Slechts 2% van de bezoekers van een webshop doet een aankoop. Tel hierbij op dat 95 tot 98% van de B2B inkopers zich eerst online oriënteert en dan weet je hoeveel omzet je misloopt. Conversie optimalisatie is dan ook het verbeteren van de webpagina’s om de conversies te verhogen. Ook het betaald zoekverkeer wordt steeds duurder, daarom is het belangrijk om meer omzet te krijgen uit de huidige klanten en de bestaande webtraffic.
Waarmee begin ik?
Meten is weten. Begin dus bij het analyseren van het huidige gedrag van de bezoekers. Als je weet hoe ze de pagina gebruiken en waar ze afhaken dan kan de pagina daarop aangepast worden. Door goed na te denken over de drempels die de pagina heeft, kun je van tevoren de pagina optimaliseren om te converteren. De aanpassingen worden bedacht op basis van of ze komen voort uit analyses die het handelen van bezoekers hebben vastgelegd.
Hoe doe ik het
Als u er eenmaal achter bent dat u een specifieke pagina wilt aanpassen, dan wilt u weten waar de bezoeker op vast loopt. Hierbij zijn drie dingen belangrijk; hoe is de bezoeker op je pagina gekomen (bron); welk doel heeft het bezoek; waar haakt de bezoeker af. Als je deze drie weet kan je de pagina hierop aanpassen. Probeer hierbij te denken vanuit de bezoeker en wat hij anders zou willen zien. Door dit uit te proberen en de cijfers naast elkaar te zetten zie je wat beter werkt. Werkt het niet, probeer het dan op een andere manier opnieuw. Blijf overigens de pagina analyseren. Aanvullend op Google Anlytics zijn Hotjar, Semrush en Moz ook interessant om te activeren voor data.
Doorlopend proces
Conversie optimalisatie is dan ook niet iets eenmaligs. Na een drempel weggehaald te hebben ontstaat er een nieuwe drempel. U bent dan ook continu bezig met het optimaliseren van de pagina’s aan de gebruikers.
Heeft u aanvullingen of opmerkingen. Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl. Alvast bedankt.
Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.