Succes kent geen einde: de oneindige B2B marketingstrategie

Laatste update: 20 augustus 2020

Online succes is goed te meten. Dat weet iedere specialist, zeker in B2B online marketing. Succes in de online wereld kan je daarom altijd maximaliseren. Want als die stip op de horizon eenmaal bereikt is, dient zich wel weer een nieuwe aan. Het is dus effectiever om oneindige doelen te stellen in plaats van eindige. Tijdloos.

Vaak wordt er een budget ingesteld voor een online marketingcampagne. Uw advertentie wordt dan stopgezet zodra het budget op is. Zonde! Want daarna bent u niet meer zichtbaar, terwijl de vraagzijde (relevante zoekers en potentiële kopers) online actief blijft. En u betaalt uitsluitend wanneer uw doelgroep zoekt met zoekwoorden die voor u relevant zijn, op twee voorwaarden: 1) u weet hoeveel u mag investeren in een nieuwe klant en 2) uw campagne is goed geoptimaliseerd. Als u dit heeft vastgesteld, kan het geen kwaad om uw online marketingcampagne oneindig door te laten lopen. Sterker nog, dan zorgt u juist voor maximaal online succes. Dat is de kern van de oneindige B2B marketingstrategie.

Jelba weet dit als B2B Online Specialist als geen ander. Iedere dag zetten wij ons in voor de groei van onze B2B klanten. Ons pad is daarbij kraakhelder. Net als de rups in ons logo zijn wij altijd hongerig voor méér online groei en ontwikkeling. Dat zit in ons DNA. Daarbij gaan wij wel voor kwalitatieve groei en een stabiele onderstroom aan leads en orders. Geen eenmalige groeispurt, maar een duurzame (oneindige) groeicurve. Evergreen, data driven marketing en B2B online zijn daarbij sleutelwoorden. Benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet? Lees het in dit artikel over de methodiek van de oneindige B2B marketingstrategie.

Blijf altijd actief met een “evergreen” B2B marketingstrategie

Kwaliteit verjaart niet. Denk aan het verschil tussen een paar low-budget schoenen of een echt lederen paar. Die eerste is binnen een half jaar versleten, met die laatste kunt u nog jaren vooruit. Relatief gezien is de “duurdere” investering dus eigenlijk voordeliger. Datzelfde geldt voor B2B online marketing. Het loont om te investeren in kwaliteit, zowel in content als in campagnes.

Evergreen content

Evergreen denken kent zijn oorsprong in content en inbound marketing. Dit is uiteraard een essentieel onderdeel van B2B marketing, of dat nu leadgeneratie is of B2B e-commerce marketing. Hierdoor positioneert u zichzelf namelijk als dé expert binnen uw vakgebied. Daarnaast leidt het bezoekers naar uw B2B website of B2B webshop. Uiteindelijk draait het immers om leads en orders. Een hoeksteenartikel is een mooi voorbeeld van evergreen content. Het zit ‘m al in de naam: u kunt er letterlijk op bouwen. Vanuit dit artikel kunt u namelijk weer andere, kleinere artikelen maken. Zo ontstaat een keten van content op uw website. Uiteraard is het zaak om deze content altijd te optimaliseren en te actualiseren. Dat doen wij op onze Jelba website ook. De kern blijft echter staan als een huis. Zo blijft content dus ook op de lange termijn resultaten opleveren en blijft u altijd actueel.

Evergreen campagnes

Evergreen campagnemarketing is een afgeleide van evergreen content. Het grote verschil met content is dat hier direct campagne-investeringen (=geld) mee gemoeid zijn.

Binnen Jelba geloven wij sterk dat continue B2B marketing uiteindelijk veel meer oplevert dan projectgedreven marketing. Dit begint al bij het vormgeven van de campagnes.

Om een stabiele onderstroom aan leads of orders te krijgen, is het raadzaam om eerst de zogeheten “evergreen campagnes” te activeren. Hiermee verzamelt u gericht data met een zoekwoord met volume dat voor u altijd relevant en dus structureel is. In de basis zijn dit campagnes die niet inspelen op een hype of trend, maar het principe kennen van “always on”. Als dit staat dan is het goed om thema-, seizoens- of trendcampagnes te activeren en de voortzetting hiervan wekelijks of maandelijks te overwegen op basis van de resultaten.

