geïnteresseerd in het implementeren van een dealer marketingprogramma in uw bedrijf? Of wilt u meer weten over het dealer marketingprogramma. Neem dan contact op met één van de B2B-experts van Jelba.

Heeft u andere vragen over B2B Online Marketing dan kunt u ons bereiken op telefoonnummer 030 – 227 14 23 of per e-mail naar collega@jelba.nl. Als u dit artikel wil gebruiken in uw eigen publicatie dan graag even toestemming vragen en uiteraard een bronvermelding voorzien van directe link naar dit artikel. Wij denken ook aan onze eigen SEO-positie.

Arwen Obermeyer

Hallo, ik ben Arwen,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!