B2B Online Marketing uitbesteden neemt toe onder MKB bedrijven

Laatste update 30 maart 2020

Het is algemeen bekend dat middelgrote bedrijven (100 + medewerkers) structureel online marketingactiviteiten uitbesteden. Bekende organisaties als Gartner of Forrester onderzoeken dit met enige regelmaat en het blijkt dat uitbesteding onverminderd populair is. Grotere bedrijven (500 + medewerkers) beschikken vaak over een volledige online marketingafdeling en besteden alleen specialistische taken uit. Specifieke B2B online marketing activiteiten worden in house opgepakt. Hieraan moet worden toegevoegd dat het inrichten van licenties per definitie wordt uitbesteedt.

Onderzoek

Jelba heeft in het eerste kwartaal van 2017 een onderzoek gedaan onder ruim 100 MKB-bedrijven actief in de B2B branche. Onderzocht is in hoeverre deze doelgroep kiest voor het zelfstandig in house uitvoeren van online gerelateerde marketingtaken en in hoeverre dit juist wordt uitbesteed. Benieuwd naar de resultaten? Lees verder!

Online marketing wordt steeds belangrijker voor de business

Opvallend is dat MKB-bedrijven het belang van online voor de business volledig onderschrijven. Wij hebben de meest gehoorde reacties van directeuren en/of eigenaren voor u op een rijtje gezet betreffende het uitbesteden van online marketing.

  • De complexiteit van B2B online marketing neemt toe. Dit vraagt om specialistische kennis en is niet meer te verenigen in 1 of 2 personen.
  • Het belang van B2B online marketing voor de omzet neemt snel toe. Traditionele verkoopmethoden zijn steeds minder doeltreffend en rendabel (cold calling, beurzen, fysieke mailings, adverteren in vakmedia). Potentiële klanten oriënteren zich meer en meer via online kanalen. Oók in traditionele B2B markten!
  • Online marketing is geen core-business van MKB-bedrijven. Hierdoor weten bedrijven eigenlijk niet waar zij moeten starten, welke koers ze moeten varen en wie binnen het bedrijf de werkzaamheden kan oppakken die voortvloeien uit de online marketingstrategie.
  • Uitbesteding is goedkoper en gerichter. Een bijkomend voordeel is bovendien dat er minder risico is voor de eigen onderneming en dat er gerichter gevraagd kan worden naar resultaten.
  • Creativiteit in campagne. Bedrijven beschikken vaak over marketingervaring met beurzen en print, maar de kennis en ervaring met online campagnes ontbreekt.

Daarnaast hebben wij aan deze groep gevraagd welke taken zij het liefst willen uitbesteden. De volgende resultaten kwamen hieruit naar voren

Marketing uitbesteden neemt toe | Jelba Nieuws

Bron: Onderzoek Jelba onder 100 MKB bedrijven in de B2B

Is het insourcen van Online marketing een strategische optie? Op deze vraag werden de volgende antwoorden gegeven:

  • Ja, dit is voor ons zeker een optie, onze Online activiteiten zijn beperkt en wij leggen de focus op fysiek klantcontact: 5%
  • Ja, wij hebben deze ambitie, maar deze investering in mensen en technologie zien wij op langere termijn: 8%
  • Ja, wij hebben deze ambitie, maar gaan pas investeren in Online als onze ERP en DWM systemen helemaal op orde zijn: 5%
  • Nee, Het is geen optie, want de mensen met de noodzakelijke ervaring en opleiding zijn schaars in deze regio: 37%
  • Nee, het is geen optie, want wij kunnen een dergelijke afdeling niet rendabel maken op dit moment, het vergt verschillende expertises en ervaren leiderschap in dat vakgebied om een dergelijke afdeling te kunnen runnen. 41%
  • Weet ik niet: 4%

B2B Online Marketing

Conclusie

Op basis van deze resultaten onder 100 MKB-bedrijven is de tendens vergelijkbaar met de grotere bedrijven. B2B Marketing online wordt steeds belangrijker als onderdeel van de reguliere bedrijfsvoering. Het zelfstandig organiseren van dit specialisme binnen het eigen bedrijf is niet aantrekkelijk en de MKB-bedrijven die actief een rol willen spelen in online marketing kiezen voor uitbesteden.

Over Jelba

U weet dat er online kansen voor uw bedrijf zijn, u weet dat 95-98% van de professionele inkopers online zoekt. U wilt meer omzet uit nieuwe en bestaande klanten door online acties. Als specialist in B2B leadgeneratie, B2B e-commerce en B2B Online Marketing binnen de bouw, industrie, transport en logistiek weten wij als geen ander dat het opzetten en up-to-date houden van een B2B website of webshop een enorme uitdaging is. Wij formuleren een digitale groeistrategie, bouwen de website en gaan deze vervolgens runnen door effectieve online marketing.

Alle B2B internet experts bij Jelba fungeren als de online marketingafdeling voor de klant. Wij zijn collega’s. Zo handelen wij ook. Wilt u maximaal profiteren van de digitale kansen in B2B en instappen tegen een laag risico? Dan is Jelba uw partner. U krijgt uw eigen online marketingafdeling voor minder dan de prijs van 1 FTE. Wij rekenen af op resultaat = meer omzet. Wij DOEN!

Heeft u aanvullingen of opmerkingen. Laat het ons weten en stuur een e-mail naar collega@jelba.nl.  Alvast bedankt.

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

 

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Jules Wolfis

Hallo, ik ben Jules, nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!