Feed marketing: de onmisbare hulp bij B2B webshops

Laatste update 13 oktober 2020

Feed marketing helpt u bij het automatisch doorspelen van productinformatie. Indien u een B2B webshop heeft met een groot assortiment, weet u waarschijnlijk hoe lastig het is om productgerichte campagnes optimaal uit te voeren. Prijzen en omschrijvingen kunnen met hoge regelmaat wijzigen. Het handmatig bijhouden hiervan via verschillende verkoopplatforms is een lang en arbeidsintensief project. Feed marketing is hiervoor de oplossing. In dit artikel leggen wij u graag uit waarom wij bij Jelba werken met feed marketing.

Wat is feed marketing?

Feed marketing bestaat uit het automatisch doorzetten van productdata naar platforms en vergelijkingswebsites. Denk hierbij aan Google Shopping, Bol.com, Amazon, Beslist.nl et cetera. De productdata van uw webshop wordt gebruikt voor het inrichten van de feed. Het inrichten van een feed heet feedmanagement. Elk platform stelt eisen aan de beschrijvingen waaraan een product moet voldoen. Zo stelt Bol.com andere vereisten dan Google Shopping. Door het eenmalig invullen van de feed kunnen alle producten voor een bepaald platform worden geoptimaliseerd. Het inrichten van een feed is niet eenvoudig. De kwaliteit van de inrichting van de feed heeft betrekking op het succes ervan. Kennis van feedmanagement is erg belangrijk.

Er zijn verschillende tools verkrijgbaar om feed marketing goed te kunnen uitvoeren. Bij Jelba gebruiken wij onder andere Channable. Dit is een tool die functioneert tussen de B2B webshop van onze klant en het platform. En vandaag de dag onmisbaar bij het succesvol uitvoeren van een B2B e-commerce strategie. Goede feed marketing helpt ook bij het adverteren. Indien u met meerdere producten adverteert, is het wel belangrijk dat altijd de meest recente informatie gecommuniceerd wordt. Indien u gebruikmaakt van een feed, zullen aanpassingen in uw webshop gelijk op alle platforms worden doorgevoerd. Wanneer bezoekers van uw B2B webshop een bepaald product hebben bekeken, zullen ze hiervan advertenties getoond krijgen.

Voordelen van feed marketing

Indien u een webshop heeft met een groot assortiment (meer dan 400 producten) is feed marketing haast niet meer weg te denken. Het automatiseren van productinformatie naar platforms levert verschillende voordelen op.

Eenmalig proces: Het goed invullen van de feed is een eenmalig proces per platform. Na het invullen zal elke aanpassing die gedaan wordt in uw webshop automatisch worden doorgevoerd naar het platform en lopende advertenties.

Verhoging in conversie: Naast verkoop in uw eigen webshop, kunt u ook op andere platformen uw producten aanbieden. Dit kan een platform zijn waar uw huidige klanten al zitten. Aangezien uw producten bij meerdere retailers worden aangeboden, wordt de kans op verkoop aanzienlijk verhoogd. Goede en werkende feed marketing is onderdeel van uw algehele digitale groeistrategie.

Internationaal: Feed marketing maakt het mogelijk om relatief makkelijk uw producten internationaal aan te bieden. Amazon biedt mogelijkheden in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk. Indien u al zaken doet of graag zou willen doen in het buitenland, is feed marketing een belangrijk hulpmiddel.

Nieuwe doelgroep: Ook is het mogelijk een nieuwe doelgroep te bereiken. De platforms waarmee uw webshop gekoppeld is zijn voor sommigen misschien meer bekend dan uw eigen webshop. Zo kan iemand uw producten op Bol.com vinden omdat hij/zij Bol.com kent en daar vaak koopt, maar nog nooit van uw organisatie gehoord hebben. Dit zorgt voor een vergroting van uw naamsbekendheid.

Vraag offerte aan

3 tips bij Feed Marketing

Tip 1: Let op de invoervelden. Werk nauwkeurig en consistent! Platformen zoals Google Shopping en Bol.com stellen allemaal aparte eisen aan de productinformatie. Zorg ervoor dat de invoervelden van elk platform nauwkeurig zijn ingevuld en dat er geen vreemde leestekens in zitten. Alleen op deze manier ontstaat de kracht van het automatiseren.
Tip 2: Let op dubbele informatie. Pas informatie aan voor elk platform afzonderlijk en zorg ervoor dat er geen dubbele informatie in de feed wordt gezet. Dit ziet er slordig uit en maakt de kracht van het automatische aspect van feed marketing minder sterk.
Tip 3: Gebruik goede titels en afbeeldingen. Op deze manier kunt u zichzelf onderscheiden van de concurrenten. Door goede titels en afbeeldingen zal uw product opvallen tussen de producten van uw concurrenten.

Jelba en feed marketing

Het is erg belangrijk om deze vorm van B2B online marketing op de juiste manier uit te voeren. Dit is essentieel voor het succes ervan. Bij Jelba hebben wij experts op het gebied van feed marketing. Bent u van plan feed marketing voor uw B2B webshop te gaan gebruiken en wilt u advies? Twijfel niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen al meerdere klanten succesvol met online marketing.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.