Influencer marketing B2B: hoe dit werkt voor de B2B sector

Influencer marketing in de B2B is steeds vaker voorkomend. Influencer marketing is sinds de populariteit van social media een strategie die door steeds meer bedrijven wordt ingezet. Ook in de B2B sector worden vloggers en bloggers steeds belangrijker. In dit artikel gaan we dieper in op B2B influencer marketing en geven we tips hoe u succesvol kunt zijn met deze vorm van B2B Online Marketing.

Wat is influencer marketing B2B?

Het verbinden van een merk aan een populair of invloedrijk persoon is geen nieuw principe. Jaren en zelfs al eeuwenlang worden invloedrijke personen gebruikt om producten te stimuleren. Sinds de populariteit van social media is de term Influencer marketing gekomen. Influencer marketing is een vorm van online marketing waarbij producten worden gepromoot via een invloedrijke persoon in plaats van via het bedrijf zelf. Deze invloedrijke mensen worden influencers genoemd en zijn in staat hun vele volgers te beïnvloeden met de producten die zij gebruiken en aanraden op hun kanalen. Het is vaak zo dat bedrijven een samenwerking hebben met de influencer, die dan betaald krijgt om producten of diensten van het bedrijf op hun sociale media te promoten.

Waarom influencer marketing in de B2B?

Een misverstand is dat influencer marketing vooral in de B2C effectief is. Echter is het in de B2B net zo actief, omdat ook hier de bedoeling is om producten of diensten te verkopen, alleen dan aan een andere doelgroep. Aangezien zowel doelgroepen voor B2C als B2B actief zijn op social media, is het voor de B2B sector net zo rendabel om aan influencer marketing te doen. Online marketeers zijn continue op zoek naar nieuwe online marketingtechnieken die effectief zijn voor het verkopen van hun producten of diensten. Influencer marketing is voor de B2B een goede techniek aangezien de producten en diensten getoond worden door één persoon die voor de doelgroep een voorbeeldfunctie heeft en die zij zelf volgen en dus interessant vinden. Het is daarom goed aan te nemen dat de producten die de influencer laat zien een effect heeft op de doelgroep, met als gevolg dat ze de producten ook willen kopen en gebruiken. 2018 liet zien dat al steeds meer B2B bedrijven doen aan influencer marketing. In de toekomst neemt dit nog meer toe. Voor de B2B klanten binnen Jelba runnen wij meerdere succesvolle campagnes met B2B Influencers.

Hoe pak ik het aan?

Begin met onderzoek. Het onderzoeken van influencers binnen uw vakgebied is zeker de eerste stap. Zonder dat u weet of er mogelijke influencers zijn die voor u interessant zijn, kunt u niet beginnen met het overwegen van influencer marketing in de B2B. U kunt onderzoek doen door verschillende keywords in bijvoorbeeld youtube in te typen en te kijken of er iemand vlogs maakt waar u uw product of dienst aan kan binden. Verkoopt u bijvoorbeeld werkkleding, dan kan een invloedrijke vakman een goede optie zijn. Vervolgens kijkt u naar het aantal volgers, hoe vaak de video’s worden bekeken en of er veel reacties op komen. U kunt ook kijken of de influencer actief is op meerdere sociale kanalen. Dit is vaak het geval.

Vervolgens kunt u de influencer benaderen en samen bespreken wat de opties zijn. Het grote voordeel van influencer marketing is dat u klein kunt beginnen. Gelijk grote bedragen uitgeven en grote campagnes uitvoeren is niet direct noodzakelijk. Klein beginnen en kijken wat dit doet is vaak een mooie stap in de goede richting.

B2B Online Marketing bij Jelba

3 tips bij B2B influencer marketing

Allereerst raden wij om expertise te vergaren voordat u begint met influencer marketing in de B2B. Wanneer u niet genoeg experts in huis heeft om influencer marketing succesvol te maken, raden wij aan deze kennis in te huren via een gespecialiseerd B2B Marketingbureau. Verder noemen wij hieronder een aantal tips op die belangrijk zijn voor het succesvol uitvoeren van influencer marketing in de B2B.

  1. Maak het meetbaar (zeker in het begin)
    Omdat influencer marketing waarschijnlijk tegelijk loopt aan andere marketing activiteiten, is het belangrijk dat het meetbaar gemaakt wordt. Dit kan op verschillende manieren. De tip die wij hiervoor geven is om de influencer een actiecode op zijn/haar social media kanalen te communiceren. Deze code moet uniek zijn voor de influencer, gebruik de kortingscode dus niet voor promotie op eigen kanalen. Wanneer er een bestelling geplaatst wordt met de code die door de influencer is gecommuniceerd, kunt u dus bijhouden hoeveel bestellingen er geplaatst zijn aan de hand van de influencer.
  2. Een groot bereik is niet automatisch goed
    Vaak zult u denken, deze influencer heeft zoveel volgers dat dit wel goed moet zijn! Dit is in de B2B niet altijd het geval. In tegenstelling tot B2C, is bereik bij B2B niet zo belangrijk. Het is veel efficiënter om een kleiner aantal volgers te hebben die heel specifiek zijn, zodat uitingen via het kanaal spot-on zijn. Deze vorm van influencer marketing heeft ook wel micro-influenceer marketing. Binnen Jelba hebben wij veel contact met diverse micro-influencers die de producten van onze klanten onder de aandacht brengen. Onder micro verstaan wij overigens minimaal 1.000 abonnees en gemiddeld 100.000 views op een vlog in de doelgroep.
  3. Zorg ervoor dat de content duidelijk is voor meerdere personen
    In tegenstelling tot B2C, worden aankoopbeslissingen binnen de B2B door meerdere mensen gedaan. Dit maakt het werk voor de influencer wat lastiger. Het is namelijk zijn/haar taak om het product te promoten zodat het aanspreekt voor verschillende mensen. Aankoopbeslissingen binnen de B2B kunnen bijvoorbeeld gedaan worden door de directeur, maar ook door medewerkers in andere lagen van het bedrijf.

Rendement influencer marketing in B2B

In de wereld van B2B Online Marketing is alles meetbaar en willen wij ook weten wat de impact is per digitaal kanaal aan het rendement. In april 2019 publiceerde Emerce een onderzoek met de uitkomst: hoe groter de influencer, des te lager het rendement. In B2C is dit echt een feit, de doelgroep is minder loyaal en zeer divers. Het rendement bij B2B Influencer marketing is hoog. Belangrijke reden hiervoor is dat het bereik dus ook kleiner is, maar wel gericht. Zoals eerder omschreven betreft het in de B2B meer micro-influencer marketing. Jelba is expert op het gebied van B2B online marketing en wij geloven dat B2B influencer marketing een prachtige techniek is voor de B2B sector.

Wilt u advies? Of vindt u het belangrijk dat uw B2B online marketing en influencer marketing door experts wordt neergezet? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder om online te groeien. Wij geloven in B2B online business.

Bart Strijker

Hallo, ik ben Bart,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!