Wat zijn Featured Snippets?

Laatste update: 20 april 2020

Een featured snippet geeft direct antwoord op de vraag van een bezoeker. In de Google zoekbalk worden steeds vaker zoekopdrachten ingetypt die starten met een vraag. Google wil hier graag op inspelen door direct het antwoord weer te geven. Deze weergave heet een featured snippet en kent de hoogst mogelijke SEO notering. Google positioneert deze snippets op postie: nul.

U staat dus met een featured snippet helemaal bovenaan. Wij weten uit ervaring dat deze featured snippets circa 40% van het organische websiteverkeer realiseren. Kortom: onmisbaar vandaag de dag bij een inbound marketing strategie.

Zo krijgt u Featured Snippets

Featured snippets starten dus met een vraag en beantwoorden deze vraag met een aantal korte zinnen. Wilt u ook profiteren van featured snippets? Begin uw content dan met één van de volgende openingszinnen:

  • Wat is…
  • Hoe werkt…
  • Wie is…
  • Et cetera.

Uit de praktijk: tips voor featured snippets

Uiteraard hebben wij bij Jelba ook de focus op het krijgen van featured snippets, zowel voor onze klanten als voor onszelf. Hieronder ziet u een aantal voorbeelden. Bij elk voorbeeld geven wij een tip uit de praktijk. Zo kunt u direct aan de slag voor uw eigen website!

Tip 1: beantwoord een relevante vraag

Veel mensen zoeken op ”werkkleding aftrekbaar”. Zij krijgen direct de featured snippet te zien van één van onze klanten. Een groot deel klikt door naar de pagina. Zo zorgen wij voor traffic naar de website, wat weer leidt tot leads en sales. Wij staan in de zoekresultaten zelfs boven de Belastingdienst! Kortom: focus op een relevante zoekvraag met veel zoekvolume.

Featured Snippet voorbeeld

Tip 2: werk met lijstjes

Mensen houden van lijstjes. Het maakt een onderwerp behapbaar en overzichtelijk. Google deelt deze mening! Maak dus gebruik van opsommingen en headers. Zie bijvoorbeeld ons artikel over B2B marketingtips. De vijf tips worden mooi getoond in de featured snippet.

Tip 3: gebruik een schema

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Dit is nog meer het geval met een schema. Een ingewikkeld onderwerp zoals B2B e-commerce modellen wordt op deze manier verduidelijkt. Bovendien draagt een relevante afbeelding bij aan een goede SEO-waarde. Het schema toont ook in het featured snippet. Hierdoor zullen nog meer mensen op de link klikken. Een win-win situatie dus!

Tip 4: wees de expert

Google is op zoek naar expertise. Daarom hebben websites als Wikipedia of de overheid relatief vaak featured snippets. Schrijf dus vanuit uw vakkennis! Zie ons artikel over B2B marketingtrends. In dit artikel laten wij verschillende B2B specialisten van Jelba aan het woord. Deze quotes worden getoond in de featured snippet. Dit is niet alleen overzichtelijk. Het zet uw bedrijf ook neer als dé expert in uw vakgebied!

Jelba en Featured Snippets

Om een toonaangevende speler te blijven in B2B Online Marketing, B2B E-commerce en B2B Leadgeneratie zijn wij elke dag actief met technologie en doelgroepen om het beste resultaat (meer business via online kanalen) voor onze klanten te realiseren. Dagelijks bereiken onze klanten een dominant gedeelte van alle professionele kopers in Nederland, België en Duitsland. Onze kennis en ervaringen op het gebied van content marketing, en dus ook featured snippets, delen wij graag.

Heeft u vragen over B2B Online Marketing of featured snippets in het bijzonder, dan kunt u ons bereiken op telefoonnummer 030 – 227 14 23 of per e-mail naar collega@jelba.nl. Als u dit artikel wil gebruiken in uw eigen publicatie dan graag even toestemming vragen en uiteraard een bronvermelding voorzien van directe link naar dit artikel. Wij denken ook aan onze eigen SEO-positie.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Bart Strijker

Hallo, ik ben Bart,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!