B2B Marketing Trends 2020

Laatste update 29 oktober 2020

Als specialist in B2B marketing maken wij elk jaar een overzicht van de trends voor het nieuwe jaar. Voorspellingen omtrent B2B Marketing Trends in 20172018 en 2019 zijn uitgekomen en niet meer weg te denken uit een professionele B2B online marketingafdeling. Daarom daagden we de Jelba B2B experts weer uit om de B2B Marketing Trends 2020 te voorspellen.

Ook benieuwd naar de B2B marketing trends van 2021? Klik dan hier en lees snel wat ons te wachten staat!

“Influencer marketing wordt groter en uiteindelijk heel groot in de B2B” – Bart Strijker, directeur Jelba

Het verbinden van een merk aan een populair of invloedrijk persoon is geen nieuw principe. Al eeuwenlang worden invloedrijke personen gebruikt om producten te stimuleren. In de consumentenmarketing is influencer marketing volwassen geworden, overigens met wisselende resultaten. Het is een bekend verhaal: een vrouwelijke influencer met miljoenen abonnees had de drang om een kledinglijn te starten. Resultaat: ondanks vele miljoenen abonnees verkocht ze slechts 36 T-shirts.

Als wij praten over influencer marketing in de B2B, dan hebben wij het over minder abonnees, maar wel over echte liefhebbers. Als u een lasser volgt op YouTube, dan vindt u lassen zelf ook echt leuk. En als hij dan met specifieke materialen werkt, bent u geneigd om dit ook eens te testen. In 2019 is influencer marketing binnen de B2B ook een belangrijk onderdeel geworden binnen de discipline social media. Het is een grote kans voor B2B bedrijven om op een verrassende manier de dialoog aan te gaan met klanten. In 2020 wordt dit groot en uiteindelijk heel groot in B2B.

Wij geloven hierin en werken met veel B2B influencers samen om de campagnes voor onze klanten uit te rollen. En dit gaan wij nog veel meer doen in 2020. Zie bijvoorbeeld onze samenwerking met Martijn Kuipers, voor onze klant Redbrick werkschoenen. Hij vlogt over zijn beroep als vrachtwagenchauffeur en heeft maar liefst 28.500 volgers op Instagram en 44.500 abonnees op YouTube. Zijn video’s worden gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 keer bekeken. Zijn doelgroep is bovendien heel relevant voor Redbrick. Het rendement van de samenwerking lag dan ook erg hoog.

“B2B Saleskanalen ontsluiten via een PIM systeem en/of de webshop” – Arwen Obermeyer, directeur Jelba

Magento lanceerde in 2019 zijn Magento Advertising Channel voor feeds richting Google Ads en Shopping. Met het tevens in dat jaar geïntroduceerde Magento Sales Channel wordt een integratie met Amazon gemakkelijker gemaakt vanuit een Magento installatie. Dit zijn relevante ontwikkelingen voor onze B2B klanten, omdat zij samen met onze specialisten op dit vlak snel en relatief pijnloos de markt op kunnen met hun producten.

Ook zien we veranderingen in de data-uitwisseling met bijvoorbeeld 2BA. Sinds deze heeft aangegeven per 2020 te stoppen met Excel, zien we een massale overstap naar PIM systemen zoals GreedyBean. Dit kan de nieuwe dataformaten zoals INSBOU SALES en ETIM classificaties hanteren. Wij verwachten dat deze B2B Marketing Trend zich in 2020 onverminderd voortzet.

“De kracht van een online dealer marketingprogramma” – Jochem Nauw, team lead B2B online marketing

Het komt helaas nog vaak genoeg voor dat een verdeler/reseller of dealer van één van onze klanten nog beschikt over een gedateerde website. Ondanks dat zij vaak ‘offline’ goede zaken doen, schiet online er nog wel eens bij in. Voor onze klanten is het echter extreem belangrijk dat zij online zichtbaar zijn. Niet voor niks eisen zij dat dit aspect ook op niveau is bij hun dealers.

In samenwerking met een aantal van onze klanten hebben wij verschillende dealer marketingprogramma’s ontwikkeld. Deze programma’s zijn veelvuldig getest en werken uitstekend. Het programma is opgebouwd uit verschillende onderdelen, die elkaar bij verschillende klanten overlappen. Het doel van het dealer marketing programma is zorgen voor een online maatstaf voor kwaliteit en uitstraling van het merk van onze klanten. Om dit te waarborgen voeren we constant online checks uit middels diverse online marketing tools. Hiermee meten we niet alleen de traffic op de pagina’s van dealers, maar ook de brand awareness.

