Wat is A/B testen?

Websites worden steeds vaker ingezet als verkoopkanaal voor leadgeneratie en transacties. Dit betekent dat de website steeds belangrijker wordt binnen een organisatie. Het optimaliseren van de website is daarom een spel geworden wat dagelijks gespeeld wordt door online marketeers. Hierbij geldt voortdurend de vraag; wat werkt wel en wat werkt niet? A-B testen is hierbij een veelgebruikte methodiek binnen online marketing.

Deze kwantitatieve onderzoeksmethode wordt toegepast om op een effectieve manier diverse buttons of elementen van een webpagina of e-mail te testen aan verschillende doelgroepen. Hierbij gaan online marketeers vaak uit van de oorspronkelijke pagina (versie A) en een variant op het origineel (versie B). De data bij versie A is bekend en door het verzamelen van data uit versie B hiernaast te leggen zijn de verschillen zichtbaar. Indien variant B zorgt voor meer conversies, leads en transacties dan is dit het overtuigende bewijs om de website te optimaliseren.

Interne discussie over wat is mooi en niet mooi zijn verleden tijd door de inzet van A-B testen en horen niet meer thuis op een effectieve online marketingafdeling. Mooi heeft betrekking op smaak en hier is het huisstijl handboek leidend. Het optimaliseren van webpagina’s gaat niet om smaak, maar om effectiviteit. A/B testen geeft hier invulling aan.

Om A/B testen te doen zijn er diverse software tools. Een veel gebruikte tool is Optimizely, maar ook binnen Hotjar of Google zijn er voldoende mogelijkheden om hier mee te starten. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op onze technologie pagina om een beeld te krijgen wat wij dagelijks inzetten aan tooling om onze klanten maximaal te laten profiteren van meer leads en transacties.

Wilt u meer weten over A/B testen en alle mogelijkheden neem dan contact met ons op. Jelba heeft als speerpunt om kwalitatieve leads te scoren voor haar B2B klanten door de inzet van digitale kanalen en heeft dus veel ervaring met A/B testen

Bekijk hier onze gerelateerde B2B updates over A/B testen:

  • Inbound marketing in de wereld van B2B
  • De B2B inkoper bepaalt zelf wanneer hij een lead is