Wat is marketing automation?

Marketing automation speelt in op de verdere personalisatie binnen online marketing. De behoefte aan meer leads en transacties uit een website of webshop neemt toe onder bedrijven. De afgelopen jaren zijn er veel systemen op de markt gekomen om marketing activiteiten verder te automatiseren. Dit varieert van grote omvangrijke systemen zoals Marketo, Eloqua, Hubspot tot aan opties binnen Mailchimp, PipeDrive en bijvoorbeeld SalesForce. Hoe dan ook geldt. Mocht marketing automation onderdeel worden van uw online marketing activiteiten dan is een software pakket hiervoor noodzakelijk. Dit is overigens iets wat goed past binnen een volledig uitgeruste online marketingafdeling.

Waarom marketing automation?

Elke online zoeker of koper is anders en vertoont dan ook ander online zoek- en bestelgedrag. Het analyseren van al deze data is een vak apart binnen online marketing. Het juist inrichten van triggers om uiteindelijk op persoonsniveau de juiste boodschap te serveren is het begin van geautomatiseerde marketing. Het is mogelijk om dit te combineren met A/B testen of liquid content. Als er net wordt gestart met marketing automation is ons advies om eerst te focussen op e-mail. Het voordeel hiervan is het omzetten van concreet zoekgedrag naar direct campagnes. Automatisering heeft namelijk als doel om processen of werkmethodieken schaalbaar te maken, zodat dit een positief uitwerking heeft op effectiviteit en resultaat.

Belangrijke stappen binnen marketing automation om rekening mee te houden:

Daarvoor is het handig om altijd de volgende stappen mee te nemen voor het inrichten van marketing automation.

  • Zorg dat een klant gegevens achter laat. Mocht er gewerkt worden met IP verificatie dan is nog het advies om e-mail adressen te stimuleren. Dit kan via aanvraag of download modules ingericht worden. Verrijkte profiel data is de basis voor succes in marketing automation.
  • Het gedrag koppelen aan het e-mail account en hier triggers op activeren. Voorbeelden van triggers zijn “klant is actief geweest in winkelmand, maar heeft geen bestelling geplaatst”, “klant heeft 1e order afgesloten”, “klant heeft x aangevraagd dus y is ook interessant”, et cetera.
  • Als dit goed is ingeregeld in het systeem dan is het tijd om marketing automation te combineren met online marketing communicatie. Online marketeers kunnen boodschappen ontwikkelen en inzetten bij de triggers. Dit proces herhaalt zich automatisch als iemand weer bepaald gedrag vertoont. Het resultaat is een complexe structuur van boodschappen op gedrag, maar maximaal gepersonaliseerd en geautomatiseerd.

Het effect van deze stappen is ten alle tijden meer online verkopen. Dus meer leads en meer transacties.

Wilt u meer weten over marketing automation en alle mogelijkheden neem dan contact met ons op. Jelba heeft als speerpunt om kwalitatieve leads en transacties te scoren voor haar B2B klanten door de inzet van digitale kanalen en heeft veel ervaring met marketing automation.

Bekijk hier onze gerelateerde B2B updates of begrippen in relatie tot marketing automation:

Heeft u aanvulling of tips voor dit begrip laat het ons weten. Stuur een e-mail naar collega@jelba.nl. Alvast bedankt.

 

 

Jochem Nauw

Hallo, ik ben Jochem,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!