B2B Marketingbureau

Een goed B2B-marketingbureau vinden is niet altijd vanzelfsprekend. Veel marketingbureaus richten zich naast business-to-business marketing ook op de commerciële markt, waardoor ze minder gespecialiseerd zijn op één gebied. B2B-marketing is een andere tak van sport dan de B2C-markt, aangezien bij B2B vaak grote bedragen gemoeid gaan bij de aanschaf van een product. Hiernaast leest een B2B-koper zich vaak meer in en duurt het aankoopproces in dit segment ook langer. Een goed B2B marketingbureau is dus cruciaal om de potentiële koper zo goed mogelijk te kunnen informeren en overtuigen.

Ben ik geschikt voor B2B-marketing?

Wij bij Jelba zijn van mening dat online marketing bij elke onderneming erg belangrijk is, en nog meer bij B2B-ondernemingen. Sterker nog, wij geloven sterk in smarketing.  95-98% van professionele inkopers lezen zich namelijk online in. Prospects die zich inlezen en niet vinden wat ze verwachten, haken binnen no-time af. Kracht is om de aandacht van de inkoper te behouden. B2B-Marketing is hierbij cruciaal. Wordt u überhaupt wel goed in Google gevonden in de eerste plaats? Of beter nog op de eerste positie? Heeft u relevante content? Heeft u inzicht in welke type kopers er op uw website komen? Dit zijn vragen die u zich moet stellen als u online marketing overweegt of misschien zelfs al uitvoert. Indien u zich herkent in de volgende punten is een goede B2B-marketing erg belangrijk:

  • Wij weten onvoldoende van waar onze doelgroep naar zoekt: Vaak worden er binnen bedrijven aannames gedaan over wat de doelgroep wilt, waar ze naar zoeken en ook hoe ze het zoeken. Data is hiervoor het nummer 1 instrument. Data laat precies zien wat er aan de hand is. Ook al is dit soms verassend, wanneer hierop wordt ingespeeld merken bedrijven dat ze als veel relevanter resultaat bij Google naar boven komen. B2B-marketing moet draaien op feiten en het inspelen hierop.
  • Wij zijn niet zichtbaar in Google: SEO (zoekmachine optimalisatie) is net zo belangrijk als al het marketingwerk wat wordt uitgevoerd. Heeft u een website gemaakt, een B2B webshop opgezet of een artikel geschreven? Of misschien wel allemaal? Al dit werk wat hierin zit kan snel verloren gaan wanneer het wegzakt in Google. Een onderzoek van Chitika wees uit dat 92% van alle klikken in Google gebeuren op de eerste pagina. Zit je lager dan dit, heb je dus niet veel kans op bezoeken.
  • Wij onderscheiden ons niet van concurrenten: Dit is vaak voorkomend. Met veel concurrentie en iedereen die graag nummer 1 wilt zijn, is het belangrijk om onderscheidende factoren sterk te laten spreken. Content marketing, SEA en SEO zijn cruciaal om een onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten te krijgen. Belangrijk is hierbij om ook duidelijke online positionering te hebben.
  • Wij hebben onvoldoende kennis van (B2B) marketing: Sommige bedrijven geven aan zelf al een beetje online marketing te doen, maar er niet veel verstand van te hebben. Dit is zonde van de energie, tijd en resultaten! Met goede, professionele online marketing kunt u op veel kansen inspelen. Deze kennis ligt bij B2B-marketingbureaus.

B2B-marketingbureau: tips

Indien u op zoek bent naar een B2B-marketingbureau, dan zijn er een aantal factoren die belangrijk zijn om op te letten:

  • Zoek naar een B2B-specialist

    Zorg ervoor dat het marketingbureau gespecialiseerd is in het B2B-segment. Vele bureaus zijn gespecialiseerd in meerdere segmenten. Wanneer dit zo is kan de kwaliteit van het werk en de kennis afnemen aangezien er kruisende strategieën (B2B en B2C) gebruikt moeten worden. B2B heeft andere focuspunten dan B2C. Zo is bij B2B de klant niet persé de eindgebruiker. Ook is  het opbouwen van een klantrelatie belangrijk, aangezien B2B-kopers zoeken naar een lange(re) termijn leverancier. In het B2C-segment koopt de consument veel makkelijker eenmalig of spontaan, dit is bij B2B niet geval. Let dus op in hoeverre het marketingbureau beschikt over kennis van het B2B-segment.

