Wat is Inbound Marketing?

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij u ervoor zorgt dat potentiële klanten u online vinden op het moment dat zij uw product nodig hebben of dat zij een antwoord zoeken op een vraag of probleem en zij bij uw bedrijf het antwoord vinden.

Het is dus het creëren van gerichte traffic op uw website of andere online kanalen. Het aantrekken van potentiële klanten moet uiteraard leiden tot andere vormen van contact die het gevolg zijn van die eerste kennismaking zoals een chatgesprek, een tweede website bezoek, het volgen van uw social kanalen, het abonneren op uw nieuwsbrief, e-mail en telefoon. Het is een vorm van marketing die ervan uit gaan dat potentiële klanten een bedrijf zelf kunnen vinden, zonder gebruik te maken van advertenties, tv-reclame, telemarketing en direct mail.

Verschillende manier van inbound marketing die bedrijven gebruiken zijn, het schrijven blogs, whitepapers, featured snippets en het aanbieden van andere waardevolle content. Bedrijven zorgen ervoor dat deze content gevonden kan worden door de klant via bijvoorbeeld zoekmachines (SEO) en sociale media.

Inbound marketing verbind drie werkterreinen, content marketing, zoekmachine optimalisatie (SEO) en social media marketing, op het gebied van internet marketing. Inbound marketing kan omschreven worden als een samenvoeging van meerdere online marketing methodes en kanalen, die wanneer gecombineerd, zorgen voor een sterke online aanwezigheid, een sterk merk en goede meetbare resultaten. Inbound marketing kan ingedeeld worden in 4 fases.

  • Bezoekers genereren op de website
  • Bezoekers converteren naar leads
  • Leads omzetten in klanten door middel van speciale opvolgingscampagnes
  • Het hele proces meten en bijsturen waar nodig

De traditionele marketing vormen, ook wel offline marketing, zijn vaak gericht op “outbound” marketing marketingtechnieken, waaronder adverteren in vakbladen, vakbeurzen enzovoorts. Het doel van deze technieken is om “cold leads” te genereren oftwel de potentiële klant blijven benaderen totdat ze bereid zijn een dienst of product uit te proberen.

Wilt u meer weten over inbound marketing en alle mogelijkheden neem dan contact met ons op. Jelba is specialist op het gebied van inbound marketing voor B2B bedrijven.

Heeft u aanvulling of tips voor dit begrip laat het ons weten. Stuur een e-mail naar collega@jelba.nl. Alvast bedankt.