Wat is een hoeksteen artikel?

Hoeksteen artikelen de basis voor uw contentaanpak

In deze update gaan wij verder in op de term “cornerstone content” of in goed Nederlands; hoeksteen artikelen. In Google wordt dit steeds belangrijker en de term gaat u vaker tegenkomen. Als u zelf nog niet bekend bent met de term SEO, dan adviseren wij u om eerst onze update “Wat is SEO” te lezen. Hoeksteen artikelen content is een verdere verdieping van SEO (search engine optimization) en is één van de belangrijkste uitgangspunten voor uw content aanpak. Hoe beter uw informatie (content) organisch gevonden des te meer gratis klikken u krijgt naar de site.  Goed vindbaar zijn en blijven in Google is één van de belangrijkste marketingdoelstellingen van onze B2B klanten. Let op: Google indexeert geen websites, maar pagina’s.

Waarom is een hoeksteen artikel belangrijk?

Er zijn meerdere redenen waarom het schrijven van een een hoeksteen artikel van belang is. Uitgangspunt is dat Google steeds meer waarde hecht aan kwalitatieve content. In de beginjaren van organische vindbaarheid gingen bedrijven massaal content produceren met zoveel mogelijk zoekwoorden. U kent dit vast wel. Teksten die qua leesbaarheid niet door te komen zijn en eerlijk ook qua kwaliteit ver achterblijft. Deze tijd is voorbij. Kwaliteit staat voorop. Hoeksteen artikelen (cornerstone content) zijn alle teksten die u het liefst aan alle bezoekers zou willen laten zien. Het is de basis (hoeksteen) van uw website. Het artikel beschrijft een oplossing of zoekopdracht vanuit meerdere perspectieven en de inhoud van het artikel geeft dusdanig veel inzicht dat hij of zij na het lezen hiervan een weloverwogen keuze kan maken. Dit is wat u wilt. U wilt op de 1e positie staan van Google, maar u wilt dit met informatie waar uw producten voor heeft en omzet uit kan genereren. Schrijven om het schrijven is zonde van uw inzet.

Uit hoeveel tekst bestaat een hoeksteen artikel?

U heeft iets te vertellen en u schrijft niet om het schrijven. Een hoeksteen artikel is per definitie dus langer dan de gemiddelde artikelen. Denk hierbij aan circa 800- 900 woorden over een specifiek onderwerp. In dit geval geldt; size does matter! Gemiddelde web-artikelen hebben vaak een lengte van 400-500 woorden. Wij mikken vaak op artikelen van circa 3-4 pagina’s. Of starten met 800 woorden en breiden dit naarmate wij meer informatie hebben uit naar 1.500 woorden. Content marketing is tenslotte schrijven, analyseren, herschrijven, analyseren, herschrijven et cetera.

Hoeksteen artikelen en intern linken?

Kwalitatieve informatie van een website speelt dus een belangrijke rol in het proces van goed gevonden worden in zoekmachines. Daarnaast speelt het ook een belangrijke rol in het omzetten van bezoeker naar lead of van bezoeker naar klant. Vanuit dit perspectief is het alleen al nuttig om met enige regelmaat verwijzingen te maken naar andere pagina’s op uw websites of naar andere websites. Onder verwijzen verstaan wij “linken”. Als u geregeld een interne link plaatst dan geeft u meer waarde aan de pagina. U zegt eigenlijk tegen Google; “Dit is interessant en houdt verband met dit onderwerp”. Als u veel vanaf de homepage gaat linken dan is ons advies om dit te doen naar de meest relevante artikelen en niet naar alles. De waarde van uw homepage wordt dan verdeeld over een gering aantal in plaats van naar zo veel mogelijk. Een hoeksteen artikel kent relatief veel verwijzingen. Het is tenslotte de basis! Dus bij een nieuw klein artikel even terug naar uw hoeksteen en hier een extra verwijzing plaatsen. Zo krijgt u een steeds krachtiger web en wordt uw website steeds beter gevonden.

Heeft u aanvullingen of opmerkingen. Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl.  Alvast bedankt.

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Yori Thijssen

Hallo, ik ben Yori, nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!