Interview: adviesbureaus

Traditionele adviesbureaus tonen interesse in model van Jelba

Bart Strijker, medeoprichter van Jelba, geeft Consultancy.nl een kijkje in de keuken bij de interesse van traditionele adviesbureaus in het ‘disruptieve’ businessmodel van Jelba.

Klanten scoren kan iedereen, maar zelf omzet maken is uiteindelijk de kunst. “Maandelijks krijgen verzoeken van toonaangevende adviesbureaus voor een gesprek. Want blijkbaar is het interessant om op gesprek te komen volgens het toonaangevende kantoor. Alleen als je zoals ons een bedrijf leidt met een ontwrichtend verdienmodel dan focus je echt op de toegevoegde waarde (= resultaat) van de klant. Hier zit onze business en daar zetten wij ons dagelijks voor in.” De meeste telefoongesprekken die bij Jelba binnenkomen gaan volgens Strijker als volgt.

Traditioneel adviesbureau: “Ja hallo u spreekt met …….. van consultantbedrijf x en wij willen mee met de veranderende markt”

Jelba: “Ohh…”

Traditioneel adviesbureau: “Nu lezen wij en horen wij om ons heen dat jullie advies geven, onderzoek doen, rapportages maken, maar hier niet voor betaald krijgen. Ik dacht toch maar eens even bellen, want wij zijn toch een belangrijke speler in dit segment”

Jelba: “Aha…”

Traditioneel adviesbureau: “Nu wordt er natuurlijk altijd veel geschreven over dit soort type bedrijven, maar uiteindelijk zie je toch dat het niet lukt om geld te verdienen. Ik zie het overal om ons heen. Wij staan steeds meer onder druk, moeten wel dezelfde kwaliteit leveren, maar elke ZZP’er duikt onder ons tarief. Of kleiner kantoor. Dus daarom dacht ik, toch maar eens bellen met jullie”

Jelba: “Vandaar.”

Traditioneel adviesbureau: “Dus ik dacht wij nodigen jullie, de oprichters van Jelba, uit bij ons op kantoor en dan mogen jullie aanschuiven bij ons MT, Directie overleg om eens uit te leggen waarom jullie wel succesvol zijn. Binnen het MT, directie ben ik verantwoordelijk voor de toekomstbestendigheid van ons bedrijf dus vandaar mijn telefoontje. Wat dachten jullie ervan? Mooie kans om het bedrijf in de spotlight te zetten.”

Jelba: “Wat is precies de kans?”

Traditioneel adviesbureau: “Jullie kans? Terecht punt. Wellicht om goed nog even te benadrukken dat wij een toonaangevende partij zijn in de advieswereld en dat ook de digitale strategieën, toekomstbestendig maken van onze klanten onze grote pijlers zijn in ons programma om in deze veranderende wereld door technologie te zorgen dat onze klanten dit omarmen”

Jelba: “Aha. Jullie adviseren dus klanten hoe zij moeten omgaan in deze veranderende wereld en jullie zijn een toonaangevende partij”

Traditioneel adviesbureau: “Klopt. Wanneer schikt het jullie? Wellicht combineren met aansluitend een lunch met de directie. Wie weet liggen er nog wel strategische samenwerkingen in het verschiet?”

Jelba: “Strategische samenwerkingen?”

Traditioneel adviesbureau: “Wij moeten natuurlijk ook door als bedrijf en gaan veranderen. Inspiratie is daarom altijd welkom en wie weet”.

Jelba: “Alleen op dit moment zijn wij bezig om onze klanten zonder uurtje-factuurtje-model succesvol te laten zijn in deze veranderende wereld. En zoals u ook zult begrijpen als toonaangevend kantoor zit het succes van het advies uiteindelijk altijd in de executie. Met voor ons maar 1 doel. Meer succes voor onze klant is ook succes voor Jelba”

Traditioneel adviesbureau: “Dat begrijp ik. Ik zet een aantal data op de e-mail en dan hebben wij nog even contact. Fijn om elkaar gesproken te hebben.”

Dit bericht is geplaatst op 15 augustus 2016 Consultancy.nl
Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.