Met het dealer marketingprogramma voorzien we dealers van top-of-the-line beeldmateriaal, input voor nieuwsbrieven en ondersteuning voor SEO-optimalisatie. Daarnaast bieden we joint SEA-campagnes aan. Hiermee zetten we voor de dealer een Google Ads campagne op, in de naam van onze klant (en hun Ads account). Vanuit de klant wordt hiervoor een bedrag ter beschikking gesteld. Naarmate de dealer inziet dat zo’n campagne effectief is, is deze al snel bereid hier zelf meer in te investeren. Hiermee wordt een lokale speler een regionale top aanbieder van onze klant.

Ons dealer marketingprogramma is constant in ontwikkeling en zal in 2020 verder uitbreiden. We blijven dealers aansluiten, informeren en succesvolle campagnes opzetten.

“Deze marketing trends op het gebied van design gaan we ook in de B2B zien” – Tom Teunissen, interaction designer

    1. Mobile design
      Mobile first en adaptive design: beide zijn het trends die binnen de B2C al ruime tijd bestaan en nu ook in de B2B een belangrijke rol krijgen. Mobile first houdt in dat een website specifiek voor weergave op mobiel wordt ontworpen. Deze schaalt vervolgens mee op desktops. Adaptive design focust zich op beide werelden en biedt voor mobiel en desktop een custom UI en UX. Op desktop is er bijvoorbeeld veel ruimte om het merk sterk te positioneren met grote visuals en extra informatie, terwijl dit op mobiel onnodig veel ruimte zal innemen. In beide gevallen moet er gefocust worden op hoe een gebruiker met de minste moeite zijn doel kan behalen.
    2. Storytelling
      Het overbrengen van een boodschap door middel van een verhaal, we zien het steeds vaker voorbij komen. Denk bijvoorbeeld aan de landingspagina’s van giganten zoals Apple en OnePlus, waarop nieuwe producten met gefaseerde informatie aan de gebruiker worden gepresenteerd. Met iedere scroll onthul je het volgende stuk van het verhaal, zonder dat je in één keer wordt overspoeld met alle informatie.
    3. Animaties
      Niets grijpt meer aandacht dan bewegend beeld. In 2019 kwamen dan ook veel websites voorbij die gebruik maakten van “animate on scroll”, een techniek waarbij animaties pas beginnen wanneer de betreffende elementen in beeld zijn. Ook SVG animaties (bijvoorbeeld illustraties en iconen) en creatieve hover effecten zijn een hot topic op het gebied van interactie met buttons en het sturen van de aandacht. Wij verwachten dat dit komend jaar in de B2B verder zal ontwikkelen in combinatie met storytelling om producten en informatie op creatieve wijze onder de aandacht te brengen.
    4. Loud typography
      Een nieuwe trend is het niet, maar wel een die sterk aan populariteit blijft winnen. Grote en dik gedrukte teksten schreeuwen om aandacht en vormen een manier om belangrijke boodschappen over te brengen. Zet dit slim in om de focus te leggen op waar je wilt dat uw gebruikers naar kijken.

“Creëer een sterke verhaallijn in uw B2B video” – Yori Thijssen, team lead content

B2B video’s zijn doorgaans erg praktisch. Er wordt uitgelegd hoe een product werkt, een expert vertelt over een bepaalde toepassing of een eindgebruiker stipt nauwkeurig alle voordelen van uw product aan. De standaard verschuift echter steeds meer naar het produceren van video’s waarin een sterk narratief verwerkt zit. De kijker wil meegenomen worden in het verhaal dat u te vertellen heeft. Maak uw verhaal persoonlijk. U kunt uw bedrijf, uw merk en/of product het beste in de markt zetten door het verhaal dat erachter zit te vertellen. Heeft u uw B2B bedrijf van de grond af opgebouwd? Maak hier een korte documentaire over! Gaat uw product bepaalde problemen voor bedrijven oplossen? Kies dan bijvoorbeeld voor een commercial waarin deze situatie krachtig wordt neergezet, wellicht tot in het absurde, mits dit past bij de identiteit van uw bedrijf. Dit zijn direct twee verschillende voorbeelden die duidelijk maken dat u zowel fictie als non-fictie in uw B2B video kan verwerken.

Deze trend komt voort uit de consumentenmarketing. Video-experts beargumenteren al langer dat in een verzadigde (social) mediawereld alleen nog de sterke verhaallijnen eruit springen. Opvallend is dat we dan ook bereid zijn om langer dan tien seconden naar een video te kijken. Als uw verhaal interessant is, kunt u gerust de tijd gebruiken om dit te vertellen. Uiteraard blijft het wel de kunst om de aandacht van de kijker te krijgen en hem te blijven fascineren. Kortom, in 2020 zullen we meer video’s in de B2B wereld gaan zien die inspelen op emotie en de mens achter de techniek. B2B Storytelling zal populairder worden.

