B2B e-mail marketing: alle tips op een rij

B2B e-mail marketing is iets wat veel bedrijven dagelijks uitvoeren. Het is een belangrijk onderdeel van een full-service online marketingafdeling. Toch zijn er vaak vragen over hoe bepaalde dingen het beste in een nieuwsbrief kunnen worden gezet. Jelba geeft in dit artikel tips die gebruikt kunnen worden bij het uitvoeren van B2B e-mail marketing. Niet elk punt past uiteraard in elke e-mail, maar de tips zijn om te gebruiken om de kwaliteit van de gehele e-mail marketing te verbeteren.

Tips B2B e-mail marketing:

  • Tip 1: Het belangrijkste boven de vouwlijn plaatsen
    Alle content die onder de vouwlijn staat, wordt minder gezien en zal daarom meer wegvallen. De vouwlijn verschilt per apparaat en grootte van het apparaat. Daarom is het belangrijk om in ieder geval het belangrijkste helemaal bovenaan te plaatsen. Er zijn mensen die wel scrollen naar de onderkant van de e-mail, maar dit is een klein percentage vergeleken met de mensen die de bovenkant zien.
  • Tip 2: Belangrijke dingen eruit laten springen
    Dit lijkt vanzelfsprekend, maar niet altijd even makkelijk. Tips om belangrijke dingen te laten opvallen zijn het gebruik van banners, felle kleuren, korte teksten of veelzeggende afbeeldingen. Let op dat er niet een overkill ontstaat, maar concentreer op de hoofdzaak die eruit moet springen. Trek de aandacht naar één item. Veel marketeers hebben de neiging om alles te delen in de nieuwsbrief. Beter 1 item goed onder de aandacht brengen en vanuit de doorklick naar site proberen om te bezoeker te bewegen maar relevante en gerelateerde pagina’s te laten kijken.
  • Tip 3: Beperk het gebruik van kapitalen of uitroeptekens
    Het gebruik van teveel uitroeptekens en kapitalen heeft een agressief en schreeuwend effect en kan het gevolg hebben de lezer juist af te schrikken in plaats van op te roepen tot actie.
  • Tip 4: Bied een web-versie aan van de email
    Niet iedereen kan de e-mail altijd goed openen op zijn apparaat. Het niet aanbieden van een webversie van de e-mail zorgt voor volledig verlies van deze groep. Door het aanbieden van een webversie van de nieuwsbrief, biedt je in ieder geval een alternatief aan.
  • Tip 5: Gebruik maximaal 2 zinnen per paragraaf
    Een e-mail is bedoeld om snel te informeren en aan te zetten tot een bepaalde actie. Een enorme lap tekst schrikt de lezer af. Hij zal veel blijer worden van een korte paragraaf, met een paar zinnen die de essentie samenvatten. Mocht de lezer meer informatie willen dan kan die altijd naar de website doorverwezen worden. Oh, ja. Nieuwe medewerkers, een update van de gezellige kerstborrel. De vraag is of uw database hierop zit te wachten.
  • Tip 6: Denk na wat u aan wie stuurt
    Uiteraard heeft u verschillende databases voor mensen die een e-book hebben aangevraagd, mensen die zich hebben ingeschreven voor een nieuwsbrief of mensen die alleen acties willen ontvangen. Daarom is het logisch dat deze mensen ook verschillende content krijgen. Een punt hierbij nog is om goed na te denken hoe deze mensen er precies uitzien. Wat voor soort doelgroep is het? Wat verwachten ze van de e-mail? Waar hebben ze interesse in?
  • Tip 7: Zet iets relevants in de onderwerpregel
    De onderwerpregel is het eerste wat men ziet van uw e-mail. Daarom is het niet overbodig om te zeggen dat het erg belangrijk is wat in deze regel staat. Pas als dit interessant is of de gebruiker aanspreekt zal de mail geopend worden om compleet gelezen te worden. Om een interessante onderwerpregel te produceren is het goed om u te verplaatsen in de doelgroep. Waar zijn ze naar op zoek? Waarvan willen ze op de hoogte worden gebracht? Waar worden ze enthousiast van?
  • Tip 8: Experimenteer met tijdstippen en leer van de data
    Het is bekend dat bepaalde tijdstippen zorgen voor een hoger openings rate dan andere. Voor B2B is het vaak af te raden om het weekend en op de maandag sturen. Populaire dagen zijn dinsdag en donderdag. Dit hangt echter compleet af van het soort bedrijf wat u heeft. Het advies is hier om te experimenteren met dagen en tijdstippen en goed bij te houden op welke momenten de nieuwsbrief het meeste wordt geopend. Houdt hierbij wel rekening met wat voor soort content of onderwerpregel u heeft gebruikt, dit kan ook meewegen.
  • Tip 9: Maak de tekst scanbaar
    Mensen lezen ongeveer 25% langzamer, en onthouden minder, van een scherm dan van papier. Mede hierdoor wilt u uw bezoekers niet teveel vermoeien met lange teksten. Het is dus goed om belangrijke informatie in de titel, de eerste twee koppen en vooraan in de zinnen te zetten. Tips om de tekst scanbaar te maken zijn: markeer trefwoorden, gebruik genoeg tussenkoppen, gebruik links, beperk het aantal onderwerpen per alinea, hou het beknopt.
  • Tip 10: Indien u wilt dat de ontvanger een bepaalde actie doet, houdt de ratio dan 1:1
    Als u een specifiek doel wilt bereiken met uw e-mail, zorg dan niet voor teveel afleiding. Indien u wilt dat men een product aanschaft vanwege een grote korting, ga dan niet teveel andere informatie neerzetten. U kunt de actie herhalen, maar het is belangrijk dat de ratio 1:1 blijft. Dit houdt in dat u de aandacht van iemand (1) op iets specifieks richt (1).
  • Tip 11: Varieer met onderwerpregels, banners, CTA’s
    Het is niet altijd even makkelijk in te schatten wat uw doelgroep triggert bij het openen en lezen van de nieuwsbrief. Daarom is het belangrijk om verschillende dingen uit te testen, en naar de resultaten te kijken wat nu het beste werkt. Belangrijk hierbij is dat u 1 item per keer uitprobeert, zodat je kan zien dat bepaalde resultaten ook daadwerkelijk van de verandering komen.

B2B Online Marketing

B2B e-mail marketing met Jelba

Wij bij Jelba zijn gespecialiseerd in de hele online marketing voor de B2B. B2B e-mail marketing is hier ook een deel van. Vele B2B bedrijven gaan steeds meer gebruik maken van e-mail marketing, maar weten niet hoe ze dit moeten aanpakken. Bent u op zoek naar een B2B marketingbureau?  Neem dan eens vrijblijvend  contact op, wij maken een analyse van uw bedrijf en bespreken vervolgens de mogelijkheden. Wij helpen u graag!

Heeft u aanvullingen of opmerkingen over B2B e-mail marketing. Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl.  Alvast bedankt.

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Bart Strijker

Hallo, ik ben Bart,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!