B2B webshop voorbeeld

B2B webshop voorbeeld. Enkele tips om rekening mee te houden.

De opmars van B2B e-commerce in onder andere de markten industrie, logistiek, bouw en installatie staat in de hoogste versnelling. Elke dag komen er meer B2B webshops bij en steeds meer business 2 business bedrijven willen hier op inspelen. De professionele koper was natuurlijk altijd al aan zet, maar in het tijdperk van de digitale transformatie winnen juist die bedrijven die hier slim op inspelen met een passende B2B webshop. En dit is met de steeds veranderende internet technologie nog niet eenvoudig. In deze update geven wij u meer inzicht en kennis hoe u dit het beste kunt aanpakken. En waar u rekening mee kunt houden gedurende in dit intensieve traject. Wij maken dit inzichtelijk met een aantal B2B webshop voorbeelden.

Wat voor type producten gaat u verkopen via de webshop?

Voordat u zich echt gaat verdiepen is natuurlijk de vraag wat voor type producten u gaat verkopen. Wij maken hier een onderscheid tussen klanten met professionele verbruiksgoederen of kapitaalgoederen. De groep klanten die kapitaalgoederen vermarkten kiezen vaak voor B2B leadgeneratie. Professionele verbruiksgoederen gaan vaak via een B2B webshop.

B2B webshop voorbeeld met professionele verbruiksgoederen.

Verkoopt u professionele verbruiksgoederen (of ook wel catalogusproducten genoemd) aan professionals dan adviseren wij u om een webshop te ontwikkelen dat gericht is op directe transactie. Met andere woorden u wilt dat uw klant direct een product afrekent of op rekening besteld. Mogelijk hanteert u verschillende prijzen per type inkoper of heeft u speciale prijsafspraken bij een bepaald volume. Dit soort zaken zijn allemaal goed in te regelen in de software, maar moet u wel rekening mee houden bij uw keuze van de software. U wilt niet direct hoge door-ontwikkelingskosten hebben bij bepaalde aanpassingen. Ga er namelijk vanuit dat zodra u live staat de eerste nieuwe wensen komen. U krijgt dan meer inzicht in het gedrag van uw website bezoekers en hier wilt u op inspelen. Als u de B2B webwinkels bekijkt van onze klanten Dormer Pramet of SlijpExpert dan ziet u 2 voorbeelden van verkoop van catalogusproducten. De volgende zaken vallen hier op:

  • Beide webshops maken gebruik van een B2B P.I.M. systeem. Bij meer dan 250 producten adviseren wij u om dit te doen. Uw ERP systeem kan deze rol nooit vervullen, dus de investering in een P.I.M. systeem is altijd een juiste. U kunt dit dan ook zien als een super-marketing machine voor uw product informatie.
  • Wilt u de producten tonen op gegroepeerd- of simpel niveau? Bij DormerPramet.nl ziet u dat wij dit tonen op gegroepeerd niveau. Dit ziet u bijvoorbeeld ook bij de webshop van Tricorp terugkomen. Dit is een belangrijke overweging voor meerdere aspecten. Denk hierbij onder andere aan de url opbouw en de kans op duplicate url. In het geval van Dormer Pramet zijn de meeste boren alleen afwijkend in maat en niet zozeer qua tekst of beschrijven.
  • Heeft u een snel wisselend assortiment of een stabiel assortiment? Met andere woorden. Hoe vaak moet u uw product content aanpassen, verrijken et cetera.

B2B webshop voorbeeld met kapitaalgoederen

Verkoopt u kapitaalgoederen aan professionals dan adviseren wij u om een webshop of een B2B website te ontwikkelen dat gericht is op B2B leadgeneratie Met andere woorden u wilt dat uw klant een offerte aanvraagt op productniveau. U acht de kans klein dat uw producten direct worden afgerekend in de webshop. Als u voor deze keuze staat dan is het nog altijd de vraag of u kiest voor B2B e-commerce software of voor een B2B website. Om u een idee te geven. Voor onze klant Cellro actief in de CNC verspanende industrie hebben wij een B2B website ontwikkeld zonder shop software. De hoeveelheid producten is hier zeer gering en de focus ligt volledig op leadgeneratie. Daarentegen hebben wij voor onze klant Van Hooff actief in de transport en logistiek sector gekozen voor een leadgeneratie website voor kapitaalgoederen met gebruik van e-commerce software. Ook hier geldt dus voor. Wat is voor uw situatie van toepassing. Op dit moment en in de toekomst (komende 3-5 jaar). Inmiddels verkoopt Haas Industries Inc. zijn CNC machines ook al via een B2B webshop in Amerika. Op een dag is de wereld veranderd. Dus ook voor de verkoop van kapitaal goederen

Hierbij een aantal zaken om rekening mee te houden bij de verkoop van kapitaalgoederen:

  • Wilt u in de toekomst ook direct gaan verkopen? Dan is het advies om te kiezen voor webshop software.
  • Heeft u heel veel producten. Dan is het advies om ook te kiezen voor webshop software.
  • Het tonen van prijzen is altijd een discussie waard. Feit is dat als u geen prijzen toont u niet vergeleken kunt worden en een prospect eerst het contact zoekt met de andere partij. Ook al is de prijs nog zo hoog, ons advies (op basis van analyse) is om de prijs altijd te tonen. U heeft altijd nog de optie om een vanaf prijs bij het product te plaatsen.
  • Verkoopt u zowel catalogusproducten als kapitaalgoederen? Kies dan voor webshop software. Onze klanten Karel Clean en LintzagenService.nl zijn hier een goed voorbeeld van.

B2B webshop voorbeeld van fabrikanten die verkopen via dealers

Verkoopt u professionele verbruiksgoederen, maar niet rechtstreeks aan de eindgebruiker. Dan kunt u het beste kiezen voor distri-commerce. U bouwt dan wel een B2B webshop, maar verkoopt niet direct. U creëert aanvragen voor uw dealer. Bij een dergelijke aanpak heeft u ook te maken met een geavanceerd dealer marketing programma. Dit soort trajecten doen wij voor meerdere (internationale) fabrikanten. De website van Tricorp is hier een goed voorbeeld van.

Wat is voor u de beste keuze?

Het kiezen van de juiste digitale strategie of online positionering is niet iets wat u dagelijks doet. Vervolgens zijn er een flink aantal vragen waar u rekening mee dient te houden bij het ontwikkelen van een B2B webshop. Heeft u behoefte aan meer uitleg. Of wilt u gewoon eens een aantal praktijkvoorbeelden zien? Neem gerust eens contact met ons op.

Heeft u aanvullingen of opmerkingen over B2B webshops of heeft u zelf voorbeelden die u met ons wilt delen? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl.

Alvast bedankt en veel business toegewenst!

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Bart Strijker

Hallo, ik ben Bart,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!