B2B webshop voorbeeld

B2B webshop voorbeeld; Enkele tips om rekening mee te houden

Laatste update 12 oktober 2021

De opmars van B2B e-commerce in onder andere de markten industrie, logistiek, bouw en installatie staat in de hoogste versnelling. Elke dag komen er meer B2B webshops bij en steeds meer business 2 business bedrijven willen hier op inspelen. De professionele koper was natuurlijk altijd al aan zet, maar in het tijdperk van de digitale transformatie winnen juist die bedrijven die hier slim op inspelen met een passende B2B webshop. En dit is met de steeds veranderende internet technologie nog niet zo eenvoudig. In deze update geven wij u meer inzicht en kennis hoe u dit het beste kunt aanpakken. En waar u rekening mee kunt houden gedurende dit intensieve traject. Wij maken dit inzichtelijk met een aantal B2B webshop voorbeelden.

Wat voor type producten gaat u verkopen via de webshop?

Voordat u zich echt gaat verdiepen is natuurlijk de vraag wat voor type producten u gaat verkopen. Wij maken hier een onderscheid tussen klanten met professionele verbruiksgoederen of kapitaalgoederen. De groep klanten die kapitaalgoederen vermarkten kiezen vaak voor B2B leadgeneratie. Professionele verbruiksgoederen gaan vaak via een B2B webshop.

 

B2B webshop voorbeeld met professionele verbruiksgoederen

Verkoopt u professionele verbruiksgoederen (of ook wel catalogus producten genoemd) aan professionals dan adviseren wij u om een webshop te ontwikkelen dat gericht is op directe transactie. Met andere woorden u wilt dat uw klant direct een product afrekent of op rekening besteld. Mogelijk hanteert u verschillende prijzen per type inkoper of heeft u speciale prijsafspraken bij een bepaald volume. Dit soort zaken zijn allemaal goed in te regelen in de software, maar moet u wel rekening mee houden bij uw keuze van de software. U wilt niet direct hoge door-ontwikkelingskosten hebben bij bepaalde aanpassingen. Ga er namelijk vanuit dat zodra u live staat de eerste nieuwe wensen komen. U krijgt dan meer inzicht in het gedrag van uw website bezoekers en hier wilt u op inspelen.

Een aantal aspecten van een webshop met professionele verbruiksgoederen:

  • Een aantal webshops maken gebruik van een B2B P.I.M. systeem. Bij meer dan 250 producten adviseren wij u om dit te doen. Uw ERP systeem kan deze rol niet vervullen, dus de investering in een P.I.M. systeem is altijd een juiste. U kunt dit dan ook zien als een super-marketing machine voor uw product informatie.
  • De producten zijn te tonen op verschillende niveau’s. Denk hierbij aan verschillende groepen of juist een simpele vertoning.

SlKinap - b2b webshop gemaakt door Jelba online b2b marketing

 

Wilt u de producten tonen op gegroepeerd- of simpel niveau? Bij Slijpexpert en Kinap ziet u dat wij dit tonen op gegroepeerd niveau. Dit is een belangrijke overweging voor meerdere aspecten. Denk hierbij onder andere aan de url opbouw en de kans op duplicate url. In het geval van Slijpexpert zijn de meeste schijven alleen afwijkend in maat en niet zozeer qua tekst of beschrijven.

Slijpexpert - b2b webshop gemaakt door Jelba online b2b marketing

 

B2B webshop voorbeeld met kapitaalgoederen

Verkoopt u kapitaalgoederen aan professionals dan adviseren wij u om een webshop of een B2B website te ontwikkelen dat gericht is op B2B leadgeneratie Met andere woorden u wilt dat uw klant een offerte aanvraagt op productniveau. U acht de kans klein dat uw producten direct worden afgerekend in de webshop. Als u voor deze keuze staat dan is het nog altijd de vraag of u kiest voor B2B e-commerce software of voor een B2B website. Om u een idee te geven. Voor onze klant Microtherm actief in de CNC kunststof verspanende industrie hebben wij een B2B website ontwikkeld zonder shop software. De focus bij deze klant ligt volledig op leadgeneratie.

Microtherm voorbeeld B2B leadgeneratie Jelba

Hierbij een aantal tips bij het verkopen van kapitaalgoederen:

  • Wilt u in de toekomst ook direct gaan verkopen en/of heeft u heel veel producten? Dan is het advies om te kiezen voor webshop software.
  • Het tonen van prijzen is altijd een discussie waard. Feit is dat als u geen prijzen toont u niet vergeleken kan worden en een prospect eerst het contact zoekt met de andere partij. Ook al is de prijs nog zo hoog, ons advies (op basis van analyse) is om de prijs altijd te tonen. U heeft altijd nog de optie om een vanaf prijs bij het product te plaatsen.
  • Verkoopt u zowel catalogus producten als kapitaalgoederen? Kies dan ook voor webshop software. De software zorgt voor overzichtelijk beheer en er zijn makkelijke aanpassingen te verrichten. Onze klant Gamko is hier een goed voorbeeld van.

Gamko voorbeeld B2B Webshop gemaakt door Jelba b2b online marketing

B2B webshop voorbeeld van fabrikanten die verkopen via dealers

Verkoopt u professionele verbruiksgoederen, maar niet rechtstreeks aan de eindgebruiker. Dan kunt u het beste kiezen voor distri-commerce. U bouwt dan wel een B2B webshop, maar verkoopt niet direct. U creëert aanvragen voor uw dealer. Bij een dergelijke aanpak heeft u ook te maken met een geavanceerd dealer marketing programma. Dit soort trajecten doen wij voor meerdere (internationale) fabrikanten. De website van Autonamics is hier een goed voorbeeld van. Wilt u meer weten over distri-commerce. Een van onze specialisten helpt u hier graag bij!

Autonamics voorbeeld verkoop via dealers - website gemaakt door Jelba b2b online marketing

Wat is voor u de beste keuze?

Het kiezen van de juiste digitale strategie of online positionering is niet iets wat u dagelijks doet. Vervolgens zijn er een flink aantal vragen waar u rekening mee dient te houden bij het ontwikkelen van een B2B webshop. Heeft u behoefte aan meer uitleg. Of wilt u gewoon eens een aantal praktijkvoorbeelden zien? Neem gerust eens contact met ons op.

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie. Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Heeft u aanvullingen of opmerkingen over B2B webshops of heeft u zelf voorbeelden die u met ons wilt delen? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl. Alvast bedankt en veel business toegewenst!

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Bart Strijker

Director | Founder

Hallo, ik ben Bart,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!

Open chat
U wilt meer B2B Online omzet?
Stuur een Appje en onze B2B Expert Bart neemt contact met u op. Zo makkelijk werkt het.