Laatste update 11 februari 2021
“Eventjes” de perfecte B2B website bouwen. Dat gaat helaas niet. Het maken van een website is namelijk een investering. Maar wel eentje die zich uitbetaalt!
Bij Jelba begrijpen we al langer dat het bouwen van een B2B website maatwerk is. Immers: geen bedrijf is hetzelfde. Toch zijn er een paar principes waar een website aan moet voldoen. En dus presenteren wij: de do’s en de don’ts voor een B2B website.
1. Kies een overzichtelijk design voor de B2B website
Less is more en dat geldt ook voor websites. Natuurlijk, er mag veel informatie op staan. Graag zelfs. Maar houd het wel overzichtelijk. Zorg dat bezoekers in één oogopslag zien waar alles te vinden is, maar ook wat u verkoopt.
De weg wijzen
Een goede landingspagina is essentieel. Eye-catching, duidelijk en informatief. Het loont om tijd te besteden aan web design. Voor een goede user experience én voor de promotie van uw B2B bedrijf.
Een overzichtelijk menu is daarbij onmisbaar. Een duidelijke header en een footer voegen veel toe. Daar kunt u relevante informatie kwijt, zoals contactinformatie, een FAQ en deelknoppen voor sociale media. Een website bezoeker verwacht bepaalde informatie op vaste plekken op een website, door deze logica aan te houden zorgt u ervoor dat mensen niet afhaken in het proces. Een contactformulier kan ook in pop-up vorm. Dat voorkomt een extra klik naar een volgende pagina. Die leads wil je als bedrijf toch opvangen en niet laten gaan!
Heeft u een productpagina? Dan is het essentieel dat deze overzichtelijk is. Zorg voor voldoende informatie bij alle producten. Zoals: prijs; beschikbare maten en kleuren; labels; en natuurlijk een leuk tekstje over het product. Een foto maakt of breekt de productpagina. Zonder (goede) foto: geen sales.
Niet te vergeten!
Denk bij het design niet alleen aan desktop. Tegenwoordig browsen veel mensen ook op hun mobiele telefoon. In de B2B hebben we een verschuiving gezien in de afgelopen 5 jaar van 85% desktop bezoekers versus 15% mobile, naar een 50%-50% verhouding. Zorg dus dat de website op beide devices goed uit de verf komt, waarbij het devies mobile first geldt.
Hoe doet Jelba dit?
- Het bouwen van een website is een proces. Gemiddeld duurt het 5-6 maanden voordat een webshop en 9-10 maanden voordat een website live gaat, inclusief design, content, bouw, testen en integraties.
- Jelba heeft een mobile first beleid. De website wordt ontworpen met de mobiele gebruiker in gedachten.
- Wij gebruiken in onze designs altijd een gelaagde top header. Hierin plaatsen wij de contactgegevens. Inclusief links naar sociale media!
- Jelba maakt gebruik van call to action buttons. Bijvoorbeeld om naar een product te leiden. Deze kunnen per pagina worden aangepast.
- Vaak schieten we nieuw beeldmateriaal voor de website. Niet alleen van de producten. Ook van het team!
- Omdat we ieder bouwproces starten met sessies waarin we de merkessentie en commerciële focus vaststellen met de klant, kunnen we iedere website of shop in de geest van deze waarden en doelen ontwerpen. Dit is het onderscheidend vermogen van uw bedrijf ten opzichte van anderen.
2. Plaats relevante content op de B2B website
Wat doet u? En voor wie doet u dit? Twee simpele vragen om uw core business te bepalen. Bouw de website met dit in gedachten. Simpel en kernachtig!
Schuw daarbij de herhaling niet. Breng de boodschap wel steeds in net iets andere vorm. Geen copy-paste verhaal dus. Maar iedere herhaling biedt een mogelijkheid tot een call-to-action en kan zo leiden tot een lead.
Relevantie
Een bedrijf dat boren produceert, plaatst geen content over renaissancekunst (hoe interessant dat misschien ook is). Logisch. Houd het dus relevant. Bedrijven komen naar uw website omdat ze een boor willen aanschaffen. Of bijvoorbeeld om te lezen wat het verschil is tussen een houtspiraalboor en een speedboor.
