Wat is Data Driven Marketing?

Data driven marketing; wat houdt het precies in? Het woord zegt het eigenlijk al, deze vorm van online marketing draait om data. Een intuïtie of een bepaald gevoel als marketeer kunnen is vaak aanwezig, alleen kunnen zij niet altijd alles accuraat voorspellen op basis van gevoel of ervaring. Data daarentegen spreekt altijd de waarheid. Op basis van data kunt u altijd zien wat uw bezoekers doen op de website, waar ze afhaken, waar ze langer blijven hangen, waar ze interesse in hebben en waarin juist niet. In dit artikel geven wij een diepere kijk op data driven marketing en het belang ervan.

Wat is data driven marketing?

Data driven marketing is iets wat steeds meer wordt gebruikt. Het is samen te vatten als marketing wat gebaseerd wordt op customer data die u bezit of kunt verzamelen over uw (potentiële) klanten. Door het toenemende aantal applicaties en tools die informatie geven over gebruikersgedrag, zijn marketingactiviteiten beter te organiseren. Niet alleen data die vanuit natuurlijk zoekgedrag is gegenereerd is hiervoor bruikbaar, maar het gaat ook vooral om ‘first party data’. Dit is data die u al over de klant bezit, namelijk de gegevens die in uw CRM-systeem staan. Data die u over uw (potentiële) klanten verkrijgt moet allemaal geanalyseerd worden voordat er gerichte marketing mee gedaan kan worden.

Data wordt steeds meer gebruikt in bedrijven om beslissingen te maken en keuzes te nemen die de desbetreffende data kan ondersteunen. Bedrijven geven zelfs aan risico’s te lopen bij het nemen van beslissingen als hun data driven marketing niet op orde is. Het wordt dus gezien als een proces wat erg belangrijk is. Het proces bestaat uit het verzamelen, samenbrengen, analyseren en inzetten van data wat gebruikt wordt voor marketing. Het kan ook wel vergeleken worden met het beklimmen van een berg. Zou u dit doen zonder voor te bereiden? Zonder kaart? Zonder voldoende voedsel? Marketing voeren wat niet gebaseerd is op data is hiermee te vergelijken. Het vak van marketing was al aan verandering onderhevig, maar de het vak van online marketeer gaat steeds meer richting data driven marketing.

B2B Online Marketing bij Jelba

Waarom doen aan data driven marketing?

Zoals hierboven beschreven zorgt deze vorm van marketing dat een bedrijf gegrond keuzes en beslissingen kan maken. Veel beslissingen worden niet zomaar genomen en daarom is het belangrijk om ook uw marketingactiviteiten ergens op te baseren. Het uitvoeren van data driven marketing brengt de volgende voordelen met zich mee:

  • Inzichtelijkheid: U kent het effect van uw marketingbudgetten (= revenue marketing) en u kent de marge van uw producten. Hiermee is de waarde van uw activiteiten bij te houden en kan dus ook bepaald worden of het effectief is of niet. Speculeren hoeft niet meer, het bewijs is er. En dat budgetten wat opleveren bij het uitvoeren van data driven marketing, blijkt uit een onderzoek van McKinsey. Hieruit kwam dat gepersonaliseerde marketing zorgt voor een hogere ROI met factor 5 tot 8.
  • Duidelijke doelgroepen: Aangezien u data bezit over uw klanten, kunt u het gedrag en de interesses nauwkeurig van uw doelgroepen in kaart brengen. Dit kunt u op een persoonlijk niveau doen. U bouwt datarecords op van elk individu en u bent in de gelegenheid om personalisatie toe te voegen in uw marketing strategie.
  • Kennis organisatie: De data die u verzamelt vertelt u veel over uw bedrijf en de performance hiervan. Een data gedreven aanpak zorgt ervoor dat u meer feitelijke kennis kunt genereren en zo betere resultaten kunt leveren.

5 tips:

  1. Houdt gegevens bij in één systeem. 
    Uit een eerder onderzoek van Jelba uit 2017 en 2018 bleek dat nog niet veel bedrijven bedreven zijn in data driven marketing. In hetzelfde onderzoek gaf 2/3 van de respondenten aan in hun bedrijf verschillende systemen te gebruiken om klantdata in te centraliseren. Om een volledig proces in kaart te kunnen brengen, is het wenselijk of zelfs onmisbaar dat de gegevens van uw klanten in één systeem staan. Zo kunt u makkelijk en overzichtelijk een volledige geschiedenis van de klant terugvinden.
  2. Regelmatig analyseren
    Het is goed om regelmatig een nieuwe analyse te doen. Het gedrag van men verandert en daarom ook de data. Het analyseren moet een continuproces zijn. Elke keer als u data analyseert, kunt u weer verbeteringen in uw proces aanbrengen.
  3. Breng collega’s op de hoogte
    Wanneer u uw team op de hoogte brengt van de gevonden inzichten, zal het hele bedrijf op de hoogte blijven van de data driven aanpak. Op deze manier kan het hele bedrijf participeren in deze strategie.
  4. Vergroot uw IT-kennis
    Marketeers hebben niet altijd automatisch een IT achtergrond. Maar aangezien alle analyses met software worden gemaakt, is het belangrijk meer over deze software te leren. Hoe werkt het, wat kan ik ermee, hoe kan ik het systeem optimaal benutten? Dit zal helpen bij het uitvoeren van deze vorm van marketing.
  5. Kies de juiste tools
    Data wordt gegenereert van zowel uw eigen systemen als allerlei externe tools. Een overkoepelend systeem waar al deze data samenkomt is een perfect hulpmiddel bij het uitvoeren van data driven marketing.

Jelba en B2B Data Driven Marketing

Bij Jelba zijn wij van mening dat data onmisbaar is bij het uitvoeren van goede online marketing. Bij al onze klanten staat het optimaliseren aan de hand van uitgevoerde analyses centraal. Data vertelt ons meer dan wij weten. Wilt u meer weten over data driven marketing of bent u benieuwd hoe dit in uw situatie past? Twijfel dan niet om contact op te nemen.

B2B Online Marketing

De B2B sector is de sector waar onze specialisme ligt. Wij ondersteunen verschillende klanten om online succesvol te worden met B2B online marketing. Online marketing voeren is niet voor iedereen vanzelfsprekend en daarom helpen wij u graag met advies en zorgen wij ook dat u succesvol wordt met uw bedrijf op internet. Bent u benieuwd hoe u nu scoort op het internet bij uw potentiële kopers? En wilt u ook weten hoe uw concurrenten het online doen? Klik dan hier om een vrijblijvende scan aan te vragen.

Anouk Burgers

Hallo, ik ben Anouk, nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!