Influencer marketing B2B: zo werkt dit voor de B2B sector

Laatste update 10 februari 2021

Influencer marketing komt in de B2B is steeds vaker voor. De inzet van influencers is sinds de populariteit van social media een strategie die door steeds meer bedrijven wordt ingezet. Ook in de B2B sector worden vloggers en bloggers steeds belangrijker. In dit artikel gaan we dieper in op B2B influencer marketing en geven we tips hoe u succesvol kunt zijn met deze vorm van B2B Online Marketing.

Wat is influencer marketing in business to business?

Het verbinden van een merk aan een populair of invloedrijk persoon is geen nieuw principe. Al eeuwenlang worden invloedrijke personen gebruikt om producten te stimuleren. Sinds de populariteit van social media is de term ‘Influencer marketing’ ontstaan. Influencer marketing is een vorm van online marketing waarbij producten worden gepromoot via een invloedrijke persoon in plaats van via het bedrijf zelf. Deze invloedrijke mensen noemt men influencers en zij zijn in staat hun volgers te beïnvloeden. Dit kan bijvoorbeeld door te laten zien hoe zij producten gebruiken. Influencers krijgen dan ook vaak betaald om producten of diensten van het bedrijf via instagram of andere sociale media te promoten.

Waarom is het ook in B2B belangrijk

Een misverstand is dat influencer marketing vooral in de B2C effectief is. Deze vorm van marketing is in B2B net zo belangrijk. Ook in b2b is het namelijk de bedoeling is om producten of diensten te verkopen, alleen dan aan een andere doelgroep. Aangezien zowel doelgroepen voor B2C als B2B actief zijn op social media, is het voor de B2B sector net zo rendabel om aan influencer marketing te doen.

Influencer marketing is ook voor de B2B een goede techniek. De influencers zijn namelijk vaak experts binnen hun vakgebied en hebben echt een voorbeeldfunctie voor de doelgroep. Hierdoor hebben zij een sterke invloed op hun doelgroep, waardoor zij de getoonde producten ook zullen willen kopen en gebruiken. Steeds meer B2B bedrijven doen daarom al aan influencer marketing. En dit zal alleen nog maar blijven toenemen. Voor onze B2B klanten van Jelba runnen wij meerdere succesvolle campagnes met B2B Influencers.

B2B Online Marketing bij Jelba

Hoe start ik een B2B influencer marketing campagne?

Het onderzoeken van influencers binnen uw vakgebied is de eerste stap. Als u niet weet welke influencers interessant voor u zouden kunnen zijn, kunt u uiteraard niet beginnen met influencer marketing in de B2B. U kunt bijvoorbeeld onderzoeken of er iemand vlogs maakt waar u uw product of dienst aan kan binden. Verkoopt u bijvoorbeeld werkkleding, dan kan een invloedrijke vakman een goede optie zijn. Vervolgens kijkt u naar het aantal volgers, hoe vaak de video’s worden bekeken en of er veel reacties op komen. U kunt ook kijken of de influencer actief is op meerdere sociale kanalen. Dit is vaak het geval.

Vervolgens kunt u de influencer benaderen en samen bespreken wat de opties zijn. Het grote voordeel van influencer marketing is dat u klein kunt beginnen. Gelijk grote bedragen uitgeven en grote campagnes uitvoeren is niet direct noodzakelijk. Klein beginnen en kijken wat dit doet is vaak een mooie stap in de goede richting.

Voorbeeld

Voor één van onze klanten, Redbrick werkschoenen, hebben wij een campagne opgezet in samenwerking met Martijn Kuipers. Hij vlogt over zijn beroep als vrachtwagenchauffeur en heeft maar liefst 50.000 volgers op Instagram en 70.000 abonnees op youtube. Zijn video’s worden gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 keer bekeken. Zijn doelgroep is bovendien heel relevant voor Redbrick. Het rendement van de samenwerking lag dan ook erg hoog.