  • Let op kennis van inbound marketing

    Inbound marketing is heel belangrijk binnen het B2B-segment. De tijd van cold calling en actief op de klant afstappen is voorbij. Kijk maar eens op Google, wanneer je cold calling intypt krijgt u daaronder gelijk: cold calling verboden. Outbound marketing wordt dus niet als iets positiefs geassocieerd. Tegenwoordig leest niet alleen de consument, maar zeker de professionele inkoper, zichzelf eerst goed in en kiest zelf bewust. Door uw content en producten op een rij te hebben, genoeg inhoudelijke informatie aan te bieden en dit up-to-date te houden zet je je neer als een professional. De professional heeft meer vertrouwen in u wanneer die antwoord krijgt op ‘zijn vraag’, oftewel vindt waar hij naar op zoek was. Inbound marketing draait om het aantrekken van bezoekers door middel van het aanbieden van kwalitatieve content en diensten. De klant komt hierdoor eigenlijk vanzelf.

  • Kijk naar de klanten

    Als u zich oriënteert naar een B2B marketingbureau is het goed om te kijken naar klanten die het bureau al bedient. Wanneer uw sector hierbij zit is dit een seintje dat het marketingbureau ervaring heeft in dezelfde sector waarin u zaken doet. Als uw sector er niet tussen staat, is het niet altijd een reden om een marketingbureau af te wijzen, maar het is wel zeker een pré. Ervaring bij de marketeers binnen een bepaalde sector zorgt ervoor dat ze met meer tips en eigen initiatieven kunnen komen.

Gebruiken veel bedrijven een B2B-marketingbureau?

Middelgrote bedrijven besteden marketingactiviteiten structureel uit. Grote bedrijven hebben deze afdelingen vaak intern en hebben de capaciteit om ze te managen. MKB-bedrijven zijn de grootste gebruikers van marketingbureaus en geven ook aan dat het belang van online in hun business enorm groot is. Ook geven ze aan dat B2B online marketing belangrijk is voor de omzet, en traditionele verkoopmethoden ondermijnen. De tijd dat vertegenwoordigers succesvol de eigen brochure kunnen voordragen aan tafel bij de potentiële klant is definitief voorbij. De koper is altijd al aan zet geweest en dat wordt met het zoeken via internet alleen nog maar sterker. Online marketing is dus cruciaal en steeds meer MKB-bedrijven kiezen er dan ook voor om de online marketing uit te besteden. Recent heeft Jelba hier nog een onderzoek naar gedaan. Belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  • Complexiteit van B2B online marketing neemt toe. Diverse specialistische kennis is nodig en niet meer te verenigen in één of twee personen.
  • Belang van B2B online marketing neemt snel toe voor de omzet. Traditionele verkoopmethoden zijn steeds minder doeltreffend en rendabel (cold calling, beurzen, fysieke mailings, adverteren in vakmedia) potentiële klanten oriënteren zich meer en meer via online kanalen. Ook in traditionele B2B-markten.
  • Online marketing is geen core-business. Bedrijven weten eigenlijk niet waar zij moeten starten, welke koers ze moeten varen en wie binnen het bedrijf de uit de online marketingstrategie voortvloeiende werkzaamheden zou kunnen doen. Goedkoper en gerichter. Uitbesteden heeft als bijkomend voordeel dat er minder risico is voor de eigen onderneming en gerichter gevraagd kan worden naar resultaten.
  • Creativiteit in campagne. Bedrijven beschikken vaak over marketingervaring met beurzen en print, maar de kennis en ervaring met online campagnes ontbreekt.

Wilt u meer weten over dit onderzoek, klik dan hier.

Jelba als B2B marketingbureau

U weet dat er online kansen voor uw bedrijf zijn, u weet dat 95-98% van de professionele inkopers online zoekt. U wilt meer omzet uit nieuwe- en bestaande klanten door online acties. Als specialist in B2B leadgeneratie, B2B e-commerce en B2B Online Marketing binnen de bouw, industrie, transport en logistiek weten wij als geen ander dat het opzetten en up-to-date houden van een website of webshop een enorme uitdaging is. Wij formuleren een digitale groeistrategie, bouwen de website en gaan het vervolgens runnen door effectieve online marketing.

Alle B2B internet-experts bij Jelba fungeren als de online marketingafdeling voor de klant. Wij zijn collega’s: zo acteren wij ook. Wilt u maximaal profiteren van de digitale kansen in B2B en instappen tegen een laag risico? Dan is Jelba uw partner. U krijgt uw eigen online marketingafdeling voor minder dan de prijs van 1 FTE. Wij rekenen af op resultaat = meer omzet. Wij DOEN!

Heeft u aanvullingen of opmerkingen? Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl.

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Claire van Ingen

Hallo, ik ben Claire,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!