MKB en digitale marketing, een wereld te winnen!

MKB loopt erg achter met digitale marketing. MKB ondernemers in Nederland hebben nog altijd een behoorlijke digitale kloof te dichten. Uit een artikel van Vraag & Aanbod van mei 2018 blijkt dat de Nederlandse online markt jaarlijks met dubbele cijfers groeit. Het MKB profiteert nog maar beperkt van deze ontwikkeling.  Slechts 11% van de mkb’ers kan meer dan de helft van zijn omzet toeschrijven aan online activiteiten. Zakelijk gezien blijven dus veel kansen onbenut. Uit eigen onderzoek weten wij inmiddels ook dat professionele kopers het internet weten te vinden voor de aankoop van zowel kapitaalgoederen als catalogusproducten.

Uit de MKB Online Monitor 2016 en 2017 wordt dit ook de laatste jaren bevestigd. Dit jaarlijkse onderzoek door TNS NIPO is uitgevoerd onder ruim 1.700 ondernemers uit het MKB in Nederland. Terwijl consumenten intensief gebruik maken van online media om zich te oriënteren op producten en dienstverleners of online tot aanschaf over te gaan, lijkt het MKB in Nederland nog weinig in te spelen op de mogelijkheden die online hen biedt om (nieuwe) klanten te bereiken.

Veel MKB’ers zien de website vooral als een visitekaartje

De ontwikkelingen van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Vaak ontbreekt hier ook de digitale kennis om te weten waar te moeten starten. Online marketing uitbesteden kan dan een optie zijn? Jelba speelt hierop in om tegen een laag risico de beste internet specialisten beschikbaar te maken voor het MKB. Iets wat normaal gesproken alleen is weggelegd voor multinationals. Leendert-Jan Visser, directeur van MKB Nederland omschrijft dit als volgt: 

 

“De wijze waarop Jelba het midden-en klein bedrijf toegang geeft tot de beste B2B internet experts en durft af te rekenen op het succes heeft ondernemend Nederland nodig in deze snel veranderende wereld”.

 

Momenteel zegt slechts 29 procent van de ondernemers online marketing belangrijk te vinden voor hun onderneming. Daarnaast geeft 48 procent aan zelfs nog helemaal niets aan online marketing te doen. Er is een groep ondernemers die de mogelijkheden die online biedt inmiddels wel heeft omarmd. Deze ondernemers hebben een concreet uitgewerkt plan van hun online activiteiten, kanalen en momenten waarop ze hun doelgroep willen bereiken. Meestal hebben zij daar ook budget voor gereserveerd. De ondernemers die de online voorhoede vormen, beslaan voor een groot deel bedrijven binnen het MKB met 5 tot 50 medewerkers. Ze hebben vaak een groeidoelstelling en besteden gemiddeld drie keer meer aan marketing en aan hun website.

Van het MKB doet twee derde aan (online) marketing

Veruit het grootste gedeelte daarvan plant hun marketingactiviteiten echter niet en 69 procent reserveert daar ook geen budget voor. Een derde van het MKB doet helemaal niet aan marketing. De andere helft staat niet onwelwillend tegenover online marketing en zet deze activiteiten in wanneer daar tijd voor is en er de middelen voor zijn. Het heeft echter geen prioriteit.Het deel ondernemers dat (online) marketingactiviteiten ontplooit, experimenteert steeds meer met verschillende online mogelijkheden zoals zoekmachineoptimalisatie (28 procent), adverteren op zoekmachines (11 procent) en op sociale media (12 procent), en maken actief gebruik van online klantbeoordelingen (16 procent). Van de ondernemers heeft 14 procent een bedrijfspagina op Google aangemaakt. Ondernemers blijven hierbij achter op het gedrag van hun (nieuwe) klanten. Dit is iets waar Jelba op inspeelt. Uiteindelijk willen klanten geen webshops en dergelijke. Ze willen meer klanten en meer omzet.

Heeft u aanvullingen of opmerkingen. Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl.  Alvast bedankt.

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan vrijblijvend aan te vragen.
Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.