Wat is smarketing?

Voor commerciële medewerkers wordt het steeds lastiger om op het juiste moment bij de inkoper in het vizier te komen. Bij B2B bedrijven komt de relatie tussen verkoop en marketing steeds dichterbij elkaar. De nieuwe generatie professionele inkopers willen niet dat zij non-stop worden lastiggevallen met nieuwe producten of updates van bestaande producten. Zij kiezen zelf het moment om weer contact op te nemen. Smarketing speelt hierop in.

Is marketing volgend aan sales? Of is sales volgend aan marketing?

De samenwerking tussen sales en marketing verloopt vanuit oudsher vaak niet altijd even soepel. Marketing is vaak volgend aan sales, terwijl sales nu steeds meer afhankelijk is van marketing voor leads. Wilt u dus succesvol blijven als onderneming en ondernemer dan dient u kritisch te kijken naar de wijze waarop uw verkopers samenwerken met de marketeers. De tijd van een traditionele brochure maken en op verzoek een catalogus voor de verkopers is geweest. Het succesvol voorlezen uit de brochure door een verkopers werkt ook niet meer.

Kapitaalgoederen verkoop leent zich goed voor smarketing

Als u actief bent met professionele kapitaal goederen dan is smarketing direct op u van toepassing. Een optimale dynamiek tussen verkopers en marketeers zorgen voor maximale kansen in de digitale wereld. Of u nu actief inzet op inbound marketing, account based marketing of marketing automation? Bij B2B leadgeneratie bij online marketing is de samensmelting tussen verkoper en marketeer cruciaal voor maximaal succes. Het goed samenwerken tussen sales en marketing noemen wij dus; smarketing. Het gerucht gaat dat Hubspot wordt gezien als het bedrijf die in de marketingwereld de term smarketing voor het eerst officieel heeft toegepast in het bedrijfsleven. Hiervoor geldt dan ook steeds vaker de term: smarketing. Voor B2B e-commerce is dit minder van belang, aangezien hier een verkoper al niet meer aan de pas hoeft te komen, dit verkoop loopt al direct via de B2B webshop.

Smarketing = een combinatie van sales en marketing.

Wilt u meer weten over smarketing en alle mogelijkheden neem dan contact met ons op. Jelba heeft als speerpunt om kwalitatieve leads te scoren voor haar klanten door de inzet van digitale kanalen.

Heeft u aanvullingen of opmerkingen. Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl.  Alvast bedankt.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Arwen Obermeyer

Hallo, ik ben Arwen,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!