Gebruik van B2B social media wordt nog steeds zeer onderschat. Wij horen maar al te vaak dat business to business bedrijven denken dat social media niet belangrijk is, omdat zij denken dat hun doelgroep daar geen interesse in heeft. Het gevolg; een bedrijf met nog geen 23 volgers op LinkedIn.
Met de juiste strategie kan sociale media echter ook voor B2B organisaties een zeer waardevol middel zijn. Een voorbeeld hiervan is een bedrijf zoals Moz: dit softwarebedrijf heeft 261.000 volgers op Facebook en wel 50.0000 op LinkedIn. Wie houdt dat voor mogelijk?
Waarom is B2B social media belangrijk?
Er zijn talloze redenen waarom het gebruik van sociale media voor B2B belangrijk is. Hieronder zijn de meest belangrijke weergegeven.
-
Business exposure creëren
Dit is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende reden. Maar daarom niet minder belangrijk. Sociale netwerken kunnen worden ingezet worden om potentiële klanten te bereiken. Bovendien zal het verkeer naar uw website toenemen.
-
Vergroten klanttevredenheid
Dit is misschien wel de belangrijkste reden voor elke B2B marketeer om sociale media te gebruiken. De Return on Investment zit in de relatie die u opbouwt met uw klant. Het is meermaals aangetoond dat klanttevredenheid enorm kan toenemen door actief aanwezig te zijn op sociale media.
Het stelt verkopers namelijk in staat om de doelgroep actief te betrekken bij hun bedrijf en lange termijn relaties aan te gaan met de klant. Een uitstekend middel hiervoor zijn bijvoorbeeld blog posts. Met deze vorm van content marketing kunt u de doelgroep écht betrekken bij uw bedrijf.
-
SEO
Goede sociale media kanalen dragen bij aan een goede SEO. Door Youtube, LinkedIn en uw website te integreren krijgt uw website meer autoriteit. Op deze manier krijgt uw website een betere ranking in Google. Linkbuilding is bijvoorbeeld hierbij van groot belang.
-
Marktinzicht verkrijgen
Door de klant te betrekken via social media krijgt u een beter inzicht in van wat er in uw markt speelt. Weten wat de klant echt wilt en nodig heeft is voor elk bedrijf cruciaal.
-
Social selling
Het is van belang voor social selling. Hierbij wordt het gesprek aangegaan met de potentiële koper, met als doel deze te verleiden tot een aankoop. De gedachte achter social selling kan herleid worden naar inbound marketing. Het actief aangaan van de dialoog heeft als doel om potentiële kopers naar jou toe te laten komen.
Voorbeelden van succesvolle B2B social media
Mailchimp biedt marketing automation services aan. Bedrijven kunnen met hun software handmatige en automatische e-mails versturen. Lijkt niet heel spannend toch? Maar zij hebben wel 550.000 volgers op sociale media. Hoe dan? Door leuke én goede content aan te bieden die relevant is om nog betere e-mails te maken.
Moz is een softwarebedrijf met meer dan 310.000 volgers op Facebook en LinkedIn. Het is dus echt mogelijk. De strategie van Moz is gebaseerd op het informeren van de doelgroep door content te delen. Zij worden dan ook al jaren gezien als een een autoriteit op het gebied van online marketing gezien. De sleutel hierbij is kwalitatief goede content. Hierdoor willen mensen de artikelen écht lezen en worden deze veel gedeeld op sociale media.
DAF en Volvo trucks laten zien dat het ook in Nederland écht mogelijk is om een succesvolle B2B sociale media strategie toe te passen. Zij spelen met sociale media echt in op de passie van de trucker en hebben maar liefst 36000 en 52000 likes op Facebook. Er worden ook veel comments geplaatst en posts worden volop geliked en gedeeld. Dit biedt hen de perfecte mogelijkheid om hun producten of diensten onder een breed publiek bekend te maken.
5 tips voor succes met B2B social media
Inmiddels is het duidelijk dat B2B social media ook voor uw bedrijf erg nuttig kan zijn. Maar hoe bereikt u nou het beste succes? Ten opzichte van B2C verschilt dit namelijk in de aanpak. Hieronder geven wij alvast 5 tips om succes te krijgen in social media.
1. Content is king
Kwalitatief goede content is cruciaal. U moet echt iets te bieden hebben, waardoor mensen uw artikelen willen lezen én delen. Word net zoals Moz de autoriteit binnen uw branche. Of betrek uw doelgroep zoals DAF en Volvo. Saaie of slechte content betekent geen betrokken klanten. En dus geen succes.
2. Ga het gesprek aan
Goede reacties zijn cruciaal bij sociale media voor klanttevredenheid. Er moet echter niet alleen snel, maar ook inhoudelijk goed gereageerd worden. Door inhoudelijk, snel en leuk te reageren geef je aan bij mensen dat je expertise in huis hebt.
3. Gebruik influencer marketing
Influencer marketing is een vorm van online marketing waarbij producten worden gepromoot via een invloedrijk persoon. Het is een misverstand dat influencer marketing vooral in de B2C effectief is. Het is namelijk ook voor B2B marketing een waardevol middel. Wilt u als B2B’er influencer marketing inzetten? Zo pakt u het aan.
4. Denk na over uw doel
Voor een goede sociale media strategie is het goed te bedenken wat u nou echt wilt bereiken. Richt u zich op de interne organisatie of het werven van medewerkers? Focust u op sales of wil u diepe klantenrelaties opbouwen? Elk doel vereist een andere aanpak. Het is dus goed om dit van tevoren te bepalen, zodat de strategie hierbij past.
5. Laat het over aan professionals
Veel bedrijven in B2B weten niet precies waar ze mee bezig zijn. Marketing en de bijbehorende inzet van social media wordt nog te vaak gezien als iets dat de secretaresse er wel bij kan doen. Met alle negatieve gevolgen van dien. Om echt succes te hebben in social media is het belangrijk dat iemand met kennis van zaken zich hiermee bezighoudt.
B2B social media bij Jelba
Wilt u ook met succes social media toepassen? B2B social media passen wij bij Jelba zowel toe voor onze B2B e-commerce en B2B leadgeneratie klanten. Als u dit goed verdeeld over alle kanalen dan is dit een voordeel voor de bezoeker en dus ook zeker voor de klant.
Wilt u meer weten over alle mogelijkheden van B2B social media neem dan contact met ons op. Jelba is namelijk specialist in B2B social media én het adverteren hierop.
Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.