LinkedIn Stories: zo zet u dit in voor uw B2B bedrijf

Laatste update: 20 mei 2020

Een goede online aanwezigheid is cruciaal voor bedrijven. Dit beperkt zich niet tot uw eigen website: sociale media is tegenwoordig minstens zo belangrijk. Via deze kanalen haalt u nieuwe leads binnen en blijft uw netwerk op de hoogte van alle ontwikkelingen. Het resultaat: klantbinding, een grotere naamsbekendheid en stijgende bezoekersaantallen. LinkedIn is voor B2B bedrijven dé plek om zich online te profileren. Sinds kort is er op dit platform een nieuwe, interessante feature: Stories. Nederlandse gebruikers zijn in Europa de eersten die deze feature uittesten. Hoe kunt u hiermee uw voordeel doen? En hoe werken LinkedIn Stories voor B2B bedrijven specifiek? Lees het in dit artikel.


Hoe werken Linkedin Stories?

Stories zijn al bekend van Instagram en Facebook. De LinkedIn Stories werken dan ook hetzelfde als op het eerste platform. U kunt een beeld of video (verticaal) delen, eventueel met tekst en sticker eraan toegevoegd. Deze post blijft 24 uur beschikbaar en wordt daarna automatisch verwijderd. De posts zijn bovendien interactief: andere gebruikers kunnen direct reageren op de story en een chat aangaan. Interactiviteit is een essentieel onderdeel van sociale media en iets waar u direct uw voordeel mee kunt doen. 

To the point: de voordelen van LinkedIn Stories

  • Snel en meer content delen;
  • meer interactie met uw netwerk;
  • sterke en persoonlijke dialogen met uw netwerk;
  • video (verticaal);
  • direct 1-op-1 chat vanuit Stories;
  • de update is gloednieuw, dus u valt extra op door er als één van de eersten gebruik van te maken!

Van behind the scenes tot tips en tricks

LinkedIn Stories bieden dus veel voordelen. Maar welke content plaatst u daar nu concreet? Houdt in gedachten dat LinkedIn een zakelijk platform is. De inhoud en toon van uw posts blijft dus altijd professioneel. Dit in tegenstelling tot het meer informele Instagram. Ook op LinkedIn geldt echter: creatieve, persoonlijke en interactieve content is key. U moet uw netwerk immers verleiden tot het (blijven) volgen van uw bedrijfspagina én tot het aangaan van interactie. Dat lukt niet met gortdroge posts, waarin weinig nieuws wordt gezegd. Het is als bedrijf dus zaak om de juiste snaar te raken. Daarbij bieden LinkedIn Stories extra mogelijkheden. Stories lenen zich bij uitstek voor authentieke en real-time updates.  

Plaats Stories over…

  • Projecten: shoots, interviews, meetings, brainstorms 
  • Behind the scenes: lunch, bedrijfsactiviteiten, thuiskantoor, video calls, gave locatie van een werkafspraak
  • Kennis: tips en tricks, branchenieuws 
  • Nieuws: bedrijfsupdates, nieuwe medewerker
  • Live verslagen: evenementen, beurzen, wat u leest / luistert (binnen uw vakgebied)

Uw voordeel doen met LinkedIn Stories als B2B bedrijf

Bijna een kwart van de Nederlanders heeft een LinkedIn-profiel. Daaronder bevinden zich óók uw klanten, partners en toekomstige medewerkers. Dit maakt LinkedIn tot het ideale platform om u als B2B bedrijf online te profileren. Gebruik de story ideeën uit de vorige paragraaf om uw LinkedIn-profiel om te toveren tot een moderne, (inter)actieve omgeving. Het is de tijdsinvestering meer dan waard. Een actief LinkedIn-profiel werpt namelijk vele vruchten af: van klantenbinding tot bevestiging van uw expertpositie en het aantrekken van gekwalificeerd personeel.

Klantenbinding: interactie is key

Als bedrijf bent u iedere dag druk in de weer voor uw klanten. Dit wilt u natuurlijk graag delen met uw netwerk! Het is echter geen doen om daar altijd een uitgebreide update over te schrijven. Bovendien zitten weinig mensen te wachten op tien posts per dag in hun feed (hoe leuk de content ook is). Met LinkedIn Stories blijft uw klantenkring echter goed op de hoogte van al uw activiteiten en zullen zij zien hoe ondernemend uw bedrijf is. Dit werkt ook andersom. De 1-op-1 chatfunctie maakt laagdrempelige interactie mogelijk. Hierdoor leert u uw klanten beter kennen. Op deze manier weet u wat er speelt en kunt u daar goed op inspelen als B2B bedrijf. Door de persoonlijke touch zorgt u bovendien voor nog meer klantenbinding. Een win-win situatie! 

Thought leadership: iedere dag opnieuw

LinkedIn is het ideale platform om thought leadership te tonen. Het is immers een platform dóór en voor professionals. Deze professionals zijn continu op zoek zijn naar nieuwe kennis. Komt het dus even mooi uit dat u barst van de vakkennis! U kunt deze know-how op verschillende manieren delen: via artikelen, korte posts, video’s en dus ook stories. Met LinkedIn Stories toont u uw vakkennis op een leuke en boeiende manier. Informatief en toch geheel van deze tijd. Bovendien laat u zien dat u iedere dag met uw vak bezig bent. Of dat nu is door het bijwonen van een congres, het uitvoeren van een prachtige nieuwe opdracht of het inwerken van een collega. U staat nooit stil als expert! 

Professioneel en dynamisch: een aantrekkelijke werkgever

Op LinkedIn bevinden zich niet alleen uw klanten en partners. Uw toekomstige medewerkers gebruiken dit platform ook bij het oriënteren en solliciteren! Een actieve LinkedIn pagina is dus essentieel voor het aantrekken van goed personeel. Dit werkt tweeledig. Ten eerste wordt een actieve bedrijfspagina eerder gevonden. Ten tweede toont het aan werkzoekenden dat u een betrokken en dynamisch bedrijf bent. Met name de huidige generatie is daar naar op zoek. Doe daarbij uw voordeel met LinkedIn Stories. Door middel van behind the scenes posts toont u de leuke bedrijfscultuur. Live verslagen van evenementen laten zien dat u nooit stilstaat als bedrijf. Schuw daarbij de interactie vooral niet. Ga dus het gesprek aan met potentiële werknemers. En: vergeet die introductiepost niet zodra het contract is getekend! 

Jelba: dé B2B Online Specialist

De B2B online wereld kent geen geheimen voor Jelba. Voor onze klanten maken wij een B2B sociale mediastrategie en zorgen wij voor online aanwezigheid en interactie. Is er een speciaal evenement? Ons design team maakt er zo een leuke afbeelding bij. Behoefte aan een in-depth artikel om kennis te delen? Ons B2B content team verzorgt het. Op deze manier laten wij onze B2B klanten online groeien. Want online groei zorgt voor offline groei. Wilt u ook profiteren van onze digitale kennis? Neem contact op en kijk wat de mogelijkheden zijn!

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Hester Reitsma

B2B Content Editor

Hallo, ik ben Hester,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!