“Progressive Web Apps krijgt voet aan de grond” – Glenn van Gessel, online implementatie specialist

Dat het aantal mobiele gebruikers elk jaar stijgt, is geen nieuws meer. Ook Google speelt hierop in door vanaf 1 juli 2019 Mobile First Indexering te hanteren. Dit houdt in dat websites niet alleen op inhoud worden gecontroleerd, maar ook op mobielvriendelijkheid. Het komende jaar zal het aantal mobiele gebruikers verder oplopen. Maar hoe zorgt u voor een optimale mobiele ervaring op uw website?

Er wordt verwacht dat in 2020 steeds meer websites en webshops gebouwd worden als Progressive Web Apps (PWA). Een PWA is een website die werkt als een app. U kunt deze openen via uw browser, waardoor een installatie niet nodig is. Een PWA laadt snel en is betrouwbaar. De content wordt namelijk gedeeltelijk op het mobiele apparaat gedownload, waardoor het mogelijk is om een PWA offline te gebruiken. Ook kunnen push notificaties verstuurd worden. Het is niet alleen geschikt voor mobiele weergave, maar ook voor desktop.

Er volgen steeds meer tools om PWA’s te ontwikkelen. Zo heeft Magento een tool op de markt gebracht: PWA Studio. Ook kan een PWA gebruik maken van de camera, waardoor bijvoorbeeld augmented reality kan worden toegepast. Kortom, een PWA zorgt voor een betere en snellere gebruikerservaring dan alleen een responsief design.

“Video ads, voice search en automatisering worden de focus in paid” – Aurora Oetomo, B2B SEA specialist

Afgelopen jaar werd er reeds veel aandacht besteed aan betaalde video en voice ads. Ook werd er volop getest met verbeterde geautomatiseerde bidstrategieën en advertenties. Wij verwachten dat deze marketing trends zich niet alleen zullen voortzetten in 2020, maar ook uitgebouwd zullen worden. Dat geldt ook voor B2B bedrijven.

Unique selling points visualiseren met video ads

Met videoadvertenties kunt u op een snelle, opvallende manier de belangrijkste USP’s van uw product laten zien. Een voordeel van video is dat uw boodschap langer bij de doelgroep blijft hangen. Ideaal wanneer u in een korte tijd veel potentiële klanten bekend wilt maken met uw bedrijf of als u in het vizier wilt blijven van uw huidige klanten.

Wilt u ook starten met betaalde video ads? Zorg dan allereerst voor waardevolle video content. Vierkante of verticale mobile first video’s zullen op lange termijn meer waardevol zijn, omdat het aantal mobiele gebruikers alleen maar zal blijven groeien. Uw video adverteren op YouTube is voor de hand liggend. Overweeg ook om een betaalde video ad in te zetten op Facebook of LinkedIn.

Klaarstomen voor voice search advertising

Adverteren via voice search zit nog in de ontwikkelingsfase. Maar als u online voor wilt lopen op uw concurrenten, dan is nu een goede tijd om u voor te bereiden op paid voice search. Aangezien ingesproken zoekopdrachten vaak long tail zijn, kunt u bijvoorbeeld uw advertentieteksten hierop afstemmen. Kijk ook naar uw landingspagina’s. Met hyperspecifieke landingspagina’s afgestemd op een long tail zoekterm heeft u meer kans op een hit. En gebruikt u de pagina nog niet voor voice search, dan kunt u het in elk geval inzetten in een zeer specifieke zoek- of displaycampagne.

Testen met PPC-automatisering

De afgelopen periode heeft Google veel geïnvesteerd om haar automatiseringssystemen verder uit te bouwen. Denk aan geautomatiseerd bieden, smart bidding en responsieve en dynamische zoekadvertenties.

Wat betekent dit voor u? Dankzij deze ontwikkeling kunnen bedrijven die adverteren in zoekmachines nog meer tijd besparen met het verbeteren van hun campagneprestaties. Bij Google kunt u immers profiteren van hun enorme kennis over het zoekgedrag van uw doelgroep. Hiermee kunt u makkelijker de meest optimale advertenties aan uw doelgroep voorschotelen.

Onthoud daarbij dat niet elk automatiseringssysteem een goede fit zal zijn voor alle campagnes. Testen en analyseren zijn de magische woorden. De systemen van Google hebben eerst tijd nodig om te leren van uw campagnedata voordat ze de campagne kunnen optimaliseren. En als u werkt met meerdere advertentieaccounts, dan kan de leertijd per account verschillen. Wilt u starten met testen, dan raden wij aan om één automation strategy per keer te testen.

