Online Marketing in de Bouw

Uit recent onderzoek blijkt dat 84% van de bouwbedrijven aangeven dat ze in de toekomst 100% online willen verkopen. Online verkopen gaat verder dan alleen een B2B webshop of B2B website bouwen. Er moeten onder andere productbeschrijvingen komen, er moet content geschreven worden en al deze informatie moet up-to-date gehouden worden. Hiernaast moet er ook online marketing worden gedreven, zonder dit is al het werk voor niks. Net als alle sectoren wordt ook de bouwsector gedwongen mee te gaan in de digitale revolutie mits ze niet willen achterlopen op de concurrentie. Maar hoe ga je mee met online marketing in de bouw? Wij geven u graag een aantal tips om rekening mee te houden.

Online marketing in de bouw

De concurrentie in de bouwsector is alleen maar toegenomen, en hierom wordt het steeds belangrijker om jezelf te onderscheiden. Online marketing speelt hierbij een grote rol. Tegenwoordig is het bijna niet meer voor te stellen dat als je een product wilt kopen, dit niet online te bestellen is. Zelfs de meest grote en op maat gemaakte producten kunnen via het internet besteld worden, hierbij komt bijna nooit meer persoonlijk contact aan te pas. Men vindt het tegenwoordig zelfs verdacht als een bedrijf totaal niet online te vinden is. Anders dan sommige sectoren, is het in de bouwsector niet altijd even makkelijk om online te verkopen. Sommige bouwbedrijven verkopen grote en zware producten, andere bedrijven weer spullen die met de post verstuurd kunnen worden. Ook bij het verkopen van grote producten is B2B online marketing belangrijk. Denk aan het aanbieden van offertes om leads te genereren, het schrijven van professionele content of het maken van instructieve video’s. Het is een feit dat 95-98% van professionele zich eerst online oriënteert bij het zoeken van een product, alvorens hij contact opneemt. Bouwbedrijven gaan hier steeds meer in mee omdat ze bang zijn om achter te lopen op concurrenten. Wat begrijpelijk is aangezien dit een automatisch gevolg is.

B2B Online Marketing

Bouwstandaarden en online marketing

De bouwsector werkt er nog altijd aan om faalkosten te verminderen en de onderlinge samenwerking te verbeteren. Informatietechnologie speelt hierin een grote rol. Het doel is de bouwsector te bewegen in de richting van een standaard, een gemeenschappelijke taal die de digitale uitwisseling van bouwinformatie makkelijker moet gaan maken. Dit zijn bijvoorbeeld gemeenschappelijke databases zijn waar artikelgegevens worden gedeeld en opgeslagen. Ook de toenemende automatisering van de bouw en het groeiende gebruik van informatiemodellen zorgen voor dat een standaard belangrijk is. Bouwbedrijven worden dus ook door de overheid verplicht te digitaliseren. Echter blijkt uit onderzoek dat MKB-bouwbedrijven nog erg achterlopen op andere sectoren als het gaat om digitalisering. 56% van de ondervraagden van het MKB Online Monitor 2017 vindt online marketing niet belangrijk. Uit ons eigen MKB onderzoek zien wij dat steeds meer B2B bedrijven ervoor kiezen om de online marketing uit te besteden. Begrijpelijk aangezien maandelijks zo’n 500.000 zoekopdrachten verbonden worden met de bouwsector. De bouwsector laat online nog veel kansen liggen. Al uw zaken goed online geregeld zijn, zorgt dit ook voor het automatiseren van het verwerken van bijvoorbeeld orders. Hierdoor houdt u tijd over om meer inzicht te krijgen in het online verkeer van uw bedrijf. Online marketing in de bouw is een deel van de totale digitalisering.

