Online Marketing in de Industrie

Online marketing in de industrie kan nog veel kansen bieden. De meeste bedrijven in de industriële sector hebben niet altijd het besef dat digitale kanalen bijdragen tot new business. Vaak wordt er nog gebruik gemaakt van (digitale) folders in plaats van de website als verkoopmiddel en het verkopen van producten gaat nog vaak via vertegenwoordigers in plaats van online kanalen. Dit is juist de reden dat er in de industriële sector nog veel kansen liggen voor B2B online marketing en dat dit kan bijdragen aan meer omzet.

Statistieken online marketing in de industrie

95-98% van de B2B-inkopers oriënteert zich online voordat ze een offerte opvragen. Hiernaast is 60%-70% van de inkopers al op de hoogte van uw producten voordat ze contact opnemen. Erg belangrijk dus om een heldere website te hebben die logisch is ingedeeld en waar genoeg content op staat. Iets wat veel mensen doet afhaken op een website is als ze weinig bruikbare informatie kunnen vinden.

Bijna de helft van de industriële sector in Nederland verkoopt de producten niet via online kanalen. Slechts 36% van de industriële bedrijven in Nederland hebben een webwinkel. Uit onderzoek van Sana (2015) en recent ook uit eigen onderzoek van Jelba (2018) blijkt dat 25% van de B2B bedrijven in deze sector niet van plan is om online te gaan verkopen. Hierbij zijn de belangrijkste drempels dat men denkt dat hun bedrijf niet geschikt is voor B2B e-commerce of dat hun klanten geen interesse hebben in het online kopen. Dit is in bijna alle gevallen niet waar. 40% van de industriële bedrijven hebben in dit onderzoek aangegeven in uiterlijk 2017 te investeren in een online verkoopkanaal, dit getal zal in 2018 alleen maar toenemen. Dit laatste blijkt ook uit het recent onderzoek van Jelba.

B2B Leadgeneratie

Voor bedrijven die in de B2B zitten, is leadgeneratie een zeer waardevol aspect om in te zetten. Zeker in de industriële sector waar de concurrentie hoog is, is het belangrijk om de concurrentie te slim af te zijn. Leadgeneratie bespaart tijd en geld, omdat er niet op elke afspraak en klant wordt afgegaan maar er wordt gekeken naar de data en dus naar de kwaliteit van de lead. Zo filter je de beste leads met het hoogste slagingspercentage. B2B leadgeneratie is een vorm van online marketing. Het gaat er hierbij om dat u probeert om informatie van de potentiële klant te vergaren, dit heet de pull marketing methodiek. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor de nieuwsbrief of het achterlaten van een e-mail adres voor een e-book. Wanneer de potentiële klant dan zijn gegevens achterlaat dan kan de verkoper de lead opvolgen. Hieruit ontstaat dan hopelijk een klant. Om goede leadgeneratie te kunnen uitvoeren is het belangrijk te kijken naar het inkopersgedrag van de B2B inkopers.

B2B Online Marketing

Belangrijke vragen online marketing in de industrie

Online marketing is voor elk B2B bedrijf belangrijk. Maar in de industrie zijn er een aantal dingen die u zich moet afvragen bij het uitvoeren van online marketing. De industriële sector is een snel bewegende markt waar veel concurrentie in te vinden is. Hier is het belangrijk om goed in te zoomen op degenen die zich oriënteren naar uw producten.

  • Wie zijn de beïnvloeders als het gaat om grote aankoopprocessen?
    In de industrie heb je vaak te maken met Deciscion Making Units (DMU’s), oftewel degene die de grote beslissingen maakt. Zo iemand besluit zelden alleen. Technici helpt met zoeken naar de geschikte leverancier. In deze sector worden vaak grote aankopen gedaan. En vaak zijn er nog meer mensen bij het zoekproces betrokken, die zich allemaal online inlezen. Bij hele grote bedrijven is dit zelfs nog complexer, hier gaan vaak hele inkoopteams met vele medewerkers aan te pas. Door goede content aan te bieden die goed geïndexeerd wordt (SEO), kan leadgeneratie op de website worden toegepast. Ook is LinkedIn een goede tool bij het achterhalen van de personen die in het aankoopproces zit.
  • In welke fase van de salescyclus zitten ze?
    Dit is goed te volgen met leadgeneratie. Indien een bezoeker een contactformulier invult, zijn ze al ver in deze cyclus en zijn ze geïnteresseerd om contact met u te krijgen. Wanneer ze hun e-mail adres achterlaten voor bijvoorbeeld een e-book, zijn ze geïnteresseerd in de content en om meer te weten, maar zijn ze wellicht nog niet klaar om actief te benaderd te worden. Bij elke actie die ze op op de website (kunnen) doen is het goed om een overzicht van een cyclus bij te houden. Zo zijn er altijd dezelfde richtlijnen wat betreft het opvolgen van een lead.
  • Waar oriënteren ze zich?
    Dit is natuurlijk vooral online. Maar waar precies online? Zoeken ze vaak via Google, of misschien wel een andere zoekmachine? Zoeken ze op bepaalde zoekwoorden? Of misschien hebben ze wel specifieke branche-gerichte websites waar ze hun zoektocht altijd starten. Met verschillende technologieën is het gedrag van uw doelgroep online te volgen. Het is goed om inzicht te hebben in deze data zodat al het online marketing werk wat u doet veel gerichter en specifieker wordt.
  • Hoe ben ik sneller bij die klant dan de concurrent?
    Door onder andere goed het gedrag van uw bezoekers te analyseren, door kwalitatieve content aan te bieden en door het doen aan leadgeneratie. De online marketing in de industrie loopt nog vaak achter, wat u kansen biedt om hierop in te spelen. In 2018 zal het getal van aantal industriële bedrijven met een online marketing afdeling echter alleen maar toenemen. Het is dus belangrijk dat u hierop inspeelt door professionals aan te nemen of een goed B2B marketingbureau in te schakelen.

Jelba en de industriële sector

Wat ons bij Jelba bijzonder maakt, is dat wij onder andere in de bouw, industriële, logistieke en agrarische sector opereren. Wij hebben een 100% focus op B2B en bedienen alleen B2B klanten. Door dit toe te spitsen op een paar samenhangende sectoren, hebben we bij Jelba veel kennis en expertise en weten we hoe we u kunnen verder helpen in de industriële sector. Wij hebben al meerdere klanten in deze sector die wij met succes bedienen.

Online marketing in andere B2B sectoren

Lees meer over de stand van zaken van online marketing in de logistiek en transport, vind interessante informatie over online marketing in de bouw en installatie of ontdek wat de kansen zijn qua online marketing in de agrarische sector. De experts van Jelba praten u hier graag over bij. 

Heeft u opmerking of bent u benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Twijfel dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen.

Update: in april 2018 is er ook een artikel verschenen op Metaalnieuws.nl over de online kansen in de industrie, leer hier het artikel.

Tot slot

Het doel van al onze klanten is om meer omzet te realiseren via het internet. Wij zorgen ervoor dat zij slagen in deze missie.  Bent u een B2B bedrijf dan maken wij graag vrijblijvend uw online kansen inzichtelijk. En geven u een advies waar u nu staat ten opzichte van uw concurrenten. Klik hier om deze scan aan te vragen.

Vraag praktijkvoorbeelden aan

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed. 

Bart Strijker

Director | Founder

Hallo, ik ben Bart,
Nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Ik vertel u graag meer!