“In contact komen met klanten en prospects en uw merkbekendheid vergroten met de juiste B2B social media strategie” – Jules Wolfis, online marketeer

Is het moeilijk om effectief uw social media kanalen in te zetten wanneer u actief bent in de B2B industrie? Niet wanneer u de volgende aspecten meeneemt in uw B2B social media strategie voor 2020.

Maak gebruik van de 80/20 regel

Zorg ervoor dat u uw doelgroep goed kent en achterhaal op welke kanalen zij zich begeven. Met welke informatie kunt u uw doelgroep écht van dienst zijn? Het is namelijk belangrijk om te beseffen dat uw doelgroep met name geïnteresseerd is in een oplossing voor hun eigen problemen en behoeftes. Daarom maakt u gebruik van de 80/20 regel. U plaatst 80% van de tijd content die uw doelgroep verder helpt waardoor uw social media kanalen gecontinueerd van toegevoegde waarde zijn voor uw doelgroep. 20% van de tijd kut u dan besteden aan acties, producten of diensten.

Maak gebruik van visuals

Een bericht wordt beter onthouden door de lezer wanneer de boodschap wordt overgebracht met een afbeelding of een video. Zorg dus te allen tijde voor een relevante visual bij een social media post.

Maak gebruik van relevante keywords

Veel bedrijven zijn er niet van op de hoogte, maar social media content wordt óók geïndexeerd door Google. En op verschillende social platformen zoals LinkedIn, Instagram en Twitter kunt u met een persoonlijk profiel bepaalde keywords of hashtags volgen. Gebruik maken van relevante keywords en hashtags zal in 2020 steeds belangrijker worden voor het creëren van organisch bereik op social media.

Maak de personen achter uw bedrijf zichtbaar

Laat niet enkel berichten en visuals zien van uw bedrijf. Betrek ook uw medewerkers in de B2B social media strategie. Een persoonlijke touch in de social media content zorgt voor een hoger bereik en een betere engagement. Door enkel en alleen als bedrijf te communiceren, zorgt u voor een bepaalde afstand met de volgers van uw bedrijfspagina’s.

Maak een contentkalender voor consistentie en variatie

Wanneer u gebruik maakt van een contentkalender waarin u per platform berichten vooruit plant, zorgt u voor consistentie en herkenning in het aantal geplaatste berichten. Variatie zorgt ervoor dat u zich vervolgens onderscheidt. Hierdoor valt u sneller op binnen de doelgroep.

”Het belang van social advertising in de B2B zal blijven toenemen” – Paul Trienekens, B2B content marketeer

Het belang van social media wordt in de B2B vandaag de dag nog steeds onderschat. Nog steeds horen wij managers van B2B bedrijven regelmatig vol overtuiging zeggen dat sociale media niet belangrijk zijn voor hun bedrijf. Zij denken dat hun doelgroep daar geen interesse in heeft, maar beseffen niet dat zij hierdoor enorme kansen mislopen.

Het belang van sociale media en social advertising zal in 2020 voor B2B organisaties alleen maar verder toenemen. Bij social advertising, het inzetten van campagnes op sociale media, kan de doelgroep namelijk zeer specifiek getarget worden. Dit betekent dat er zeer specifiek bepaald kan worden wie de ads te zien krijgt. Juist in de B2B is dit cruciaal, omdat het veelal om zeer specifieke diensten en/of producten gaat.

B2B Online Marketing bij Jelba

Jelba en B2B Marketing Trends 2020

Om een toonaangevende speler te blijven in B2B Online Marketing, B2B E-commerce en B2B Leadgeneratie zijn wij elke dag actief met technologie en doelgroepen om het beste resultaat (meer business via online kanalen) voor onze klanten te realiseren. Dagelijks bereiken onze klanten een dominant gedeelte van alle professionele kopers in Nederland, België en Duitsland. Onze voorspellingen voor de B2B Marketing Trends 2020 zijn gebaseerd op praktijkervaringen, terugkijken naar eerdere resultaten, de opkomst van nieuwe technologie en het online gedrag van professionele kopers.

Heeft u vragen over onze B2B Marketing Trends 2020 dan kunt u ons bereiken op telefoonnummer 030 – 227 14 23 of een e-mail sturen naar collega@jelba.nl. Als u deze trends wilt gebruiken in uw eigen publicatie dan graag even toestemming vragen en uiteraard een bronvermelding gebruiken voorzien van directe link naar dit artikel. Wij denken ook aan onze eigen SEO-positie.

Op naar 2020!

 Volg onze LinkedIn bedrijfspagina en ontvang de B2B updates direct in uw feed.