B2B Webshop

Naar verwachting stijgt het percentage van het aantal bouwbedrijven met een eigen webshop van 29% twee jaar geleden naar het dubbele in 2019. Wat belangrijk is bij het beginnen van de webshop is ten eerste dat u uw volledig klantdata inzichtelijk heeft zodat het gekoppeld kan worden aan het e-commerce systeem. Ondervraagden van het onderzoek gaven aan dit nog een uitdaging te vinden. Dat neemt niet weg dat dit enorm belangrijk is. Hiernaast is het ook belangrijk het juiste platform te vinden om de webshop op te laten draaien en om onder andere de eindgebruiker goed te kennen. Uit onderzoek is ook gebleken dat bouwbedrijven die al een webshop hebben, zich steeds meer gaan richten op nieuwe technologieën om het orderproces te optimaliseren.

Voordelen online marketing in de bouw op een rij

Goede online marketing levert altijd voordelen op. Denk aan meer online verkeer, meer leads en daarom dus meer klanten! In de bouwsector liggen nog veel kansen en daarom kunt u daar goed op inspelen. Enkele voordelen van marketing in de bouw zijn:

  • Automatiseren van orderverwerking: Indien u bouwproducten online in een webshop verkoopt, gaan alle orders automatisch. U krijgt automatisch een melding van een verkoop. Als uw online marketing goed zit, doet de website het werk voor u! Geen handmatige orders meer waar u tijd aan verliest, maar alles automatisch verwerkt.
  • Vergroten van naamsbekendheid: Goede vindbaarheid in Google levert meer clicks op. Hoe meer er op uw website wordt geklikt, hoe meer mensen van uw bedrijf afweten. Online marketing is daarom dus cruciaal bij het vergroten van naamsbekendheid.
  • Niet achterlopen op de concurrenten: Zoals eerder is aangegeven in het artikel, geloven 56% van de MKB in de bouwsector niet in online marketing. Echter wordt wel verwacht dat bouwbedrijven in de toekomst wel 100% willen verkopen. Een tweestrijd waar u op in moet spelen. Het deel wat nog achterloopt zorgt ervoor dat de concurrentie beperkter is dan wanneer dit deel ook online marketing gaat uitvoeren. Als u nu goede online marketing uitvoert loopt u niet achter op de concurrenten.

Tip van Jelba!

De online marketing van uw bouwbedrijf is niet altijd makkelijk. Bij online marketing draait het om een totaal proces. Een website met veel content maar die langzaam laadt of slecht is ingericht leidt uiteindelijk niet tot veel. Maar wij geven u graag een tip wat wij als zeer belangrijk beschouwen en waarmee u zich kan al onderscheiden van de meeste bouwbedrijven. Richt tot het schrijven van content! In de bouwindustrie zit veel kennis die niet zo vanzelfsprekend is. Het lezen van informatieve content wordt altijd gewaardeerd en zeker als hierdoor de lezer hier waardevolle kennis aan overhoudt. Breng uw kennis over via content, het liefste via een hoeksteen artikel. Dit is een artikel van minimaal 900 woorden (zonder inleiding en conclusie) die door Google bijzonder gewaardeerd wordt. Google ziet dit namelijk als waardevolle content waar veel informatie uit gehaald kan worden. Hoe meer tekst, hoe meer kennis.

Benieuwd wat wij doen met online marketing in de bouw?

Ook in de bouwsector zijn wij actief in de online marketing! Het kiezen van een goed B2B marketingbureau voor uw online marketing is niet iets wat u dagelijks doet. Er zijn er een flink aantal vragen waar u rekening mee dient te houden bij het maken een goede keuze. Heeft u behoefte aan meer uitleg? Of wilt u gewoon eens een aantal praktijkvoorbeelden zien? Neem gerust eens contact met ons op.

Heeft u aanvullingen of opmerkingen over online marketing in de bouw of heeft u zelf voorbeelden die u met ons wilt delen? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl.

Online marketing in andere B2B sectoren

Naast de bouwsector zijn wij ook actief binnen de logistiek en transport, industrie en agrarische sector. Lees hier meer over de stand van zaken van online marketing in de logistiek en transport, vind interessante informatie over online marketing in de industrie of ontdek wat de kansen zijn qua online marketing in de agrarische sector.

Bent u actief binnen een andere sector en benieuwd wat online marketing voor u kan betekenen? Neem gerust contact op.

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Jules Wolfis

B2B Team Lead Online Marketing

Hallo, ik ben Jules, nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!