3 tips bij influencer marketing

Allereerst raden wij om expertise te vergaren voordat u begint met influencer marketing in de B2B. Wanneer u niet genoeg experts in huis heeft om influencer marketing succesvol te maken, raden wij aan deze kennis in te huren via een gespecialiseerd B2B Marketingbureau. Verder noemen wij hieronder drie tips op die belangrijk zijn voor het succesvol uitvoeren van influencer marketing in de B2B.

  1. Maak het meetbaar (zeker in het begin)
    Uw influencer marketing campagne loopt waarschijnlijk tegelijk met andere marketing activiteiten. Daarom is het belangrijk u het meetbaar maakt. Dit kan op verschillende manieren. De tip die wij hiervoor geven is om de influencer een actiecode op zijn/haar social media kanalen te communiceren. Deze code moet uniek zijn voor de influencer. Gebruik de kortingscode dus niet voor promotie op eigen kanalen. Zo kunt u bijhouden hoeveel bestellingen er geplaatst zijn aan de hand van de influencer.
  2. Een groter bereik is niet automatisch beter
    ‘’Deze influencer heeft zoveel volgers, dat moet goed zijn!’’ Een veelvoorkomende gedachte, maar dit is in de B2B niet altijd het geval. Uit een onderzoek van Emerce uit april 2019 bleek zelfs: ‘’hoe groter de influencer, des te lager het rendement’’. Bereik is dus zeker niet het belangrijkste. Het kan beter zijn om influencers te benaderen die relatief weinig maar wel heel relevante volgers hebben. Zo zijn de uitingen via het kanaal spot-on. Dit wordt ook wel micro-influencer marketing genoemd. Binnen Jelba hebben wij veel contact met micro-influencers die de producten van onze klanten onder de aandacht brengen. Onder micro verstaan wij overigens minimaal 1.000 abonnees en gemiddeld 100.000 views op een vlog in de doelgroep.
  3. Zorg ervoor dat de content een brede doelgroep aanspreekt
    In tegenstelling tot B2C, worden aankoopbeslissingen binnen de B2B door meerdere mensen gedaan. Dit maakt het werk voor de influencer wat lastiger. Het is namelijk zijn/haar taak om het product te promoten zodat het aanspreekt voor verschillende mensen. Aankoopbeslissingen binnen de B2B kunnen bijvoorbeeld gedaan worden door de directeur, maar ook door medewerkers in andere lagen van het bedrijf.

Rendement influencer marketing

In de wereld van B2B Online Marketing is alles meetbaar. Wij willen wij dan ook echt weten wat de impact is per digitaal kanaal aan het rendement. Het rendement bij B2B Influencer marketing is hoog. Een belangrijke reden hiervoor is dat influencers in de B2B vaak relevantere volgers hebben. Zoals eerder omschreven betreft het in de B2B meer micro-influencer marketing. Wij geloven daarom dat B2B influencer marketing een prachtige techniek is voor de B2B sector. 

Momenteel werkt Jelba o.a. samen met deze B2B Influencers:

  • Martijn Kuipers (vlogger en chauffeur)
  • Studio chalkart (muur- en krijtbord styling)
  • Polinder Designs (ontwerp, installatie en onderhoud)
  • Perry Design (houtbewerker en meubelmaker)
  • Qlusjesman (professioneel klusjesman)

Bekijk hier de complete lijst van B2B Influencers. Daar komen steeds nieuwe samenwerkingen bij. Wij koppelen uw bedrijf aan de juiste B2B Influencer voor uw product en doelgroep!

Wij kunnen u helpen

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie. Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Heeft u vragen over B2B Online Marketing of B2B influencer marketing? Start dan rechts onderin dit scherm eenvoudig een chat of bel telefoonnummer 030 – 227 14 23. Wij zijn elke dag actief met technologie en doelgroepen om het beste resultaat (meer business via online kanalen) voor onze klanten te realiseren. En wij delen deze kennis van B2B online marketing en influencer marketing graag.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.