Budgetdenken is passé

Evergreen campagnes kunnen dus altijd aan blijven. Zolang u ze maar tijdig optimaliseert en aanpast. Het is dus oneindig, maar u dient wel grip te krijgen op de investeringen en resultaten. Dit is een cruciaal onderdeel in het succesvol uitrollen van een oneindige marketingstrategie. Bij een oneindige B2B marketingstrategie is denken in budget passé. Natuurlijk blijft budget belangrijk. Het vergt echter een andere benadering.

Namelijk: wat mag een nieuwe klant kosten? En wat mag een nieuwe lead kosten? Hoe groot is de kans dat een nieuwe klant een herhaalorder plaatst? Wat is de marge per type product? Wat is de gemiddelde orderwaarde? Dit zijn allemaal vragen die relevant zijn om de juiste investering ten opzichte van de beoogde opbrengsten in kaart te brengen. De antwoorden op deze vragen worden dan ook door de online experts vertaald in de campagnes. Dit gaat voor dit artikel te ver om uit te leggen, maar neem gerust eens contact op met een van onze data & paid experts.

Het principe van een evergreen marketingstrategie (een oneindige marketingstrategie) zit in de kern van het berekenen van de zogeheten CPA.

CPA (cost per acquisition) is het nieuwe budgetdenken

Als u weet wat een lead of een order mag kosten dan heeft u in de basis uw CPA berekend. Voor onze B2B klanten maximaliseren wij de evergreen campagnes op 90% zichtbaarheid, aangezien de resterende 10% in verhouding een te hoge investering vergt. Ook als u op een gezonde CPA zit. Maar goed, dat is ons spel en voor ons de schoonheid van de sport. Uiteindelijk proberen wij als B2B online marketingafdeling van onze klanten het principe van “the winner takes all” te hanteren en bij dit onderdeel is data driven marketing cruciaal.

Het in detail berekenen van een CPA doen wij aan de hand van verschillende methodieken. Hier maken wij een verschil tussen B2B leadgeneratie en B2B e-commerce. Wilt u hier meer inzicht in krijgen dan kunt u contact opnemen met Bart Strijker (leadgeneratie) of Jules Wolfis (e-commerce).

De parallel met een stand op de beurs

Voor veel B2B bedrijven is het een gegeven om op de beurs te staan. Laat hier nu eens die CPA-redenering op los. Dan wordt de methodiek snel duidelijk. Ga maar na: een stand op een grote beurs kost al snel 10.000 euro. Haalt u 50 leads uit deze beurs en uiteindelijk 5 klanten, dan is dat omgerekend 200 euro per lead, met een CPA van 2.000 euro. Stel dat u handje contantje moet betalen voor iedere persoon, lead, die u spreekt bij uw stand in plaats van vooraf 10.000 euro. In dit voorbeeld betaalt u dan elke lead na elk gesprek 200 euro. “Bedankt voor uw interesse en hier heeft u 200 euro.” Dat voelt gek, maar als u uw data heel scherp op het vizier heeft en u zit in de juiste vijver te vissen dan werkt CPA denken ook bij een beurs. Het grote verschil: de beurs is eindig en online gaat altijd door en de toestroom van leads dus ook. Zie hier het voordeel van de oneindige B2B marketingstrategie op het internet.

De oneindige B2B marketingstrategie van Jelba

Jelba gaat altijd voor groei. Dat zit in ons DNA. Onze B2B online marketeers ontwikkelen mooie evergreen campagnes, onze B2B content editors schrijven relevante hoeksteenartikelen en Google Ads kent voor onze ad specialisten geen geheim. Ook gaan voor oneindige groei met uw B2B bedrijf? Kom in gesprek en kijk wat wij voor u kunnen doen!

Hester Reitsma

B2B Content Editor

Hallo, ik ben Hester,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!