Relevante content is niet alleen fijn voor de bezoeker, maar ook voor uzelf. Google geeft uw website namelijk een hogere ‘score’ als er relevante content op staat. Dit is een van de principes van SEO. Stel: iemand zoekt op ‘boor’. En uw website staat vol relevante content over boren. Grote kans dat uw website hoog in de zoekresultaten eindigt.
Originaliteit en kwaliteit
Nog iets dat Google fijn vindt: originele content. Geen copy-paste artikelen of slecht leesbare verhalen. Wel originele, goed geschreven content die uw expertise laat zien. Dit kan door middel van een hoeksteenartikel. Een andere leuke manier is het plaatsen van een case study. Voorbeelden uit de praktijk spreken tot de verbeelding en overtuigen potentiële klanten dat ze bij u aan het juiste adres zijn.
Resultaat van al deze relevante en originele content: meer leads en meer conversie. En dat is precies het uiteindelijke doel.
Hoe doet Jelba dit?
- Content heeft prioriteit bij Jelba. Dit zorgt namelijk voor veel organisch verkeer op de website.
- Bij het design wordt al rekening gehouden met content. Hier worden aparte pagina’s voor aangemaakt, zoals een Advies sectie waarin kennis-artikelen staan.
- Voor iedere klant heeft Jelba een contentstrategie. Wat voor onderwerpen zijn geschikt? Welke doelgroep moet er worden aangesproken?
- Uiteraard schrijft Jelba volgens de SEO-regels. Het doel is immers leads genereren.
- Content kan ook uit beeld bestaan! Een inspiratiepagina is een mooi middel om te laten zien wat een bedrijf allemaal verkoopt. Een soort lookbook dus.
- Wij nemen video’s op over het bedrijf of de producten. Een foto zegt meer dan duizend woorden; het veelvoudige geldt voor een video.
3. Gebruik de juiste software voor de B2B website
Het spreekt misschien voor zich. Net zoals een huis een goede fundering nodig heeft, zo moet ook de basis van een website in orde te zijn. Toch is dit een terrein waar voor veel B2B websites nog winst te behalen is.
Welke software?
Geen website is gelijk. Er bestaan bijvoorbeeld grote verschillen tussen B2C en B2B websites. Maar ook tussen B2B websites onderling zijn er verschillen. Richt u zich op e-commerce of past B2B leadgeneratie beter bij uw bedrijf?
Elk type website vraagt om een andere aanpak en dus andere software. Bekijk eens de interessante software-opties voor een B2B webshop. Of de verschillende PIM-systemen.
Software maakt het niet alleen mogelijk om een website te bouwen. Het kan ook gebruikt worden om deze te optimaliseren. A/B testen toont bijvoorbeeld welke content wel of juist niet werkt.
Houd bij dit alles in het achterhoofd dat technologie slechts een middel is. Een erg handig en essentieel middel, zeker. Maar het is geen doel op zich.
Om rekening mee te houden
Natuurlijk. Iedereen wil graag een snelle website. Maar houd hier dus ook rekening mee bij het bouwen. Laat bijvoorbeeld geen hele moeilijke scripts draaien. En zorg ervoor dat afbeeldingen snel laden of dat deze niet al te groot zijn.
Nog iets om in gedachten te houden: de URL-structuur. Houd deze simpel. Zorg ervoor dat deze de termen bevat waarop u als bedrijf gevonden wilt worden.
Hoe doet Jelba dit?
- Twee CMS systemen waar Jelba veel gebruik van maakt zijn WordPress en Magento. Magento is hierbij geschikter voor websites met veel productdata.
- Met onder andere Google Analytics monitoren wij het verkeer op de website. Hierdoor krijgen wij goed inzicht in het gedrag van de bezoekers.
- Mailchimp is een handig marketingplatform. Het geeft inzicht in de contactgegevens die bezoekers op de website achterlaten. Hiermee kunnen wij gerichte e-mailcampagnes houden.
- Wij checken regelmatig of de beveiliging van de website nog up-to-date is. Zo niet, dan passen wij dit aan.
- Ook verhelpen wij bugs en zorgen wij ervoor dat de website altijd goed draaiende blijft!
Jelba en B2B websites
Zoals u inmiddels wel heeft gemerkt: Jelba is B2B Online Specialist in heeft dus veel ervaring met B2B websites en B2B webshops. Wij bouwen websites met resultaat. En onderhouden ze daarna ook nog. Het gaat over do’s, niet over don’ts. Benieuwd naar onze aanpak? Wij komen graag in contact met u.
Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.